پیشنهاد سردبیر

۲۴ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۸:۵۳
کد خبر: 1012124

اروپاییان در خصوص گسترش ابعاد فعالیت‌های هسته‌ای کشورمان ابراز نگرانی کرده و خواستار پایبندی( یکطرفه) جمهوری اسلامی ایران نسبت به سند برجام و مفاد مندرج در آن شده‌اند!

بازی تکراری اتحادیه اروپا

قدس آنلاین: اتحادیه اروپا همزمان با برگزاری نشست فصلی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با انتشار بیانیه‌ای نسبت به ادامه گسترش برنامه هسته‌ای ایران هشدار داده و مدعی شده است که گزارش‌های اخیر «نگرانی‌های شدیدی را در مورد نیات ایران» ایجاد کرده است. اروپاییان در خصوص گسترش ابعاد فعالیت‌های هسته‌ای کشورمان ابراز نگرانی کرده و خواستار پایبندی( یکطرفه) جمهوری اسلامی ایران نسبت به سند برجام و مفاد مندرج در آن شده‌اند!

واقعیت امر این است که نگرانی اروپاییان به سه دلیل اصلی، محلی از اعراب در حوزه سیاست خارجی کشورمان ندارد: نخست اینکه اساسا ابراز این نگرانی‌ها، منبعث از یک رویکرد مستقل نبوده و جزئی از پازل همکاری راهبردی دو سوی آتلانتیک( آمریکا-اروپا) با یکدیگر در قبال پرونده هسته‌ای کشورمان محسوب می‌شود.

اکنون نیز ماجرا از همین قرار است. اتحادیه اروپا قصد دارد همزمان با طرح برخی ادعاهای نادرست در خصوص جنگ اوکراین و همکاری‌های دفاعی تهران-مسکو، فشارهای سیاسی علیه تهران را افزایش دهد.

نکته دوم اینکه اروپا در دفرمه شدن برجام نقش محوری و غیرقابل انکاری بازی کرده است. نباید فراموش کرد که در جریان خروج ترامپ از توافق هسته‌ای در سال 2018 میلادی، اروپاییان با انعقاد سندی تحت عنوان بیانیه بروکسل، مدعی شدند در ازای باقی ماندن تهران در برجام، تعهدات اقتصادی و تجاری مندرج در این سند حقوقی را محقق خواهند ساخت.

با این حال اروپاییان با گذشت 6 سال ضمن عدول از این سند ( بیانیه بروکسل)، صرفا تبدیل به بازوی تاکتیکی و راهبردی آمریکا در تقابل مطلق با فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران شده‌اند. بدیهی است که تهران در این‌خصوص کمترین امتیازی به اروپاییان نخواهد داد. بنابراین، اروپا به‌جای صدور بیانیه‌های همیشگی علیه ایران، باید نقش خود و آمریکا در دفرمه ساختن توافق هسته‌ای و عدول اولیه از تعهدات‌شان را مورد تاکید و واکاوی قرار دهند.

نکته پایانی اینکه اروپاییان نه‌تنها کمترین اقدامی در راستای نجات برجام صورت نداده‌اند، بلکه در طول برگزاری مذاکرات هسته‌ای سال‌های اخیر(خصوصا در دولت شهید رئیسی) بارها با گره زدن مذاکرات احیای برجام به مسائل غیرمرتبط و حتی تلاش وقیحانه برای امتیازگیری مجدد از ایران، باعث شکست این مذاکرات شدند. افزایش درصد و غنای غنی‌سازی در نظنز و فردو و استمرار فعالیت‌های نامحدود جمهوری اسلامی ایران در حوزه تحقیق و توسعه(R&D) پاسخی گویا نسبت به غرب و رویکرد ضدحقوقی آن در قبال مذاکرات هسته‌ای، توافق برجام و قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد محسوب می‌شود.

در چنین شرایطی تکرار بازی قبل، نشان‌دهنده همان سیکل و دور باطلی است که آمریکا -اروپا خود ایجاد کرده و البته هزینه‌های ایجاد آن را هم پرداخته و خواهند پرداخت! صدور بیانیه‌های تکراری اروپاییان در جریان برگزاری نشست شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی صرفا چنین هزینه‌هایی را به ضرر غرب افزایش خواهد داد و سهم تروییکای اروپایی (انگلیس، المان و فرانسه) را در مسیر تقابل با ملت ایران و نظام جمهوری اسلامی پررنگ‌تر خواهد کرد. قطعا این بیانیه‌های تکراری، مولد تسامح ایران با غرب بر سر فعالیت‌های هسته‌ای کشورمان نخواهد بود.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.