آخرین تحولات لبنان

در پی تداوم جنگ‌افروزی‌های رژیم‌صهیونیستی در شرق‌آسیا و حملات این رژیم به جنوب‌لبنان، حزب‌الله با موشک‌های خود به مراکز و شهرک‌هایی ‌از جمله عکا، نهاریا، رأس‌الناقوره، بندر حیفا، کریات‌بیالیک، الجلیل،صفد، الیاکیم و در شمال سرزمین‌های اشغالی حمله کرد.

تنبیه متجاوزان به روش حزب‌الله

قدس؛ در پی حملات جبهه مقاومت لبنان که تا هنگام تنظیم این گزارش در جریان است، پدافند هوایی رژیم‌صهیونیستی تلاش می‌کند موشک‌ها را رهگیری کند، اما موفق به رهگیری همه موشک‌ها نشده است. همچنین پیش از آن، حزب‌الله دو پایگاه و دو فرودگاه نظامی صهیونیست‌ها را هدف بمباران خود قرار داد. خبرگزاری‌های نزدیک به حزب‌الله لبنان اعلام کردند این حملات کوبنده در پاسخ به تجاوزهای وحشیانه ارتش اشغالگر صهیونیستی به جنوب‌لبنان که تاکنون صدها شهید و هزاران زخمی برجای گذاشته است، انجام می‌شود. 
در ادامه این حملات، شامگاه دیروز حزب‌الله اعلام کرد طی دو مرحله پایگاه «دادو» مقر فرماندهی منطقه شمالی ارتش رژیم‌صهیونیستی را با ده‌ها موشک هدف قرار داده است. همزمان پایگاه «شمشون» ارتش رژیم‌صهیونیستی نیز با موشک «فادی۳» هدف حملات حزب‌الله قرار گرفت. «فادی۳» موشک پیشرفته‌ای است که حزب‌الله برای نخستین بار از آن استفاده کرده است. 
پیش از این عملیات‌ها، حزب‌الله لبنان در بیانیه‌ای تأکید کرده بود: مجاهدین مقاومت اسلامی در حمایت از مردم ثابت‌قدم فلسطین در نوار غزه و در حمایت از مقاومت دلیرانه و شرافتمندانه آن‌ها و در دفاع از لبنان و مردم آن به مواضع نظامی صهیونیست‌ها حمله می‌کند. 

حمایت جهان از حق حاکمیت و دفاع لبنان
حملات ارتش رژیم صهیونیستی به مناطقی در لبنان و پاسخ نظامی حزب‌الله، واکنش کشورها را در سطح جهانی برانگیخت. برخی کشورها با اعلام مواضع خود، این حملات را محکوم و برخی کشورها هم به‌صراحت حمایت خود را از کشور متحدشان اعلام کردند. 
در پکن، وزیر خارجه چین بر حمایت قاطعانه از حقوق لبنان برای دفاع از حاکمیت و عزت ملی‌اش تأکید و تصریح کرد: «فرقی نمی‌کند اوضاع چطور تغییر کند، به هرحال ما همواره طرفدار عدالت و برادران عرب خود ازجمله لبنان هستیم». ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه هم روز گذشته بیانیه‌ای منتشر و در آن اعلام کرد: مسکو با قاطعیت، حملات نظامی گسترده اسرائیل علیه لبنان را محکوم می‌کند.
وزارت خارجه امارات در بیانیه‌ای اعلام موضع کرد و گفت ابوظبی نگران تشدید تنش‌ها و پیامدهای آن بر امنیت است. امارات همچنین خواستار هماهنگی بین‌المللی برای توقف جنگ و جلوگیری از کشته شدن غیرنظامیان، مطابق با قوانین بین‌المللی شد.
 قطر ضمن محکومیت حملات رژیم صهیونیستی به لبنان، درباره گسترش دایره خشونت و کشیده شدن به سمت یک جنگ منطقه‌ای همه‌جانبه هشدار داد و گفت: منطقه را در لبه پرتگاه قرار ندهید. قطر از جامعه بین‌المللی خواست با اقدامات فوری، اسرائیل را مجبور به توقف کند. 
عربستان سعودی هم با اعلام نگرانی عمیق، بر اهمیت حفظ ثبات لبنان و احترام به حاکمیت آن تأکید کرد. وزارت خارجه مصر هم بیانیه‌ای داشت و ضمن محکوم کردن حملات تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی به لبنان، گفت: ما خواهان حل مسالمت‌آمیز بحران، توقف فوری تنش و همچنین شروع اجرای قطعنامه درباره مناقشه میان لبنان و اسرائیل هستیم. 
در ادامه این بیانیه آمده: مصر همبستگی خود را با لبنان و ملت برادرش اعلام و بر مخالفت کامل خود با هرگونه نقض حاکمیت و تمامیت ارضی لبنان تأکید می‌کند. 
سوریه هم در بیانیه‌ای با شدیدترین لحن، حملات رژیم صهیونیستی علیه ملت برادر، لبنان را محکوم کرد و گفت این محکومیت باید از سوی تمامی کشورهای عضو سازمان ملل متحد اتفاق بیفتد.

خبرنگار: فاطمه کامیاب

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.