پیشنهاد سردبیر

تنش آبی در استان مرزی ایلام در چندین سال اخیر به خصوص در سال جاری مردم این استان را با مشکلاتی مواجه کرده است.

۲۲روستای استان با تنش آبی مواجه هستند/ کمین تشنگی در استان مرزی ایلام
این استان بیش از ۶۰۰ روستا دارد که بسیاری از آن‌ها هنوز با تنش آبی دست و پنجه نرم می‌کنند، از طرفی سایه شوم خشکسالی و ضعف زیرساخت‌ها از حدود دو دهه اخیر بحرانی به نام تنش آبی را در این استان مرزی به وجود آورده است.
با این اوصاف اگرچه شرکت آب و فاضلاب استان ایلام در چند سال اخیر طرح‌های متفاوتی برای رفع تنش کم‌آبی در شهرها و روستاهای استان در پیش گرفته اما این معضل همچنان به قوت خود باقی است تا جایی که استاندار ایلام با تأکید بر اینکه صرفه‌جویی در مصرف آب باید به عنوان یک فرهنگ در جامعه نهادینه شود از رسانه‌ها خواسته در راستای ترویج این فرهنگ تلاش کنند. 

تنش آبی در ۱۲۲ روستای استان 
حسن بهرام‌نیا با اشاره به اینکه ۱۲۲ روستای استان با تنش آبی مواجه هستند، اظهار می‌کند: امروز مصرف آب با هدررفت بالایی در استان مواجه است و اصلاح شبکه توزیع آب به ویژه در مرکز استان باید در دستور کار قرار گیرد.
وی ادامه می‌دهد: در این زمینه رایزنی‌هایی با وزیر نیرو انجام شده و امید است با تأمین اعتبار شاهد اصلاح شبکه آب‌رسانی در استان باشیم.
بهرام‌نیا می‌افزاید: پروژه‌ آب‌رسانی به مناطق محروم استان نیز با مشارکت سپاه از ۱۲۸ روستا به ۲۰۰ روستا و اعتبار آن از ۵هزار و ۷۰ میلیارد ریال به ۸هزار میلیارد ریال افزایش یافته است.

پایان عمر مفید ایستگاه‌های پمپاژ انتقال آب
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان ایلام از ساخت دو مخزن ذخیره آب به حجم ۸هزار مترمکعب در شهر ایلام برای رفع تنش آبی برخی مناطق شهری خبر داده است.
محمد محمدی با اشاره به اینکه حدود ۹۰ درصد آب شهر ایلام از دو منبع سد ایلام و چشمه گُل‌گُل تأمین می‌شود، اظهار می‌کند: طراحی خطوط انتقال و ایستگاه‌های پمپاژ آب این شهر شامل چهار ایستگاه در سد ایلام و سه ایستگاه در چشمه گُل‌گُل مربوط به اوایل سال ۱۳۸۰ برای جمعیت حدود ۷۰ هزار نفر است.
وی با بیان اینکه عمر مفید ایستگاه‌های پمپاژ برای انتقال آب به شهر ایلام پایان یافته است، می‌افزاید: در طراحی شبکه انتقال آب به شهر ایلام، چهار موتور پمپ اصلی و دو موتور پمپ جایگزین در نظر گرفته شده که برای زمان طراحی در سال ۱۳۸۰ ایده‌آل بوده اما امروز با توجه به افزایش جمعیت شهر به بیش از ۲۰۰ هزار نفر، دو پمپ‌ جایگزین هم وارد مدار شده و این امر موجب بروز مشکل و آسیب‌پذیری روند پمپاژ آب شده است.
محمدی تصریح می‌کند: شبکه آب‌رسانی طراحی شده برای شهر ایلام جوابگوی این شهر نیست و از طرف دیگر حدود ۵۰ درصد این شبکه نیز فرسوده شده و ساخت و سازهای غیرمجاز اطراف مخازن موجب افزایش حجم تقاضای آب در شهر شده است.
وی بیان می‌کند: از طرفی به علت فرسودگی شدید خط انتقال مجتمع ترن، چهل زرعی امکان انتقال آب به روستاهای مذکور عملاً غیرممکن شده بود که خط انتقال جدید به صورت اضطراری در مدار بهره‌برداری قرار گرفت و مشکل کمبود آب این روستاها فعلاً مرتفع شد.
محمدی ادامه می‌دهد: ایجاد ۱۲ هزار متر شبکه داخلی که از این مقدار ۸هزار متر شبکه داخلی روستا در قالب قرارداد جهاد آب‌رسانی در فاز نخست اجرا شده و مقدمات اجرای ۴هزار متر باقیمانده از محل اعتبارات داخلی توسط آبفا شهرستان در حال انجام است.
وی خاطرنشان می‌کند: با آغاز عملیات اجرایی ساخت این مخزن علاوه بر تأمین آب روستای محمدقلی، مناطق جنوبی شهر آسمان‌آباد از توابع شهر سرابله نیز زیر پوشش آن قرار می‌گیرد.

مدیریت میدانی و کنترل لحظه‌ای نحوه توزیع آب
معاون عمرانی استاندار ایلام نیز بر کنترل تنش آبی و عدالت در توزیع آب تأکید و اظهار می‌کند: آبفا استان باید با مدیریت میدانی و کنترل لحظه‌ای نحوه توزیع آب در استان را رصد کند و متناسب با شرایط، تصمیم‌های میدانی اتخاذ کند.
سعید هژبری عصر با بیان اینکه تقویت پمپاژ آب و استفاده از تمام ظرفیت‌های موجود برای کاهش قطعی مکرر آب در استان مورد توجه قرار بگیرد، ادامه می‌دهد: هر کدام از منابع سه‌گانه تأمین آب شهر ایلام اعم از سد ایلام، گل‌گل ملکشاهی و چاه‌های آب سطح شهر ایلام باید دارای مسئول و متولی مشخص و پاسخگوی هر گونه نارسایی در آب‌رسانی باشد.

برخورداری ۵۳روستا از طرح جهاد آب‌رسانی 
معاون توسعه و بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب استان ایلام نیز با بیان اینکه ۲هزار و ۶۷۰ میلیارد ریال اعتبار برای اجرای طرح جهاد آب‌رسانی روستاهای این استان اختصاص‌ یافته است، تصریح می‌کند: این طرح تاکنون ۹/۷۳ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.
رضا رضایی اظهار می‌کند: اعتبار اختصاصی برای تکمیل پروژه جهاد آب‌رسانی در ۱۲۸ روستای ۱۰ شهرستان استان در قالب ۱۸ مجتمع ۵هزار و ۷۰ میلیارد ریال است.
وی با بیان اینکه تا پایان سال جاری مابقی اعتبارات برای تسریع در روند اجرایی این پروژه تزریق خواهد شد، ابراز می‌کند: اعتبار تزریقی و تخصیص یافته ریالی این پروژه تاکنون ۵۰ درصد بوده است.
معاون توسعه و بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب استان ایلام یادآور می‌شود: با تکمیل این پروژه جمعیتی افزون بر۸۰ هزار نفر از طرح جهاد آب‌رسانی بهره‌مند می‌شوند.
معاون توسعه و بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب استان ایلام اضافه می‌کند: تاکنون ۵۳ روستای استان از طرح جهاد آب‌رسانی بهره‌مند شده‌اند و در حال حاضر عملیات اجرایی طرح جهاد آب‌رسانی در ۴۵ روستای این استان در جریان است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.