پیشنهاد سردبیر

۲۵ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۹:۳۵
کد خبر: 1012203

دادگاه علنی برخط (آنلاین) دادگاهی است که با استفاده از بستر فضای مجازی به صورت زنده برای مردم پخش می‌شود.

چگونه در دادگاه‌های علنی آنلاین شرکت کنیم؟

به گزارش قدس آنلاین، علنی برگزار شدن دادگاه‌ها، موضوعی است که در اصل ۱۶۵ قانون اساسی مورد تاکید قرار گرفته است. 

علنی بودن دادگاه‌ها یعنی اینکه مردم بتوانند در دادگاه حاضر باشند و به حرف‌های قاضی، متهم و شاکی گوش دهند. این گوش دادن چندین حسن دارد. حسن اول این است که باعث شفافیت در رسیدگی می‌شود و وجدان عمومی جامعه نسبت به هر دادگاه قضاوت می‌کند. حسن مهم دیگر این است که باعث آگاهی مردم و افزایش دانش حقوقی آنها و عدم تکرار همان اشتباهات می‌شود. ضمن اینکه این کار، فضای خوبی برای نظارت بر دستگاه قضایی توسط مردم و قشر نخبگان ایجاد می‌کند.

البته علنی بودن یا نبودن دادگاه، شروط خاصی دارد که تصمیمش برعهده قاضی پرونده است. طی سال‌های گذشته هر زمان قاضی یک پرونده تصمیم به علنی برگزارکردن جلسه یک دادگاه را داشت، به علت وجود فضای کم محل دادگاه، مشکلاتی به وجود می‌آمد اما حالا با یک تدبیر جالب مساله ساده شده است. 

از سال ۱۴۰۲ دادگاه علنی برخط راه‌اندازی شده است. دادگاه علنی برخط، دادگاهی است که با استفاده از بستر فضای مجازی به صورت زنده برای مردم پخش می‌شود. این تدبیر که طبق سند تحول قضایی است کمک کرده تا مشکل کوچک بودن فضای فیزیکی حل شود و بعضی از دادگاه‌های علنی در دسترس مردم باشند.

برگزاری هزار جلسه علنی برخط در ۲۸ استان کشور در طول یکسال آمار جالبی است و نشان می‌دهد که می‌شود به این مسیر امیدوار بود. این تعداد به ۸ دادگاه علنی برخط در هر روز رسیده است.

اگر تمایل دارید پیگیری دادگاه علنی برخط باشید، به سایت قوه قضاییه به آدرس eadl.ir بخش خدمات الکترونیک بروید. دادگاه علنی برخط از خدمات تحولی است که در آغاز راه است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.