آخرین تحولات لبنان

۱۴ مهر ۱۴۰۳ - ۱۷:۱۰
کد خبر: 1017651

برنامه‌های هفته ملی کودک و با شعار «برای کودکان، برای آینده» با حضور حامد علامتی مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، معاونان و مدیران‌کل کانون تشریح شد.

برنامه‌های هفته ملی کودک تشریح شد

به گزارش قدس آنلاین، برنامه‌های هفته ملی کودک در کشور با برگزاری یک نشست خبری در تهران و با شعار «برای کودکان، برای آینده» با حضور حامد علامتی مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، معاونان و مدیران‌کل کانون، صبح روز شنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۳ آغاز شد.

فرهاد فلاح معاون فرهنگی کانون درباره اهداف کلی هفته ملی کودک طی روزهای ۱۴ تا ۲۰ مهر ۱۴۰۳ توضیح داد: در روزهای پیش رو ما سه هفته ملی و جهانی داریم. هفته نیروی انتظامی، هفته جهانی فضا که ما با شورای‌عالی فضا نشست‌های گوناگونی داشتیم تا از ظرفیت‌های این موضوع استفاده کنیم. از سال گذشته برای امضای سند فعالیت‌های فضایی با همکاری شورای‌عالی فضایی مذاکره کردیم و در مسیر تصویب قرار گرفت. طی نشست‌هایی که داشتیم تلاش کردیم تا بتوانیم به‌زودی از این سند که اقدام‌ها و فعالیت‌های کشور در عرصه فضا و فضانوردی، هوافضا و علوم مربوط به این حوزه را در بر می‌گیرد رونمایی کنیم. این هفته زمان مناسبی برای این کار است و یک روز را هم از سازمان فضایی درخواست کردیم که به‌عنوان حوزه کودک و نوجوان و فضا قرار دهند که این امر اتفاق افتاد. مناسبت سوم هفته ملی کودک است که با این موضوع دور هم جمع شده‌ایم.

او ادامه داد: یکی از آسیب‌هایی که ما در کشور داریم نبود «دیده‌بان»ی ما برای حمایت از حقوق کودکان است که تاکنون نداشتیم و اگر «دیده‌بان»ی باشد نقش خود را به‌درستی ایفا نمی‌کند و حقوق کودکان و نوجوانان به شکل گسترده و پی‌درپی پیگیری نمی‌شود.

فلاح اظهار کرد: اگر در حوزه قاچاق کالا سامانه داریم، در این زمینه فاقد شرایط دفاع حقوقی و صیانتی هستیم. بر همین اساس با مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک نشست‌هایی داشتیم تا به نحوی مدافع و پیگیر حقوق کودک و نوجوان باشیم که از ساختار بودجه‌ریزی در بودجه کشور به شکل سالیانه تا برنامه‌های کلان توسعه را شامل می‌شود. اگر حقوق کارمندان یک شرکت پرداخت نشود، کارمندان زبان و توان پیگیری حقوق خود را دارند، اما کودکان و نوجوانان نه آگاه هستند و نه توان استیفای حقوق خود را دارند و تنها گروهی که می‌تواند مدافع حق آن‌ها باشد اهالی رسانه هستند که زبان گویای کودکان و نوجوانان می‌توانند باشند و در قالب نظارت، گفت‌وگوسازی و مطالبه‌گری فعالیت کنند. از سوی دیگر از خود کانون می‌توانید این را بخواهید و ما هم تلاش می‌کنیم این اتفاق رخ دهد.

فلاح هم‌چنین درباره احیای عروسک‌های دارا و سارا نیز گفت: در کنار دو عروسک اصلی، الان ما عروسک‌های نمایشی درست کردیم و مانند عروسک‌های دیگر حوزه فرهنگی بنا دارد اجرای برنامه برای بچه‌ها در صداوسیما و مراکز کانون داشته باشد. اولین برنامه طبق برنامه‌ریزی انجام شده پنج‌شنبه ۲۰ مهر نخستین اجرای نمایشی این دو عروسک در محل کانون خواهیم داشت. ازین‌پس دارا و سارا به‌عنوان شخصیتی واسط میان کانون و بچه‌ها فعالیت خود را آغاز خواهد کرد. علاوه بر این دو روز از این هفته ثبت‌نام در مراکز کانون رایگان خواهد بود و خانواده‌ها با مراجعه به مراکز نسبت به دریافت خدمات می‌توانند اقدام کنند.

