پیشنهاد سردبیر

مقامات کشورهای شمال اروپا می‌گویند سازمان‌های اتمی این کشور مقادیر اندکی از مواد هسته‌ای به خاطر آتش سوزی مناطق جنگلی اطراف نیروگاه چرنوبیل ثبت کرده‌اند.

زنگ خطر چرنوبیل در شمال اروپا دوباره به صدا درآمد

نروژ امروز (چهارشنبه) اعلام کرد که سطوح بالای سزیم رادیواکتیو (Cs-۱۳۷) که در نزدیکی مرز قطب شمال با روسیه کشف کرده است، احتمالاً به دلیل آتش‌سوزی جنگلی در نزدیکی نیروگاه اتمی چرنوبیل بوده است.

سازمان امنیت تابشی و هسته‌ای نروژ در بیانیه‌ای اعلام کرد که سطوح بسیار پایین سزیم رادیواکتیو را در مناطق اسوانهوف و ویکسفجل در نزدیکی مرز قطب شمال با روسیه ثبت کرده است.

مقامات نروژی می‌گویند سطح مواد کشف شده خطر بالایی ندارد. سازمان نروژی اعلام کرد که پیش از این ذرات سزیم را در ذرات آب و هوای منطقه ثبت کرده است که ناشی از بقایای حادثه چرنوبیل است.

سازمان‌های هسته‌ای فنلاند نیز اعلام کردند که سطوح کمی از سزیم را در هر هشت ایستگاه خود شناسایی کرده‌اند.

در ۲۶ آوریل ۱۹۸۶، راکتور شماره چهار نیروگاه هسته‌ای چورنوبیل متعلق به اتحاد جماهیر شوروی از کنترل خارج شد و منجر به انفجار و آتش سوزی شد که ساختمان راکتور را تخریب کرد و مقادیر زیادی تشعشع در جو منتشر شد.

در این حادثه مقادیری از مواد هسته‌ای مثل ید۱۳۱، سزیوم۱۳۴ و سزیوم-۱۳۷ در بخش هایی از شمال اوکراین، بلاروس، روسیه، شمال و مرکز اروپا پخش شد.

مقامات هسته ای فنلاند با بیان اینکه جریان‌های باد از سمت چرنوبیل و آتش سوزی مناطق جنگلی اطراف این نیروگاه موجب انتشار مواد مذکور شده است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.