پیشنهاد سردبیر

دانشمندان امروزه در تلاش هستند تا علاوه بر انتقال تصاویر و صداها، بو و رایحه ها را هم توسط گوشی همراه انتقال دهند.

عصر دیجیتال توام با عطر دیجیتال/ عطر عزیزانتان را از راه دور استشمام کنید

تصور کنید تلفن خود را برای یک تماس ویدیویی با یک دوست برمی‌دارید و نه‌تنها می توانید چهره دوستتان را ببینید و صدای او را بشنوید، بلکه می توانید بوی شیرینی‌هایی را که تازه پخته را نیز حس کنید. به نظر می‌رسد صحنه‌ای از یک فیلم علمی تخیلی باشد، اما آیا واقعاً ممکن است اتفاق بیفتد؟

سیگنال‌های دیجیتال برای شنیدن صدا

هنگامی که به موسیقی گوش می‌دهید یا با شخصی با تلفن خود صحبت می‌کنید، می‌توانید صدا را از طریق بلندگوهای داخلی بشنوید. این بلندگوها سیگنال های دیجیتال را با استفاده از یک جزء کوچک به نام دیافراگم به ارتعاشات فیزیکی تبدیل می‌کنند. گوش شما این ارتعاشات را به عنوان امواج صوتی حس می‌کند. گوشی شما همچنین دارای صفحه نمایشی است که تصاویر و فیلم‌ها را نمایش می‌دهد. صفحه نمایش از نقاط ریز معروف به پیکسل استفاده می‌کند که از سه رنگ اصلی قرمز، سبز و آبی تشکیل شده است. با ترکیب این رنگ ها به روش های مختلف، تلفن شما می تواند همه چیز را از صحنه های زیبای ساحل گرفته تا توله سگ های بامزه به شما نشان دهد.

بوها هم قابل انتقال هستند؟

 بوها توسط ذرات ریز به نام مولکول ایجاد می‌شوند که در هوا شناور می‌شوند و به بینی شما می‌رسند. سپس بینی شما سیگنال هایی را به مغزتان ارسال می‌کند تا بو را شناسایی کند. بنابراین، آیا تلفن شما می تواند این مولکول های بو را برای شما ارسال کند؟ دانشمندان روی این موضوع کار می‌کنند. به نحوه عملکرد صفحه نمایش گوشی خود فکر کنید. تمام رنگ های دنیا در داخل آن ذخیره نمی‌شود. در عوض، فقط از سه رنگ برای ایجاد میلیون ها رنگ و سایه مختلف استفاده می‌کند.

انتقال بو واقعی با یک گوشی

حالا همین فرایند را برای بوها تصور کنید. دانشمندان در حال توسعه فناوری رایحه دیجیتالی هستند که از تعداد کمی کارتریج مختلف استفاده می‌کند که هر کدام حاوی رایحه خاصی هستند. درست مانند نحوه ترکیب پیکسل‌ها برای ایجاد تصاویر، سه رنگ را با هم ترکیب می‌کنند، این کارتریج‌های رایحه می‌توانند برای ایجاد بوهای مختلف ترکیب شوند. درست همانطور که تصاویر روی تلفن شما از کدهای دیجیتالی ساخته شده اند که ترکیبی از پیکسل ها را نشان می دهند، بوهای تولید شده توسط تلفن آینده می توانند با استفاده از کدهای دیجیتال ایجاد شوند. هر بو می تواند دستور خاصی داشته باشد که از مقادیر مختلفی از مواد موجود در کارتریج تشکیل شده است.

عصردیجیتال ، عطر دیجیتال

وقتی یک کد عطر دیجیتال دریافت می‌کنید، تلفن شما می‌تواند مقادیر بسیار کمی از رایحه‌های مختلف کارتریج‌ها را با هم ترکیب کند تا بوی دلخواه را ایجاد کند. این ترکیب سپس از طریق یک دریچه کوچک روی تلفن آزاد می‌شود و به شما امکان می‌دهد آن را بو کنید. تنها با چند کارتریج، تلفن شما به طور بالقوه می‌تواند بوهای متنوعی را ایجاد کند، دقیقاً مانند پیکسل‌های قرمز، سبز و آبی که می‌توانند رنگ‌های بی‌شماری ایجاد کنند. محققان و شرکت‌ها در حال حاضر روی تولیدکنندگان بوهای دیجیتال  کار می‌کنند.

چالش های ساخت گوشی‌های بویایی

ایجاد تلفنی که بتواند بو تولید کند، شامل چندین چالش است. یکی طراحی سیستمی است که می‌تواند هزاران بوی مختلف را تنها با استفاده از چند کارتریج تولید کند. مورد دیگر این است که چگونه می توان کنترل کرد که یک عطر چقدر باید قوی باشد و یک تلفن همراه چقدر باید آن را منتشر کند. این گوشی همچنین باید بوهای نزدیک خود را حس کنند و آن‌ها را به کدهای دیجیتال تبدیل کنند تا گوشی‌های دوستان‌تان بتوانند بوها را برای شما ارسال کنند. کارتریج ها همچنین باید به راحتی دوباره پر شوند و مواد شیمیایی موجود در آنها برای تنفس بی خطر باشند. این موانع انتقال رایحه توسط تلفن‌ها را به یک حوزه تحقیقاتی پیچیده اما هیجان انگیز تبدیل می کند.

آینده‌ای پر رایحه

با وجود اینکه هنوز به آنجا نرسیده ایم، دانشمندان و مهندسان سخت تلاش می‌کنند تا گوشی های بویایی را به واقعیت تبدیل کنند. شاید یک روز بتوانید نه تنها جشن تولد دوستتان را از طریق تلفن ببینید و بشنوید، بلکه بتوانید بو شمع هایی که آنها فوت کرده اند را نیز حس کنید.
 

منبع: theconversation 

ترجمه: یکتا امیری _ خبرنگار تحریریه جوان قدس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.