پیشنهاد سردبیر

۲۵ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۵
کد خبر: 1012257

"با محبت های افراطی و بی منطق به حیواناتی همچون سگ و گربه و پرندگان در قفس! در حق آنان ظلم روا می‌داریم."

چرخش از سگ نگهبان به نگهبان سگ!

دکتر حیدر تورانی، استاد پژوهشگاه تعلیم و تربیت در یادداشتی با اشاره به برخی از رفتارهای افراط و تفریط گونه در حمایت از حیوانات و تبعات آن نوشته است:

دیرزمانی نیست که سنگ به دست و چوب به کمر در پی شکار و اذیت و آزار حیوانات صف می کشیدیم؛ به طوری که این کار تبدیل به یک سرگرمی و عادت شده بود! چند صباحی هم نیست که مهربانی پیشه کرده ایم و آنان را نوازش کرده و تیمار می کنیم. صد البته این آموزه ها ریشه در فرهنگ و دین مان داشته و ما بی خبر!

آیت الله جوادی آملی در مفاتیح الحیات می نویسند:« مرد عربی نزد پیامبر شرفیاب شد و عرض سلام کرد و حضرت در جواب ایشان فرمودند: سلام علیکم. مرد عرب متعجبانه پرسید یا رسول الله! من که یک نفرم، چرا فرمودید سلام علیکم؟ پیامبر پاسخ دادند با اسبت هم بودم!» و نیز آورده اند برحیوانات راهوارتان و حتی اشیایی مثل زره، اسم بگذارید و با اسم صداشان کنید. آنان را تمیز، نوازش و تیمار کنید و هرگز آزار و اذیت نکنید.

این روزها آنقدر مهربان شده ایم که دیگر گربه ها و سگ های محله و دور و بَرِمان حال دُم تکان دادن هم نداشته و تلاش برای به دست آوردن غذا را فراموش کرده اند. منتظرند تا رهگذری از راه برسد و آنان را سیراب و سیرخوراک کند؟! دیگر حال و حوصله شکار ندارند و در پی غذا نمی دوند و آن را نمی جویند.

از کنارشان که رد می شویم چشمانشان را به گونه ای به ما دوخته‌اند که اگر چیزی نبخشیم انگار غمگین و دلخور می شوند! برخی از ما آدم ها، آنان را بر مبلمان منزل و کنار تخت مان نیز نشانده ایم و حتی در جاهایی در اولویت اهل منزل نیز قرار گرفته اند! در حالی که مهر و محبت به حیوانات و نگهداری از آنان رسم و رسوم و اندازه و  آدابی دارد و از آن که بگذرد اسباب دردسر و انحطاط می شود.

با محبت های افراطی و بی منطق به حیواناتی همچون سگ و گربه و پرندگان در قفس! در حق آنان ظلم روا می‌داریم، چرا که بدینسان، تلاش برای دفاع، جوییدن برای غذا و پرواز برای صفا را از آنان سلب می کنیم. مخلص کلام اینکه از سگِ نگهبان به نگهبانِ سگ چرخش نکنیم!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.