پیشنهاد سردبیر

وزیر امور خارجه کشورمان که برای شرکت در هفتاد و نهمین اجلاس مجمع عمومی سالانه سازمان ملل متحد به نیویورک سفر کرده با چهار تن دیگر از همتایان خود از کشورهای منطقه و اروپا دیدار و در خصوص مسائل مهم سیاسی و امنطقه و بین الملل و مسائل دوجانبه رایزنی کرد.

رایزنی‌های عراقچی با وزرای خارجه لبنان، ازبکستان، بلغارستان، عربستان

به گزارش خیر نگار قدس انلاین به نقل از کانال سخنگوی وزارت امور خارجه، سید عباس عراقچی در یکی از مهمترین و حساسترین موقعیت های منطقه ناشی از تجاوزگری‌ها و حملات غیر قانونی هوایی و تروریستی علیه لبنان و حزب الله با عبدالله بوحبیب  وزیر امور خارجه این کشور در مرود تحولات منطقه و مسائل دوجانبه سیاسی، امنیتی گفتگو و رایزنی کرد.

در روزهای اخیر تلاشهای نتانیاهو و حملات هوایی و بمباران های رژیم صهیونیستی علیه مردم جنوب لبنان پس از حملات جنگالی و انفجاز پیجرها و بیسیم‌های حزب الله لبنان، برای تشدید درگیری‌ها و کشاندن جنگ به مرزهای گسترده‌تر ادامه داشته است که با پاسخ متقابل و موشکی حزب الله مواجه شده.

در ادامه این دیدارها فیصل بن فرحان وزیر خارجه عربستان و همتای سعودی عراقچی دیگر مقامی بود که با وی دیدار و رایزنی کرد. عربستان هم یکی از بازیگران موثر منطقه است که می تواند در کاهش تنش و پایان بخشی به  تجاوزات و جنایات رژیم صهیونیستی با توجه به میزبانی مقر سازمان همکاری‌های اسلامی و اثرگذاری که در جهان عرب دارد نقش آفرینی کند.

روابط تهران و ریاض پس از یک دوره طولانی تنش و انقطاع در یک سال گذشته در مسیر اصلاح و بازیابی قرار داشته و دو کشور پس از سالها سفرای خود را به پایتخت های یکدیگر اعزام کردند. با این حال هنوز سطح و گشتره رواب دو کشور به سطح مطلوب نرسیده و به ویزه در برخی مسائل منطقه دچار اختلاف و تعارضاتی است که حل و فصل آنها می تواند هب رفع مسائل امنیتی کمک کند.

علیرضا عنایتی سفیر کشورمان در ریاض هم پس از دیدار فیصل بن فرحان وزیر خارجه عربستان سعودی با عباس عراقچی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: دکتر عباس عراقچی وزیر امور خارجه با ارسال پیامی برای امیر فیصل بن فرحان وزیر امور خارجه روز ملی این کشور را به دولت و ملت پادشاهی تبریک گفت. عراقچی در این پیام بر گسترش و تعمیق مناسبات تهران ریاض تأکید کرد.

بختیار سعیداف وزیر امور خارجه جمهوری ازبکستان و ایوان کندف وزیر امور خارجه جمهوری بلغارستان هم روز یکشنبه با همتای ایرانی ملاقات کردند.

پیش از این و در روز شنبه هم وزیر امور خارجه کشورمان با شخصیت ها و مقامات دیپلماتیک دیگر کشورها ذاز جمله وزرای خارجه کویت، بحرین، کوبا، دبیرکل شورای همکاری خلیج‌فارس، نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه، رئیس کمیته بین‌المللی صلیب سرخ و هماهنگ‌کننده ارشد سازمان ملل در امور بشردوستانه و بازسازی غزه و درباره مناسبات دوجانبه و تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی گفتگو، تبادل نظر و  رایزنی کرده بود.

با ورود مسعود پزشکیان به نیویورک برای شرکت در نشست مجمع عمومی سازمان ملل و سخنرانی در این رویداد از این پس دیدارهای سطح بالاتر رئیس جمهور با مقامات دیگر کشورها آغاز خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.