پیشنهاد سردبیر

به ‌تازگی وزیراقتصاد از باز شدن گره کور واردات خودرو خبر داده و گفته سرانجام گره کور واردات خودرو را با تدبیر رئیس‌جمهور باز کردیم؛ اما کارشناسان خوشبین به‌وعده داده شده نیستند و از نبود شفافیت در این رابطه می‌گویند.

وعده یک‌میلیارد دلاری برای واردات خودرو

به‌گزارش قدس آنلاین، به ‌تازگی وزیر امور اقتصادی و دارایی از باز شدن گره کور واردات خودرو خبر داده و گفته سرانجام گره کور واردات خودرو را با تدبیر رئیس‌جمهور در جلسه ستاد اقتصادی دولت باز کردیم و همه بدانند اجازه انحصار در هیچ حوزه و صنعتی را نمی‌دهیم.

به گفته همتی وزیر اقتصاد و فرزین رئیس کل بانک مرکزی؛ قرار است یک میلیارد دلار بابت واردات خودرو تا انتهای سال تخصیص یابد تا بازار خودرو از انحصار خارج شود.
فرزین تأکید کرده این یک سیاست مستمر است و تا پایان سال اختصاص ارز برای واردات را ادامه خواهیم داد. حال باید دید این میزان ارز اختصاصی می‌تواند تکانی به ‌وضعیت بازار دهد و بهبودی را به‌دنبال داشته باشد و اینکه آیا دولت به‌وعده خود عمل می‌کند یا خیر؟

دولت درخصوص ارز اختصاصی به ‌واردات شفاف‌سازی کند

وعده یک‌میلیارد دلاری برای واردات خودرودر این باره مسیح فرزانه، کارشناس خودرو به‌ خبرنگار قدس گفت: به‌صورت کلی بیان این سخن از جانب وزیر اقتصاد و رئیس کل بانک مرکزی که دولت تصمیم به‌اختصاص یک‌میلیارد دلار ارز برای واردات خودرو گرفته است، بر بازار تأثیرگذار خواهد بود و کاهش قیمت را به‌دنبال دارد؛ امیدواریم این سخن به ‌عمل تبدیل شود.

وی با بیان اینکه مردم از وعده‌های خودرویی خسته هستند، چراکه در دولت قبلی هم می‌دیدند مسئولان سخنی می‌گویند، اما به‌عمل تبدیل نمی‌شود، تصریح کرد: البته این صحبت مقداری کلی است و هیچ‌گونه جزئیاتی در مورد آن گفته نشده که باید شفاف‌سازی انجام شود.

فرزانه ادامه داد: در حال حاضر به‌دلیل شفاف نبودن وعده دو ابهام وجود دارد؛ نخست اینکه این یک میلیارد دلاری که صحبت شده، قرار است از امروز تا انتهای سال تخصیص یابد یا ارزی که از ابتدای امسال برای واردات تخصیص داده شده را هم شامل می‌شود و دوم اینکه آیین‌نامه‌ای که در دولت سیزدهم درخصوص واردات خودرو ویرایش و منتشر شد دارای ایراداتی است؛ این آیین‌نامه دارای سه بند بسیار مهم است نخست در حوزه تعرفه‌بندی است که اگر قرار است واردات خودرو یک تأثیر اساسی بر بازار داشته باشد باید درازمدت باشد و تعرفه‌ها هم اصلاح شوند. دوم اینکه سقف درنظر گرفته شده در این آیین‌نامه برای واردات خودروهای بنزینی تا ۲۰هزار دلار مشخص شده و سوم حجم موتوری است که تا ۲هزارو۵۰۰ سی‌سی محدود شده؛ بنابراین تمام این موارد محدودکننده است.

این کارشناس بازار خودرو تأکید کرد: چنانچه قرار است واردات خودرو ادامه داشته باشد؛ وجود این بندها فقط می‌تواند در مقطعی یک‌سری خودروها را تحت تأثیر قرار دهد؛ بنابراین باید این محدودیت‌ها را مورد توجه قرار داد.

ادامه حضور دولت در بازار خودرو، خود نوعی انحصار است

وی در ادامه سخنان خود به‌ گلایه تعدادی از واردات‌کنندگان خودرو اشاره و خاطرنشان کرد: این افراد تأکید دارند از ابتدای امسال تاکنون بابت تخصیص ارز و ثبت سفارش مشکل دارند که این گفته با سخنانی که دولت بر زبان می‌آورد تناقض دارد.

فرزانه در پاسخ به‌این پرسش که آیا این میزان ارز می‌تواند مشکل انحصار خودرو در بازار را رفع کند، گفت: چنانچه ۱۰ میلیارد دلار هم به ‌این امر اختصاص یابد، اما همچنان دو خودروساز بزرگ دولتی در رتبه‌های اول تا پنجم واردکنندگان بزرگ خودرو باشند؛ تناقض و نشان از این دارد که درآمد دولت از واردات جذاب بوده که خود نوعی تصدی‌گری است.

