آخرین تحولات لبنان

در روزهای اخیر اظهارنظری از سوی مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره تلاشها برای دستیابی به نسخه جدید توافق هسته ای با ایران مطرح شده است.

مذاکره بدون برهم زدن چارچوبهای ماهوی برجام خواهد بود

قدس آنلاین: در روزهای اخیر اظهارنظری از سوی مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره تلاشها برای دستیابی به نسخه جدید توافق هسته ای با ایران مطرح شده است. رافائل گروسی در این زمینه گفته است: «در گذشته توافق برجام وجود داشت که فقط اسم آن باقی مانده است. ایران از نظر فناوری و تولید مواد هسته‌ای پیشرفت چشمگیری داشته است. ما باید به یک نسخه به‌روز شده از توافق قبلی یا چیزی متفاوت از آن دست یابیم.»

این اظهارنظر گروسی درحالی است که اخیراً دونالد ترامپ، کاندیدای جمهوری خواهان در انتخابات ریاست جمهوری و رئیس جمهور پیشین آمریکا در اظهارنظری مطرح کرده آماده مذاکره با ایران در مورد نسخه جدید توافق هسته‌ای مهمی است که در زمان ریاست جمهوری‌اش آن را کنار گذاشت.

در همین زمینه، امیرعلی ابوالفتح کارشناس مسائل بین الملل در گفت و گو با قدس درباره ادعاهای گروسی مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی مبنی بر تلاشهای آژانس برای دستیابی به نسخه جدید توافق هسته ای با ایران، اظهار کرد: ایران در توافق برجام حاضر است و آنرا قبول دارد. گرچه به دلیل خروج آمریکا از برجام و عدم اجرای تعهدات از سوی اروپاییها، کشورمان سطح تعهدات خود نسبت به برجام را کاهش داده اما همچنان عضو برجام است و اصرار به اجرای کامل توافق هسته‌ای از سوی تمام طرفین دارد. همچنین ایران حتی آمادگی دارد براساس چارچوبهای تعیین شده در برجام برای حل اختلافات نیز مذاکره کند، بدین معنا که کشورمان عضو کمیسیون مشترک حل اختلاف برجام است و تلاش میکند از طریق مذاکرات در کمیسیون به رفع اختلافات بپردازد.

ابوالفتح ادامه داد: ایران معتقد است سند برجام بعد از سالها مذاکره به دست آمده است و بایستی اجرا شود و اگر هم اختلافی وجود دارد باید در درون خودش حل شود. اگر نیاز به مذاکرات است، میتوان بدون برهم زدن چارچوبهای ماهوی توافق درباره برخی موضوعات مذاکره کرد. این درحالی است که ایالات متحده آمریکا به هیچ عنوان حاضر به بازگشت به سند برجام و اجرای توافق نیست و هرگونه مذاکره ای را منوط به رسیدن به برجام پلاس و برجام‌های دو، سه و چهار میداند. درواقع، برجام پلاس بدین معناست سند توافق به شکل ماهوی تغییر کند، به نحوی که برجام و توافق جدیدی به وجود بیاید.

این کارشناس بین الملل تصریح کرد: البته آژانس و دولتهای غربی  موضوع دیگری هم مطرح میکنند مبنی بر اینکه باید یکسری جداول زمانی و موضوعات مرتبط با توافق تغییر کند. تغییرات مدنظر آنان شامل تعداد سانتریفوژ، ظرفیت غنی سازی، سرنوشت فردو و بحث تحقیقات و توسعه برنامه هسته ای کشورمان میشود و معتقدند همه اینها باید کاملاً تحول یابد و دوباره نوشته شود. برجامهای بعدی مدنظر آنان مرتبط با برنامه های موشکی، منطقه ای و حقوق بشری است. بنابراین آمریکاییها فعلاً قصد ندارند به سند ۲۰۱۵ بازگردند. به هر حال اینکه گروسی چنین اظهاراتی داشته و بر ایجاد نسخه جدیدی از برجام تاکید کرده، صرفاً موضع و نظر او بوده و در جایگاهی نیست که بخواهد از سوی دولت آمریکا صحبت کند. مدیرکل آژانس تنها میتواند به گمانه زنی و ابراز عقیده بپردازد اما حرفش حجت نیست.

ابوالفتح معتقد است: کامالا هریس عملاً بخشی از دولت بایدن است و اگر آمریکا قصد داشت به برجام ۲۰۱۵ برگردد، قطعاً بایدن این کار را میکرد زیرا هریس نفر دوم دولت و معاون رئیس جمهور آمریکاست. بنابراین در چنین شرایطی، این تصور که هریس به برجام برمیگردد برداشتی دور از واقع است و فاصله خواسته ایران مبنی بر مذاکره در چارچوب برجام با موضع آمریکا مبنی بر مذاکره فارغ از برجام و فراتر از آن، آنچنان زیاد است که رسیدن به توافق فعلاً در دسترس نیست. 

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.