پیشنهاد سردبیر

«باتوجه ‌به تأکید رهبر حکیم انقلاب اسلامی خطاب به هیئت دولت مبنی بر حکمرانی قانونمند در فضای مجازی این ضرورت احساس می‌شود شورای‌عالی فضای مجازی به‌عنوان نهاد تخصصی ذی‌ربط و هیئت دولت، نقشه راهی در این زمینه تدوین کنند و در صورت ضرورت تصویب قوانین لاز

منتظر لایحه دولت درباره فضای مجازی هستیم

این‌ جملات یکی از محورهای اصلی سخنرانی محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی  در نطق پیش از دستور دیروز خود در مجلس بود. 
حکمرانی قانونمند بر فضای مجازی، مطالبه‌ای بود که رهبر معظم انقلاب در نخستین دیدار با اعضای هیئت دولت چهاردهم به طور ویژه به آن اشاره داشتند و سخت‌گیری غربی‌ها در ماجرای دستگیری و برخورد با بنیان‌گذار تلگرام را در همان ایام مثال زدند. رهبر معظم انقلاب در آن دیدار با اشاره به اینکه کشورهای قدرتمند در موضوع فضای مجازی خط قرمز دارند، تأکید کرده بودند: «همه‌ دنیا این کار را می‌کنند؛ می‌بینید دیگر، این جوان بیچاره را فرانسوی‌ها بازداشت کردند، یعنی این‌قدر و تا این حد سخت‌گیری انجام می‌گیرد که طرف را می‌گیرند زندان می‌کنند، تهدید می‌کنند که ۲۰ سال محکومیت به تو خواهیم داد؛ این برای خاطر آن است که حکمرانی آن‌ها را نقض کرده، نقض حکمرانی قابل قبول نیست».
این مطالبه اما نخستین‌بار نبود که از سوی رهبر معظم انقلاب خطاب به هیئت دولت مطرح می شد. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به دولت‌های قبل نیز نسبت به رها بودن این فضا و عدم چارچوب‌بندی آن انتقاداتی را مطرح کرده بودند. در کنار اشاره به ماجرای پاول دورف مالک تلگرام در دیدار اخیر با هیئت دولت، ایشان اشارات دیگری نیز به اهمیت ماجرای حکمرانی بر فضای مجازی کردند و گفتند: «فضای مجازی یک دنیای جدیدی است دیگر؛ شماها بیشتر از بنده هم حتماً مطلعید؛ یعنی فضای مجازی دیگر امروز مجازی نیست، امروز یک واقعیتی است در زندگی مردم که روزبه‌روز هم دارد پیش می‌رود. آنچه مهم است این است که در فضای مجازی، حکمرانی قانونمند وجود داشته باشد؛ اینکه بنده گاهی گفته‌ام فضای مجازی رها و ول است، به خاطر این است. حکمرانی بر اساس قانون؛ اگر قانونی ندارید، قانون را به وجود بیاورید و بر اساس آن قانون، زمام کار را بدست بگیرید».
با اظهارات دیروز رئیس مجلس در خصوص آمادگی مجلس برای دریافت لایحه دولت، باید دید دولت مسعود پزشکیان چه نقشه راهی را برای پیاده کردن این سیاست مورد مطالبه رهبر معظم انقلاب در رابطه با حکمرانی بر فضای مجازی در نظر گرفته است. رئیس جمهور در ایام کارزار انتخاباتی بارها روی این موضوع تأکید کرده و برای نمونه در یکی از مناظره‌های انتخاباتی گفته بود: «از روز اول که ثبت‌نام کردم گفتم آنچه پیگیری خواهم کرد سیاست کلی رهبر معظم انقلاب است. الان می‌توانم بگویم قبول ندارم؟ حالا یک نفر یک چیزی گفته، که به دیدگاه من بر نمی‌گردد. بنده  نجات کشور را در اجرای سیاست‌های کلی رهبر معظم انقلاب می دانم».
گفتنی است رئیس جمهور در نخستین گفت‌وگوی تلویزیونی، با اشاره به انتخاب وزیر ارتباطات دولت از میان چند نامزد، درباره فضای مجازی گفته بود: بناست به همراه وزیر ارتباطات با شورای عالی فضای مجازی و شورای عالی امنیت ملی بنشینیم و بحث کنیم و بر اساس داده‌ها  بستر را  برای راحتی مردم در مسائل فرهنگی و تجارت و علمی  فراهم کنیم. وی  همچنین در پاسخ به این پرسش که مردم منتظر یک قانون مدون باشند؟ گفته بود: به امید خدا این کار را خواهیم کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.