این کارشناس بازار خودرو تأکید کرد: چنانچه قرار است انحصار در بازار شکسته شود؛ همچون تمام دنیا دولت و مجلس فقط باید ناظر این رویه باشند و واردات، فروش و ارائه خدمات پس از فروش در دستان بخش خصوصی قرار گیرد.

وی اضافه کرد: سیاست‌گذار باید به‌این تصمیم برسد که تصدی‌گری‌اش در بازار خودرو آسیب‌زننده بوده و هست. چنانچه توجه کنید تعداد قابل‌توجهی از خودروهای چینی در بازار توسط دو خودروساز بزرگ دولت وارد شده‌اند که کمترین میزان استقبال از آنان شده است. اگر قرار باشد این روند ادامه یابد نوعی امتیاز از طرف دولت به ‌زیرمجموعه‌اش است. 

نه منتظر ارزانی خودرو داخلی باشید و نه باکیفیت‌تر شدن!

وعده یک‌میلیارد دلاری برای واردات خودروامیرحسن کاکایی دیگر کارشناس صنعت خودرو هم ضمن بیان اینکه رئیس کل بانک مرکزی و وزیر اقتصاد با بیان این سخن تکلیف ما را روشن کردند، گفت: هم‌اینک قیمت یک خودرو معمولی بین ۱۲ تا ۱۵ هزار دلار آب می‌خورد و اختصاص یک میلیارد دلار به‌معنی واردات ۵۰ تا ۷۰ هزار خودرو است، پس مردم امروز می‌دانند که نباید منتظر واردات ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو که پیش ازاین توسط دولت سیزدهم وعده داده شده بود، باشند.

وی ادامه داد: از آنجایی که بنزین ایران دارای استاندارد جهانی نیست، هر خودرویی که وارد می‌شود پس از مدتی خراب خواهد شد و نیازمند خدمات پس از فروش است؛ ارائه این خدمات هم نیازمند سرمایه‌گذاری و برنامه‌ریزی بسیار بالایی است که از عهده هر واردکننده‌ای برنمی‌آید، بلکه تنها تعداد محدودی از شرکت‌ها هستند که توان کالیبره کردن خودرو به‌منظور استفاده از بنزین ایران را دارند؛ پس مردم باید بدانند از هر واردکننده‌ای نمی‌توانند خودرو خریداری کنند، زیرا آنان توان ارائه خدمات را ندارند.

کاکایی به ‌تأثیر واردات این تعداد خودرو بر بازار اشاره و خاطرنشان کرد: باتوجه به‌اینکه پس از مدتی از عدم واردات، قرار است حدود ۷۰ هزار دستگاه خودرو وارد کشور شود؛ می‌توان انتظار بهبودی بازار خودروهای وارداتی را داشت، اما چون دولت مدتی است ارز برای تولید اختصاص نداده و تولیدکننده خودرو با مشکل ارزی مواجه و علاوه بر آن با کمبود و قطعی انرژی هم درگیر بوده است، تولید تاکنون روند کاهشی داشته، بنابراین نباید انتظار داشت این واردات در بازار خودرو داخلی تأثیری مثبت بگذارد.

این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: بسیاری از مسئولان به‌اشتباه تصور می‌کنند واردات، بازار را رقابتی می‌کند، اما در حقیقت صنعت خودرو با توجه به‌مشکلاتی که وجود دارد، توان رقابت ندارد و این واردات هم نخواهد توانست این صنعت را رقابتی کند. تولیدکننده داخلی باتوجه به‌شرایط نه می‌تواند از این ارزان‌تر خودرو به‌ مصرف‌کننده تحویل دهد و نه می‌تواند کیفیت را بالاتر ببرد.

وی واردات را عامل تحرک جدید در بازار نمی‌داند و در پاسخ به‌اینکه آیا دولت توان اختصاص این میزان ارز برای واردات را دارد، می‌گوید: باتوجه به‌اینکه رئیس کل بانک مرکزی هم بر اختصاص یک میلیارد دلار تأکید کرده؛ می‌توان به‌اختصاص این ارز خوشبین بود، چراکه در گذشته هم منع واردات باتوجه به ‌نامه رئیس کل بانک مرکزی رخ داد.

کاکایی افزود: دولت از ابتدای سال آن‌گونه که باید به ‌تولیدکننده داخلی (چه خودرو چه دیگر صنایع) ارز لازم را اختصاص نداده و از آنجا که پیش‌بینی می‌شود «هریس» در آمریکا رئیس‌جمهور شود و گمانه‌زنی‌ها این است که با انتخاب وی، تحریم‌ها افزایش نیابد، بنابراین دولت با توجه به ‌همه این موارد توانسته ارز لازم را ذخیره کند، پس در خصوص تخصیص ارز خوشبین هستم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.