پیشنهاد سردبیر

محققان به تازگی مطالعه ای در مورد اینکه آیا آسیب های حاد کلیه خطر ابتلا به زوال عقل را افزایش می دهد منتشر کرده اند.

آسیب حاد کلیوی احتمال زوال عقل را افزایش می دهد

به گزارش مدیکال نیوز تودی، محققان داده‌های سلامتی هزاران فرد مسن را که دچار آسیب حاد کلیوی شده بودند، یعنی زمانی که کلیه‌ها به طور ناگهانی عملکرد صحیح شأن متوقف می‌شود، را بررسی کردند.

آن ها دریافتند که صدمات حاد کلیه با افزایش قابل توجه خطر زوال عقل، به ویژه زوال عقل بدن لوی یا زوال عقل مرتبط با بیماری پارکینسون مرتبط است.

محققان به دنبال مداخلات اولیه، درمان‌ها و راه‌هایی برای پیش‌بینی اینکه آیا فردی در معرض خطر بالاتری برای زوال عقل است، هستند.

محققان بخش اپیدمیولوژی پزشکی و آمار زیستی مؤسسه کارولینسکا در سوئد از داده‌های پروژه اندازه گیری کراتینین استکهلم برای مطالعه بیماری کلیوی استفاده کردند.

دانشمندان بررسی کردند تا ببینند چند درصد از شرکت کنندگان دچار آسیب حاد کلیوی هستند و اینکه آیا آن ها به نوعی از زوال عقل مبتلا شده اند یا خیر.

آن ها دریافتند افرادی که آسیب حاد کلیه داشتند، ۴۹ درصد بیشتر از افرادی که آسیب کلیوی حاد نداشتند، در معرض زوال عقل بودند.

محققان داده‌های حدود ۳۰۰ هزار بزرگسال را که در زمان نخستین اندازه گیری کراتینین سرپایی حداقل ۶۵ سال سن داشتند، تجزیه و تحلیل کردند. اندازه گیری کراتینین عملکرد کلیه را ارزیابی می‌کند.

پس از بررسی سوابق شرکت کنندگان، دانشمندان توانستند یک حادثه آسیب حاد کلیه را با زوال عقل مرتبط کنند.

حدود ۲۶ درصد از شرکت کنندگان حداقل یک مورد آسیب کلیوی حاد داشتند و ۱۶ درصد دچار زوال عقل شدند.

این مطالعه نشان داد که میزان زوال عقل پس از یک حادثه حاد آسیب کلیوی به طور قابل توجهی بالاتر بود و خطر ابتلا به زوال عقل در افراد در مقایسه با قبل از تجربه آسیب حاد کلیوی، ۴۹ درصد بیشتر بود.

به طور کلی، این مطالعه نشان می‌دهد افرادی که آسیب‌های کلیوی حاد دارند ممکن است از نظر نظارت بر سلامت شناختی خود به توجه بیشتری نیاز داشته باشند.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.