پیشنهاد سردبیر

۷ مهر ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۲
کد خبر: 1015503

نماینده مجلس دوازدهم در گفت و گو با قدس مطرح کرد:

اهمال‌کاری عجیب بانک مرکزی در ابلاغ تسهیلات جدید وام ساخت مسکن موردنیاز مردم

انتقاد حبیب قاسمی از مصوبه بانک مسکن مبنی بر«پرداخت نکردن وام ساخت مسکن» به دلیل اینکه سایر بانک‌ها از این کار طفره رفتند

نماینده مردم «شهررضا و دهاقان» در مجلس شورای اسلامی گفت: اهمال کاری بانک مرکزی در زمینه ابلاغ تسهیلات جدید وام ساخت مسکن به بانکها قابل پذیرش نیست. کمیسیون عمران مجلس به طور جد مسئله مبلغ جدید وام ساخت مسکن را پیگیری خواهد کرد.

اهمال‌کاری عجیب بانک مرکزی در ابلاغ تسهیلات جدید وام ساخت مسکن موردنیاز مردم

حبیب قاسمی در گفتگو با خبرنگار قدسبا اشاره به اهمال‌کاری بانک مرکزی در ابلاغ میزان وام جدید ساخت مسکن و از دست رفتن فرصت ساخت و ساز مسکن در کشور گفت: بانک‌ها در ارائه تسهیلات مسکن به مردم خیلی رغبت نمی کنند تا منابع تسهیلاتی خود را با سود ۱۸ درصد و در بازپرداخت ۱۷ الی ۲۰ ساله به مردم ارائه دهند.

نماینده «شهرضا و دهاقان» در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد : همچنین ما به موجب ماده ۴ قانون جهش تولید مسکن تکالیفی را بر عهده بانک‌ها در زمینه ارائه تسهیلات گذاشته‌ایم و بانک‌ها می‌بایست به این مواد قانونی عمل می‌کردند.

پرداخت مالیات بخشی از منابع بانکی در صورت عدم تمکین آنها برای پرداخت وام

این نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به پیوست نظارتی مواد قانون جهش تولید مسکن در کشور اظهار کرد: همچنین در تبصره ۵ ماده ۴ قانون جهش تولید مسکن آمده است اگر بانک‌ها به تسهیلات ارائه مسکن مبادرت نکردند،باید درصدی از منابعشان را به عنوان مالیات پرداخت کنند تا این منابع به صندوق ملی مسکن تزریق شود. متاسفانه این موضوع هم مورد اعمال نظارت جدی از سوی مجلس و همچنین بانک مرکزی قرار نگرفته است.

وی با اشاره به ابلاغ قانون جهش تولید مسکن در سال ۱۴۰۰ بیان کرد: در مقطعی که قانون جهش تولید مسکن ابلاغ شد میانگین بهای تمام شده یک متر مربع مسکن در کشور نزدیک به ۶ میلیون تومان بود اما امروز این رقم بالغ بر ۱۰ میلیون تومان است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بنابراین از زمان تصویب و ابلاغ این قانون و به دلیل کوتاهی های رخ داده، این رقم به ۴۰ الی ۴۵ درصد رسیده و رشد یافته است.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ۱۸ بانک یک ریال هم در ازای تسهیلات حوزه مسکن پرداخت نکرده اند، ادامه داد: بانک مسکن رسالت و ماهیتش به حوزه مسکن باز می‌گردد اما متاسفانه هیئت مدیره این بانک مصوبه ای را گذرانده و تاکید می‌کند ؛ «به دلیل اینکه سایر بانک‌ها به ارائه تسهیلات مسکن تمکین نکردند، ما نیز این تسهیلات را پرداخت نمی‌کنیم» جالب اینجاست که بعد مسئولین در اظهار نظرهای خود تاکید می‌کنند که ۷۰ همت از بانک مرکزی در این رابطه استقراض کرده‌اند.

دولت قرار نیست که مسکن بسازد و به مردم بگوید: بفرمایید این هم مسکن شما

این نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: از سوی دیگر ما در کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی حساسیت ویژه‌ای نسبت به ارائه تسهیلات مسکن به مردم داریم ضمن اینکه نباید در این بخش توقعات مردم را بی دلیل بالا ببریم.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مردم هم در زمینه ساخت مسکن تکالیفی را بر عهده دارند و باید در این زمینه جنب و جوشی کنند، ادامه داد: از سوی دیگر باید تاکید کنم که دولت قرار نیست که مسکن بسازد و به مردم بگوید: بفرمایید این هم مسکن شما.! بنابراین دولت باید در این بخش تسهیلگری کرده و تسهیلات لازم را در اختیار مردم قرار دهد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه افزایش مصالح ساختمانی، ساخت مسکن را برای مردم غیر ممکن کرده است ادامه داد: ساخت مسکن از سوی مردم به واسطه تسهیلات مناسب و بازنگری در طرح‌ها و شیوه واگذاری‌ها امری شدنی است و با توجه به افزایش قیمت مصالح ساختمانی، باید مبلغ وام ساخت مسکن افزایش یابد و مصوبه شورای عالی مسکن در افزایش مبلغ وام ساخت مسکن به 800 میلیون تومان نیز در همین راستا است ولی با گذشت بیش از دو ماه از مصوب شدن این موضوع، بانک مرکزی هنوز هم ابلاغ نکرده است

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ما باید تسهیلات مناسب و زمین را در اختیار مردم قرار دهیم ادامه داد: در حال حاضر شاخص طول انتظار خرید مسکن در دهک دهم ۱۲۹ و دهک چهارم ۵۹ سال است. خب این جای سوال دارد که مگر امید به زندگی چقدر است؟ باید با اعطای به موقع تسهیلات ساخت مسکن و طرح‌های حمایتی ویژه نظیر نهضت ملی مسکن زمینه‌سازی برای خانه‌دار شدن دهک‌های مختلف جامعه به خصوص دهک‌های پایین را فراهم کنیم.

وی تاکید کرد: اهمال کاری بانک مرکزی در زمینه ابلاغ تسهیلات جدید وام ساخت مسکن به بانکها قابل پذیرش نیست و این مهم باید هرچه سریع‌تر صورت گیرد. کمیسیون عمران مجلس به طور جد مسئله مبلغ جدید وام ساخت مسکن را پیگیری خواهد کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.