پیشنهاد سردبیر

یک فعال ضد جنگ، به پنجمین شهروند آمریکایی تبدیل شد که در اعتراض به نسل کشی و جنایات رژیم صهیونیستی در غزه، مقابل کنسولگری اسرائیل در بوستون اقدام به خودسوزی می‌کند.

یادِ «آرون بوشنل» در خاطره ها زنده شد / خودسوزی پنجمین شهروند آمریکایی در اعتراض به نسل کشی در غزه

یک فعال ضد جنگ، به پنجمین شهروند آمریکایی تبدیل شد که در اعتراض به نسل کشی و جنایات رژیم صهیونیستی در غزه، مقابل کنسولگری اسرائیل در بوستون اقدام به خودسوزی می‌کند.

مَت نِلسون، پیش از اجرایی کردن این تصمیم، با انتشار ویدئویی در «یوتیوب» دولت جو بایدن، را به دلیل همدستی با اسرائیل و تأمین و حمایت مادی و سیاسی از این رژیم در محاصره بیرحمانه و کشتار فلسطینیان، محکوم کرد. او در این ویدئو می‌گوید: « همه ما در نسل‌کشی جاری در غزه مقصریم؛ ما برده سرمایه‌داری و مجتمع صنعتی نظامی هستیم؛ بسیاری از ما آنقدر بی‌تفاوت هستیم که نمی‌توانیم حتی به این موضوع توجه کنیم؛ اعتراضی که قرار است در آن شرکت کنم، فراخوانی است از دولت ما برای توقف تامین پول و سلاح‌های اسرائیلی که برای زندانی کردن و کشتار فلسطینی‌های بی‌گناه استفاده می‌کند، برای زیر فشار قرار دادن اسرائیل برای پایان دادن به نسل‌کشی در غزه و حمایت از کیفرخواست دادگاه بین‌المللی کیفری علیه بنیامین نتانیاهو و دیگر اعضای دولت اسرائیل». نلسون ادامه می‌دهد: قرار است دموکراسی در خدمت خواست مردم باشد، نه منافع ثروتمندان؛ قدرت را پس بگیرید؛ فلسطین را آزاد کنید.

یادِ «آرون بوشنل» در خاطره ها زنده شد / خودسوزی پنجمین شهروند آمریکایی در اعتراض به نسل کشی در غزه

فلسطین را آزاد کنید

بر اساس اعلام رسانه ها، از آغاز جنگ غزه و تجاوز رژیم صهیونیستی به نوار غزه در هفتم اکتبر ۲۰۲۳(۱۵ مهر ۱۴۰۲) تاکنون، این چهارمین یا پنجمین شهروند آمریکایی است که در اعتراض به قتل عام فلسطینیان و همدستی دولت بایدن در این نسل‌کشی، بیرون کنسولگری اسرائیل دست به خودسوزی می‌زند.

ششم اسفند ماه پارسال، انتشار خبر خودسوزی «آرون بوشنل» جوان 24 ساله و خلبان ارتش آمریکا مقابل سفارت اسرائیل در واشنگتن جنجال بزرگی به پا کرد. مرد پیش از اینکه خود را به آتش بکشد در پخش زنده اینترنتی گفت: "دیگر در نسل کشی شریک نخواهم بود. من به اقدام اعتراضی رادیکال دست خواهم زد اما در مقایسه با آنچه بر مردم فلسطین زیر دست اشغال می گذرد به هیچ وجه، رادیکال نیست. بوشنل در حالی که شعله‌های آتش بدنش را فرا گرفته بود تا آخرین دم فریاد زد: فلسطین را آزاد کنید! بوشنل صبح روز اقدام به خودسوزی هم در حساب کاربری خود در یک شبکه اجتماعی اعلام کرد: بسیاری از ما دوست داریم از خود بپرسیم: اگر در دوران برده‌داری زنده بودم، چه می‌کردم؟ یا آپارتاید؟ اگر کشورم مرتکب نسل‌کشی می‌شد، چه‌کار می‌کردم؟ پاسخ این است، شما آن را در حال حاضر انجام می‌دهید.

حادثه ای مشابه نیز در آذر ماه سال گذشته در خارج از دفتر کنسولگری اسرائیل در شهر آتلانتا امریکا روی داد. یک زن که خود را در پرچم فلسطین پیچیده بود خود را به آتش کشید. به گفته پلیس، این اقدام اعتراض سیاسی به تحولات غزه بود.

وجدان اعراب بیدار می شود؟

روی آوردن شهروندان آمریکایی به چنین روش سختی در بیان نارضایتی خود از نوع سیاست حاکمانشان درباره جنگ غزه و حمایت از رژیم صهیونیستی در حالی است که نباید از یاد برد تظاهرات گسترده اجتماعی در تونس، که به موج اعتراضات در کشورهای عربی و خاورمیانه دامن زد با خودسوزی یک جوان در ۱۷ دسامبر ۲۰۱۰ شروع شد. محمد بوعزیزی در اعتراض به این که پلیس مانع شده بود، وی بدون جواز سبزی و میوه بفروشد، خود را در خیابان جلوی ساختمان شهرداری آتش زد و همین مسئله به شورش های مردمی بدل شد که تغییر رژیم در تونس، مصر، لیبی و یمن رغم زد.

اکنون و در حالی که جنایات رژیم صهیونیستی در غزه به اوج خود رسیده و هیچ نقطه پایانی برای ان قابل دیدن نیست، ده‌ها هزار آمریکایی از اکتبر گذشته با شیوه های مختلف، به این روند و حمایت دولت جو بایدن از تل اویو اعتراض کرده‌اند. براساس اعلام وزارت بهداشت فلسطین طی ۱۱ ماه گذشته حدود ۵۰ هزار فلسطینی بر اثر بمباران رژیم صهیونیستی به شهادت رسیدند که حدود ۱۷ هزار نفر آن‌ها کودکان هستند. سران تل آویو در دادگاه بین‌المللی دادگستری به انجام نسل‌کشی در غزه متهم شد و دادستان‌های دادگاه بین‌المللی کیفری به دنبال صدور حکم بازداشت برای بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل است. در این محیط جز راهپیمایی ها پراکنده، شاهد تحرک خاصی از سوی شهروندان عرب منطقه در حمایت از فلسطین نبوده ایم. به نظر می رسد جنایات اشغالگران که حتی وجدان شهروندان غربی را هم به درد آورده هنوز نتوانسته رگ غیرت آنها را در حمایت از فلسطینیان همتبار مسلمان به جوش آورد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.