پیشنهاد سردبیر

اگر به تازگی زندگی برای شما بی معنی است، ابن احساس فقط مختص به شما نیست. نکاتی مانند پرورش و ایجاد روابط سالم و آنچه برای شما شادی آفرین است و می‌تواند به شما در یافتن هدف وانگیزه و تحقق آن کمک کند.

چطور با احساس بی‌معنی بودن زندگی مقابله کنیم؟ / ۵ راه برای مقابله با حس بی‌معنا بودن زندگی

اگر به تازگی زندگی برای شما بی معنی است، ابن احساس فقط مختص به شما نیست. نکاتی مانند پرورش و ایجاد روابط سالم و آنچه برای شما شادی آفرین است و می‌تواند به شما در یافتن هدف وانگیزه و تحقق آن کمک کند. زندگی زیباست اما گاهی اوقات ممکن است احساس کنید که در یک چرخه یکنواخت هستید یا احساس کنید که هر روزیک کار تکراری و روتین را انجام می‌دهید یا زندگی بی معنی دارید. دلایل اینکه چرا زندگی حس بی معنی بودن می‌دهد می‌تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد. به عنوان مثال، شرایط سلامت روان، مانند افسردگی یا سایر اختلالات خلقی که می‌تواند منجر به احساس غم و اندوه یا ناامیدی شود.علاوه بر این، عدم تحقق اهداف شغلی در محل کار، خانه یا اجتماع ممکن است باعث شود کسی به دنبال معنای عمیق تری در زندگی باشد؛ اما راه کمک برای بهبود رضایت از زندگی و خشنودی در پیش ‌رو شماست. 

برخی از راه‌های مقابله با احساس بی‌معنا بودن زندگی عبارتند از:

۱. با هدف زندگی کنید

وقتی با نیت و هدف زندگی می‌کنید، متوجه می‌شوید که چرا کاری را انجام می‌دهید. شما هر جنبه‌ای از زندگی خود را در نظر خواهید گرفت تا ببینید آیا با چشم انداز یا اهداف شما همخوانی دارد یا خیر. زندگی با نیت، تمرینی است که در ساختن زندگی روزمره خود بر اساس باورها و ارزش های اصلی خود انجام می‌دهید. سفر زندگی شما باید با قصد و نیت همراه بشود و چالش برانگیز باشد. زیرا شما شروع به تعریف ارزش ها و باورهای شخصی خود می‌کنید. در این مدت تمرین خودگویی مثبت و قطع ارتباط با عوامل حواس پرتی، مانند رسانه های اجتماعی،می‌تواند مفید باشد.

سعی کنید احساسات خود را بررسی کنید تا به آنچه می خواهید و نیاز دارید پی ببرید. سوالات زیر ممکن است به شما در شروع کار کمک کند:

چه چیزی برای من احساس شادی ایجاد می‌کند؟ چه علایق و شور و اشتیاقی را دوست دارم بیشتر کشف کنم؟ چه چیزی مرا به موفقیت سوق می‌دهد؟ موفقیت برای من چه معنایی دارد؟

۲.تمرین شکرگزاری کنید

تحقیقات معتبری نشان می‌دهد که احساس قدردانی نسبت به آنچه در زندگی دارید راهی برای در آغوش گرفتن خوبی های اطرافتان است. می‌تواند شما را به سمت زندگی رویاهایتان راهنمایی کند و به شما کمک کند هدفی را برای روزتان پیدا کنید. تحقیقات سال ۲۰۲۲ نشان می‌دهد که نوشتن شکرگزاری می‌تواند به افراد کمک کند شرایط خود را به شکل مثبتی شکل دهند، استرس را کاهش دهند و خلق و خوی خود را بهبود بخشند.

شما می توانید قدردانی را در زندگی روزمره خود با موارد زیر بیشتر کنید:

1.نوشتن نامه به کسی که تاثیر مثبتی روی شما داشته است.

2.ایجاد لیستی از چیزهایی که برای آنها سپاس‌گزار هستید.