در ادامه حامد علامتی مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با بیان چند اتفاق هفته گذشته از جمله شهادت سیدحسن نصرالله، عملیات غرورآفرین نیروهای مسلح و سپاه پاسداران ارتش در اجرای عملیات «وعده صادق ۲»، همچنین «جمعه نصر» و خطبه تاریخی و نماز جمعه تاریخی با حضور مقام معظم رهبری، مشارکت و حضور گسترده مردم از قشرهای مختلف به‌ویژه کودکان و نوجوانان را مورد توجه قرار داد و یادآور شد این دست خاطره‌ها در ذهن بچه‌ها شکل می‌گیرد و در آینده از این حضور به‌عنوان یک خاطره خوب یاد خواهند کرد. این یک کار تربیتی است و اثرگذار است که هم‌چون روزهای انقلاب، در آینده به نسل بعدی منتقل خواهد شد.

مدیرعامل کانون پرورش فکری در ادامه به تشریح برنامه‌های هفته ملی کودک پرداخت و تاریخچه‌ای از روز جهانی کودک در جهان و روز ۱۶ مهر روز ملی کودک در ایران که با تصویب در شورای فرهنگ عمومی کشور این روز در تقویم رسمی کشور ثبت شد بیان کرد.

علامتی با تأکید بر کودکان غزه اظهار کرد: ما یک نگاه فراملی داریم و آن نگاه به کودکان غزه و لبنان است. کودک می‌تواند یک‌صدای جهانی باشد و ما در کانون ده‌ها برنامه در این زمینه داشتیم که کم است و باید تقویت شود. توجه به حوزه کودکان غزه را به شکل ویژه خواهیم داشت. در بسیاری از کشورهای پیشرفته تأکید بر حقوق کودک بسیار است و سرمایه‌گذاری روی کودک چراکه آینده‌سازان کشور هستند. علاوه بر این در مبانی دینی ما نیز بر این امر تأکید شده است.

مدیرعامل کانون گفت: طبیعی است که کودکان شناختی نسبت به حقوق خود ندارند و ما باید در این زمینه تلاش کنیم. از کوچک‌ترین خدماتی که در شهرهای مختلف دیده می‌شود تا بزرگ‌ترین آن‌ها باید متناسب‌سازی لازم صورت گیرد. تغذیه فکری و نگاه خاص به حوزه کودک، فضای اینترنت، شهرسازی و... باید دید چقدر حقوق کودکان لحاظ می‌شود که بی شک در بخشی خوب عمل کردیم و در برخی دیگر کاستی‌هایی داریم؛ بنابراین ازآن‌جایی‌که کودک به‌تنهایی نمی‌تواند مطالبه‌گری کند، ما باید حافظ منافع او باشیم.

کریمی‌صارمی معاون تولید کانون پرورش فکری نیز طی سخنانی بیان کرد: در هفته ملی کودک ما در کنار معاونت فرهنگی قرار گرفتیم و کارگاه آموزش فیلم‌سازی با تلفن همراه، چگونگی مونتاژ، صداگذاری و استفاده درست از ابزار، پادکست‌سازی، نمایش فیلم، سفر تماشاخانه‌ها به ۸ استان و حضور در جشنواره فیلم کودک در اصفهان را خواهیم داشت. مرکز تئاتر به‌شکل پربار فعالیت خود را در این هفته ادامه می‌دهد و در مناطق کم‌برخوردار و همچنین بیمارستان‌ها و مراکز خیریه حضور خواهد یافت. علاوه بر این از هفت نمایش کانون فیلم تئاترهای آن‌ها به نمایش در خواهد آمد. هدیه ویژه‌ای نیز از سوی یک گروه جانبازان اعصاب و روان و سرداران ارشد دفاع مقدس خواهیم داشت و آن هم اجرای نمایش عروسکی «تیزتک» طی مدت ۴ روز به شکل رایگان خواهد بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.