آخرین تحولات لبنان

حضور عراقچی در بیروت و دمشق اطمینان خاطر و دلگرمی به تمامی اضلاع مقاومت در دو کشور لبنان و سوریه بود.

نمایش قدرت و پیام قوی همبستگی با محور مقاومت /بررسی ابعاد اهمیت سفر عراقچی به بیروت و دمشق همزمان با شرارت‌های صهیونیست ها

همزمان با ادامه شرارت‌ها و آتش پراکنی‌های رژیم اسرائیل که منطقه را به آستانه انفجار و جنگی بزرگ کشانده، تور مسافرتی سیدعباس عراقچی به لبنان در خط مقدم نبرد با اشغالگران صهیونیست و سپس سوریه که روز گذشته انجام شد، نگاه ها را به سوی خود کشانده است.

در شرایط تهدیدات مدام دشمن صهیونیست پس از عملیات وعده صادق ۲، و همزمان با بمباران اطراف فرودگاه بیروت، هواپیمای حامل وزیرخارجه کشورمان روز جمعه در فرودگاه بین‌المللی رفیق حریری به زمین نشست.

سفر رئیس دستگاه دیپلماسی به لبنان ما را به یاد آخرین سفر وزیر فقید خارجه کشورمان حسین امیرعبداللهیان به بیروت و دیدار وی با سید حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله و اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس  انداخت با این تفاوت که امروز هر سه رزمنده محور مقاومت به شهادت رسیده اند و در وحله نخست بی شک حضور هوشمندانه عراقچی در فرودگاه بیروت و در زیر بمباران جنگنده های صهیونیستی و سپس رفتن او به دمشق دوباره این پیام  را به دشمنان می دهد که خط حزب الله تغییر ناپذیر است.

وزیر امور خارجه روز گذشته در بدو ورود به دمشق  با «بسام صباغ» همتای سوری خود دیدار کرد و بلافاصله با حضور در کاخ ریاست جمهوری با بشار اسد به گفت و گو پرداخت. عراقچی در دیدار با رئیس جمهور سوریه بر ادامه حمایت همه جانبه جمهوری اسلامی ایران از سوریه و مقاومت برای مقابله با اشغالگری و جنگ افروزی رژیم صهیونیستی تاکید کرد. اسد هم در دیدار با هیئت ایرانی  بر روابط راهبُردی میان دمشق و تهران و اهمیت این رابطه در مقابله با چالش‌ها و خطرات تهدیدکننده منطقه و مردم آن تأکید کرد.

نمایش قدرت و پیام قوی همبستگی با محور مقاومت /بررسی ابعاد اهمیت سفر عراقچی به بیروت و دمشق همزمان با شرارت‌های صهیونیست ها

ایران با قدرت در کنار مقاومت است

ناصر ترابی کارشناس مسائل غرب آسیا در گفت وگو با قدس، در ارزیابی اقدام اخیر معتقد است سفر عباس عراقچی به دو پایتخت محور مقاومت در لبنان و سوریه حرکتی هوشمندانه و به موقع از سوی دولت چهاردهم و با هدف ارسال پیام همبستگی با محور مقاومت است.وی تصریح کرد: رژیم صهیونیستی طی هفته های اخیر به دنبال اجرای برنامه روانی و محاصره اقتصادی در لبنان مشابه شهر غزه است که پس از شهادت سید حسن نصرالله این مسئله در مرز سوریه و لبنان تشدید شد بطوریکه رژیم اجازه ارسال مواد غذایی و محموله های درمانی از طریق مرز زمین به لبنان را نمی دادند و حتی قصد داشتند با تداوم حملات هوایی خود این راهبرد را در لبنان پیاده سازی نمایند، اما سفر وزیر خارجه، این دسیسه تل آویو را از بین برد.

وی اظهار داشت: نتانیاهو قصد داشت با این اقدام تمام کمک های که از طریق کشورهای همسو با محور مقاومت به لبنان صورت بگیرد را قطع و به جای آن اجازه ارسال کمک های کشورهای مخالف محور مقاومت از جمله امارات و عربستان سعودی را بدهد که اقدام به موقع وزارت خارجه و سفر عباس عراقچی مصداق باطل السحر شدن این راهبرد رژیم صهیونیستی در لبنان شد و این حرکت باید همچنان ادامه دارد باشد.

