تحولات لبنان و فلسطین

پاییز برای برخی افراد یادآور لباس گرم، فنجان چای و رنگ‌های زیباست. در حالی برخی افراد از شنیدن نام پاییز بخاطر حساسیت فصلی می‌هراسند. اما کارهای زیادی وجود دارد که با کمک آن می‌توان از این فصل لذت برد.

چالش‌های سلامت در پاییز/ چطور حساسیت پاییزی را کنترل کنیم؟

زمانی که صحبت از آلرژی(حساسیت) می‌شود، بیشتر افراد یاد فصل بهار می‌افتند، معمولاً حساسیت در این فصل بیشتر و دلیل آن هم شکوفه گل‌ها است، ممکن است این حساسیت‌ها را در اوایل فصل پاییز هم احساس کنید، هرچند عوامل تحریک کننده و حساسیت‌زا در فصل پاییز متفاوت هستند اما می‌توانند علایمی مشابه حساسیت در فصل بهار و تابستان را ایجاد کنند.

هوا در فصل پاییز به گونه‌ای است که این حساسیت‌ها افزایش پیدا می‌کند، حساسیت‌ها ممکن است مدت‌ها در بدن فرد باقی بمانند و حتی با پایان فصل نیز همچنان سر جای خود باشند. حساسیت پاییزی هم اگر مانند دیگر حساسیت‌ها درمان نشود، می‌تواند باعث عفونت سینوس‌ها و آسم در فرد شود.

درمان حساسیت پاییزی از مشکلات اکثر افراد در فصل پاییز است، روزها کوتاه‌تر شده و آب و هوا سرد می‌شود، علایم حساسیت می‌تواند بیشتر شود، فصل پاییز با عطسه و خارش چشم همراه است و در این فصل استفاده از برخی روش‌های خانگی و گیاهی به درمان حساسیت پاییزی کمک بسیاری می‌کند.

حساسیت(آلرژی) چیست؟

گاهی سیستم ایمنی بدن ما به برخی از مواد که معمولا بی‌ضرر هستند واکنش نشان می‌دهد و مانند مزاحمانی خطرناک با آنان برخورد می‌کند که به این واکنش‌ها حساسیت گفته می‌شود.

محققان آکادمی آلرژی، آسم و ایمونولوژی آمریکا(AAAAI ) می‌گویند: سیستم ایمنی بدن ما در واکنش به مواد حساسیت زا، ماده‌ای شیمیایی به نام هیستامین را آزاد می‌کند. با آزاد شدن هیستامین علائم حساسیت در بدن آشکار می‌شوند. تحریک بینی و چشم از جمله علائم حساسیت است، گاهی حساسیت در مبتلایان به آسم سبب حمله‌ی آسم می‌شود، این مورد خطرناک است و با عنوان آسم آلرژیک شناخته می‌شود.

۲ عامل مهم حساسیت پاییزی

 گرده افشان‌ها: از رایج‌ترین علت‌های حساسیت‌های فصلی در فصل پاییز هستند. تقریباً ۷۵ درصد از افرادی که در فصل پاییز و بهار حساسیت دارند، علت آن را گرده افشان‌ها می‌دانند. گرد افشانی تقریباً در اواخر تابستان آغاز می‌شود و می‌تواند تا ماه آبان نیز ادامه پیدا کند و تمام اینها بستگی دارد که گرمای هوا چقدر باشد، گرده‌ها در هوا می‌توانند تا هزاران کیلومتر به فرد برسند و اصلاً فرقی ندارد که شما در چه محلی زندگی می‌کنید.

قارچ: یکی دیگر از علت‌های حساسیت در فصل پاییز این است که رطوبت هوا از بین می‌رود و باعث می‌شود که قارچ‌ها روی برگ‌های مرطوب باقی بمانند. معمولاً اگر بیش از حد با برگ‌های پاییزی در تماس باشید، احتمال ورود این حساسیت‌ها بالاتر می‌رود. گرد و غبار و رطوبت در هوا به عنوان فیلتری برای آلودگی‌ها عمل می‌کند اما هوای خشک مثل هوای پاییزی باعث افزایش گرد و غبارها می‌شود. همچنین حشرات نیز در آن افزایش پیدا می‌کند و همین موضوع علت بسیاری از حساسیت‌های پاییزی است.

علائم حساسیت‌های پاییزی

نشانه‌های حساسیت‌ در پاییز متفاوت است و بستگی به این دارد که کدام قسمت از بدن را با خود درگیر کرده است. علایم حساسیت‌های پاییزی به شرح زیر می‌باشد:

چشم و بینی: آبریزش، خارش چشم، آبریزش مخاطی و عطسه زیاد.

ریه‌ها: خس خس سینه و آسم.

دهان: خارش در پشت گلو، ناراحتی معده، اسهال و در موارد شدید آنافیلاکسی (یک واکنش آلرژیک تهدیدکننده زندگی).

پوست: خشکی پوست، خارش، کهیر و اگزما.

علائم را اشتباه نگیرید

بسیاری از علائم در سرماخوردگی و حساسیت‌های فصلی مشترک هستند، بنابراین تشخیص این دو عارضه از یکدیگر دشوار است. به همین دلیل، بررسی علائمی که در این دو بیماری مشترک نیست، می‌تواند مفید باشد. اگر هر کدام از علائم زیر را تجربه کردید، به احتمال زیاد دچار سرماخوردگی (و نه حساسیت فصلی) شده‌اید:

یک روش دیگر برای تفاوت قائل شدن بین سرماخوردگی و حساسیت، مدت زمانی است که طول می‌کشد تا علائم برطرف شود.