3.از لحظاتی که احساس قدردانی می‌کنید به‌سادگی نگذرید و آن‌را عمیقا حس کنید.

4.ابراز سپاس در هنگام نماز و دعا .

۳.چیزهایی که به زندگی معنا می بخشد را کشف کنید

تماشای چیزهایی که به زندگی شما معنا می‌بخشد می تواند به شما در یافتن جنبه های مثبت کمک کند. گاهی اوقات چیزهایی که پیش پا افتاده به نظر می‌رسند بیشترین معنا را به ارمغان می‌آورند، از جمله یک منظره طبیعی زیبا یا یک اتفاق خوب غیرمنتظره.

دکتر نوئل نلسون، روانشناس بالینی و نویسنده توضیح می‌دهد که «انجام کاری با معنا مستلزم اهمیت و ارزش دادن به آن عمل است.»

نلسون مثال های زیر را در مورد چگونگی یافتن معنا در زندگی روزمره ارائه می دهد:

*زنگ ساعت خود را در صبح تنظیم کنید تا به خودتان زمان کافی برای آماده شدن و یک‌روز بدون عجله بدهید.

*در آغوش گرفتن همسرتان، نه به این دلیل که این یک امر روزمره و روتین است، بلکه به این دلیل که می خواهید به او بگویید چقدر قدردان حضورش هستید.

همچنین می‌توانید تمرین «قهوه و ذهن آگاهی» را امتحان کنید که شاملآگاهی دادن به حواس پنج‌گانه شما در حین نوشیدن نوشیدنی دلخواهتان مانند قهوه، چای یا آب است.

۴.روی ارتباطات مثبت تمرکز کنید

گذراندن وقت با افراد مثبت راه مطمئنی برای یافتن معنا در زندگی شماست. بهترین روابط، ارتباط با کسانی است که حمایت و مثبت اندیشی می‌کنند و شما را به سفر زندگی تشویق می‌کنند.

همچنین با یادآوری خاطرات خانواده و دوستان، گوش سپردن به موسیقی که شما را به یاد دوران شادی می‌اندازد، یا ایجاد دفترچه‌ای برای رویدادهای مهم زندگی، فضایی برای دلتنگی ایجاد کنید.

بر اساس تحقیقات سال ۲۰۲۲، گذراندن لحظات نوستالژی و خاطره‌انگیز می‌تواند به افراد کمک کند تا معنای زندگی را پیدا و حفظ کنند و به آن بازگردنند. تحقیقات همچنین نشان می دهد که حتی زمانی که با چالش هایی در زندگی روبرو هستید ، نوستالژی می‌تواند احساس تعلق و پذیرش شما را افزایش دهد.

توجه به این نکته مهم است که همه افراد گذشته مثبتی ندارند تا بتوان در مورد آن تأمل کرد. اگر تجربه مثبتی از نوستالژی ندارید، در نظر بگیرید که فرد یا تجربه‌ای را به‌خاطر بیاورید که خاطرات مثبت یا لذت‌بخش‌تری را برای شما به همراه دارد.

۵.از حرفه‌ای ها کمک بگیرید

در سفر زندگی یافتن معنا می‌تواند دشوار باشد، اما لازم نیست به تنهایی آن را انجام دهید. برای کمک به یافتن معنای زندگی با یک درمانگر یا روانشناس صحبت کنید.

ممکن است استدلال شما برای اینکه احساس می‌کنید زندگی معنایی ندارد با استدلال دیگران متفاوت باشد و روش های مقابله شما نیز متفاوت خواهد بود. اما شما تنها نیستید. استفاده از نکات کمک به خود، مانند تمرین نیت و قدردانی روزانه، ایجاد روابط سالم یا ارزش افزودن به لحظات پیش پا افتاده می‌تواند به شما کمک کند تا با آن مقابله کنید. اگر به دنبال حمایت هستید، با یک متخصص سلامت روان صحبت کنید تا شما را در این مدت راهنمایی کند.

منبع: psychcentral.com 

یکتا امیری – خبرنگار تحریریه جوان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.