این کارشناس مسائل منطقه در پاسخ به این پرسش که به نظر شما مهمترین پیام وزیر خارجه به دولت های لبنان و سوریه چیست؟ گفت: جمهوری اسلامی ایران بعنوان فرمانده جبهه مقاومت در منطقه همواره راهبردها و دستورالعمل هایی دارد که بر اساس آنها تمامی موارد و موضوعات منطقه ای پیگیری و ارزیابی می نماید و در طی روزهای آینده می توان خروجی این سفر را مشاهد کرد. ترابی تصریح کرد: محور مقاومت در طی روزهای اخیر پس از شهادت سید حسن نصرالله شوک های بسیاری را به سران رژیم صهیونیستی تزریق کرد از اجرای عملیات غرور آفرین وعده صادق ۲ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تا برگزاری با شکوه و تاریخی نماز جمعه نصر به امامت رهبر معظم انقلاب اسلامی و همزمانی آن با سفر وزیر خارجه کشورمان به بیروت، که نشان دهنده تمامی راهبردهای دشمن بر علیه محور مقاومت در طی هفته های اخیر بوده است.

وی اظهار داشت: زمانیکه هواپیمای وزیر خارجه کشورمان قصد فرود در باند فرودگاه بیروت را داشت رژیم صهیونیستی چندین نوبت این مکان را بمباران کرده بود اما نماینده کشورمان با اقتدار و بدون کوچکترین نگرانی در این فرودگاه حضور می یابد در حالیکه در طی هفته های اخیر به خاطر حملات مکرر رژیم صهیونیستی اهالی بیروت جرأت نزدیک شدن به این مکان را نداشتند. این رویکرد اجتماعی وزیر خارجه ایران به مراتب ارزشمند تر از رویکردهای سیاسی، نظامی و اقتصادی بوده است.

نمایش قدرت و پیام قوی همبستگی با محور مقاومت /بررسی ابعاد اهمیت سفر عراقچی به بیروت و دمشق همزمان با شرارت‌های صهیونیست ها

اطمینان خاطر و دلگرمی به تمامی اضلاع مقاومت

علیرضا تقوی نیا دیگر کارشناس مسائل منطقه نیز معتقد است پس از شهادت دبیر کل حزب الله لبنان و جمعی از فرماندهان محور مقاومت، فضایی از نگرانی در بین محور مقاومت شکل گرفته بود اما پس از عملیات وعده صادق ۲ سپاه پاسداران، منطقه به فضای امید و آرامش  بازگشت و حضور عراقچی در بیروت و دمشق اطمینان خاطر و دلگرمی به تمامی اضلاع مقاومت در دو کشور لبنان و سوریه بود.

وی تصریح کرد: نتانیاهو در ماه های گذشته سعی داشت با اجرای یک سری از عملیات های تروریسیتی به خصوص شهادت اسماعیل هنیه، سید حسن نصرالله و دیگر فرماندهان ارشد مقاومت در منطقه میزان ریسک پذیری و شجاعت خود را نشان دهد اما جمهوری اسلامی ایران با راهبردهای خود پشتیبان محکمی برای رزمندگان مقاومت در منطقه است و سفر وزیر خارجه کشورمان به بیروت و دمشق نشان داد میزان مرز خطر پذیری ایران بال ااست و با تهدیدات صهیون ها عقب نشینی نخواهد کرد.

تقوی نیا با اشاره به دیدار روز گذشته وزیر خارجه کشورمان با بشار اسد، گفت: همانطور که رسانه‌های سوریه در این باره این دیدار گزارش داده بودند بشاراسد درباره راه‌های متوقف کردن تجاوزات اسرائیل به لبنان و حمایت و کمک به لبنان در سطوح مردمی و رسمی با عراقچی گفتگو کرده است. جمهوری اسلامی ایران مهمترین اولویت امنیتی خود در منطقه را مهار و کنترل رژیم صهیونیستی و جلوگیری از شرارت های این رژیم دارد. اگر این راهبرد در منطقه صورت گیرد اثرات آن در داخل کشور به خوبی آشکار می شود و ثبات به بازار باز می گردد و از سوی دیگر دولت چهاردهم می تواند با آرامش بیشتری به ارتقا و بهبود روابط خود با دیگر کشورهای جهان بپردازد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.