سرماخوردگی معمولاً خود به خود طی هفت تا ۱۰ روز برطرف می‌شود در حالی که حساسیت تا زمانی که درمان شود یا محرک برطرف شود، باقی می‌ماند.

چالش‌های سلامت در پاییز/ چطور حساسیت پاییزی را کنترل کنیم؟

دمنوش‌ و درمان حساسیت‌ها

دمنوش بابونه و دارچین برای درمان حساسیت فصلی پاییز بسیار مفید است؛ سازمان بهداشت جهانی بر خواص این دمنوش از جمله اکسیژن رسانی بیشتر به اندام‌های تنفسی، بهبود آسم و تنگی نفس تأکید می‌کند؛ به ویژه برای کودکانی که به مدرسه می‌روند و به دلیل حضور افراد زیاد در یک محیط در معرض ابتلاء به بیماری قرار دارند و ممکن است باعث انتقال بیماری از مدرسه به خانه شوند، بسیار مفید است.

مربای شقاقل، بهارنارنج و خلال نارنج نیز علاوه بر تقویت سیستم ایمنی قدرت بهره‌وری ذهن را افزایش می‌دهد. تخم شنبلیله را در حرارت ملایم تفت دهید و سپس آسیاب کنید و در کنار ادویه‌های دیگر نصف قاشق چایخوری از آن را در غذا استفاده کنید تا غلبه سودا رفع شود.

برای رفع سرفه‌های خشک یا خروسک چهار تخم یا لعاب دانه بُهِ مفید است، همچنین استفاده از بُخُور اکالیپتوس برای پاکسازی محیط زندگی توصیه می‌شود. استفاده از دمنوش زنجبیل، دارچین، زعفران و چای کوهی برای افزایش گردش خون و گرمایش بدن در فصل سرما مناسب است.

دمنوش ترکیبی مرزنجوش، آویشن و چای کوهی یک داروی ضد حساسیت، آنژین، میگرن و سینوزیت است. یکی از بهترین دمنوش‌ها برای فصل پاییز که فصل خشکی هوا و سرماخوردگی است، ترکیب آویشن و عسل می‌باشد و در افراد با سیستم ایمنی ضعیف بسیار مفید است.

۷راهکار برای کنترل حساسیت پاییزی

با کوتاه شدن روزها و کاهش دما، ما زمان بیشتری را در فضای بسته سپری می‌کنیم و خود را در معرض مواد حساسیت‌زای داخلی مانند گرد و غبار خانه قرار می‌دهیم. با این حال، حتی اگر حساسیت شدید به پاییز داشته باشید، می‌توانید با رعایت این نکات، علائم خود را کنترل کرده و از زندگی لذت ببرید.

۱- سطح گرده را بررسی کنید: اگر سطح گرده در محل زندگی شما زیاد است، بهتر است فعالیت‌های خود در فضای باز را محدود کنید، به ویژه هنگام صبح که میزان گرده‌ها در هوا بیشتر می‌شود.

۲- لباس محافظ بپوشید: اگر مجبور به بیرون رفتن هستید، تا حد امکان بدن خود را از قرار گرفتن در معرض هوا بپوشانید. استفاده از ماسک، لباس آستین بلند، دستکش و عینک آفتابی می‌تواند به شما کمک کند تا گرده‌ها از پوست و چشم‌های‌تان دور بمانند.

۳- گرده‌ها را پاک کنید: یکی از بهترین راه‌ها برای به حداقل رساندن شدت حساسیت این است که پس از گذراندن وقت در بیرون از خانه، کفش‌های خود را در جاکفشی قرار دهید، لباس‌های خود را عوض کنید و دوش بگیرید تا میزان ورود گرده‌ها به خانه به حداقل برسد.

۴- لباس‌ها را در فضای باز خشک نکنید: لباس‌های خیس، آماده جذب گرده‌ها در فضا هستند. بهتر است در این فصل، لباس‌های خود را در محیط داخلی خانه خشک کنید.

۵- رطوبت‌گیر بخرید: ممکن است شنیده باشید که دستگاه‌های رطوبت‌ساز می‌توانند به تنفس بهتر کمک کنند، اما اگر به گرد و غبار یا کپک حساسیت دارید، دستگاه‌های رطوبت‌گیر برای شما مناسب هستند. گرد و غبار و کپک‌ها در محیط‌های مرطوب شکوفا می‌شوند و از این رو، استفاده از دستگاه رطوبت‌گیر برای پایین نگه داشتن سطح رطوبت در خانه می‌تواند راهی برای مبارزه با آن‌ها باشد. بنیاد آسم و آلرژی آمریکا توصیه می‌کند که سطح رطوبت را زیر ۴۵ درصد نگه دارید.

۶- داروهای خود را طبق تجویز مصرف کنید: به نظر می‌رسد که یکی از ساده‌ترین و موثرترین راه‌ها برای کنترل حساسیت‌ها، مصرف دارو است. در حال حاضر داروهای ضد حساسیت بسیاری در بازار هستند که تاثیری هم بر خواب شما نمی‌گذارند.

۷- در صورت نیاز به پزشک مراجعه کنید: آزمایش حساسیت به شما کمک می‌کند تا متوجه شوید که چه چیزی باعث رنج شما می‌شود و راه رهایی از آن چیست.

خدابخش حکیمی-خبرنگار تحریریه جوان قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.