تحولات لبنان و فلسطین

مدیر آستان حسین بن موسی الکاظم(ع) گفت: یکی از محورهای اصلی فعالیت‌های فرهنگی و مذهبی در میقات الرضا(ع)، ترویج باورهای دینی و تربیت کودکان بر اساس فرهنگ و سیره رضوی است.

تشریح برنامه‌های تبیینی آستان حسین بن موسی کاظم(ع) برای تربیت دینی کودکان

مهدی قاسم زاده با بیان اینکه آستان حسین بن موسی الکاظم(ع) به عنوان یکی از مجموعه‌های تحت پوشش آستان قدس رضوی در شهرستان طبس، تلاش دارد کودکان را با بهره‌گیری از مطلوبترین روش‌ها با فرهنگ دینی آشنا کند، افزود: کودکان ارزشمندترین هدیه الهی هستند و ما وظیفه داریم با تاسی از روش‌های قرآنی و طراحی برنامه‌های تاثیرگذار به دنبال تربیت صحیح این قشر عزیز باشیم.
 

دبستان هوشمند شکوفه‌های رضوی

وی با اشاره به آموزش روخوانی و مفاهیم قرآن کریم، حفظ آیات و روایات کاربردی و احادیث معصومین(ع) برای نونهالان پنج ساله در مهدالرضا (ع) و پیش دبستانی شکوفه های رضوی، به روش ایما و قصه گویی گفت: این آموزش‌ها با هدف شکوفا شدن استعدادها و خلاقیت‌های کودکان در زمینه‌های قرآنی با جذب حدود ۲۵۰ نونهال در ۶ شعبه مهدالرضا(ع)، در قالب ۱۶ کلاس، در شهرستان های طبس، بشرویه و عشق آباد انجام می‌شود.
مدیر آستان حسین بن موسی الکاظم(ع) ادامه داد: آموزش حفظ قرآن کریم به کودکان، با هدف آموزش و یادگیری و ایجاد انس و الفت با این کتاب آسمانی از سنین کودکی، محور فعالیت‌های قرآنی این آستان مبارک در حوزه کودک است.
قاسم زاده اضافه کرد: همچنین دبستان هوشمند شکوفه‌های رضوی، وابسته به آستان حسین بن موسی الکاظم(ع)، با جذب حدود ۲۲۰ دانش آموز دوره اول و دوم ابتدایی، در قالب ۱۳ کلاس، به تربیت کودکان بر مبنای آموزه‌های دینی می‌پردازد.
وی با اشاره به حضور گسترده زائران و مجاوران، به ویژه در ایام ولادت و شهادت معصومین(ع) و اعیاد اسلامی و مناسبت‌های ملی در آستان حسین بن موسی الکاظم(ع)، خاطر نشان کرد: در این راستا برنامه‌های متنوعی  مانندقصه گویی، شعرخوانی و نقاشی با محوریت دینی، به صورت هفتگی و همچنین در مناسبت‌های ویژه برای کودکان اجرا می‌شود.
 

تجهیز کتابخانه کودک

قاسم زاده، تجهیز کتابخانه کودک، در مجموعه فرهنگسرای حضرت حسین بن موسی الکاظم(ع) و کتابخانه حضرت امام رضا(ع) روستای محمدآباد طبس را از دیگر برنامه‌های این آستان در حوزه تربیت دینی کودکان عنوان کرد و افزود: برپایی اجتماع «نسل ظهوریم»، تشکیل گروه‌های سرود و اجرا در برنامه‌های مختلف مذهبی و ملی در طول سال، استفاده از ظرفیت کودکان جهت مرتب نمودن صفوف نماز جماعت و هدایت زائران و مجاوران، تحت عنوان «خادم الصلاه» نیز از دیگر برنامه‌هایی است که با رویکرد تربیت دینی انجام می‌شود.
مدیر آستان حسین بن موسی الکاظم(ع) با تاکید بر اهمیت بهره‌گیری از آیات قرآن و احادیث معصومین(ع) در تربیت صحیح کودکان ادامه داد: در این راستا جشن ورود به قرآن کریم ونهالان مراکز مهدالرضا (ع) و پیش دبستانی شکوفه‌های رضوی، در شهرستان‌های طبس، کاشمر، بشرویه و عشق آباد و روستاهای محمدآباد و جمز، با هدف نهادینه شدن ارزش‌های قرآنی در بین کودکان اجرا شده است.
 

برگزاری اردوها و برنامه‌های دینی

وی با اشاره به برگزاری اردوهای «یک روز خوب، یک حس خوب» گفت: در قالب این برنامه، نوجوانان با یک شب حضور در حرم مطهر حسین بن موسی الکاظم(ع) و بهره‌گیری از برنامه‌های مختلف فرهنگی و هیجانی این آستان، با مفاهیم دینی و قرآنی آشنا می‌شوند.
قاسم زاده ادامه داد: همچنین برنامه‌های «مهمانی ملکوت» و ایستگاه «کافه گفت وگو»، با محوریت ترویج مفاهیم دینی طراحی شده و نوجوانان با شرکت در این برنامه‌ها به بررسی مسائل روز و پاسخگویی به سوالات دینی و شبهات فضای مجازی می‌پردازند.
وی راه اندازی و فعالیت هیئت «دختران رضوی» ویژه دختران و «قاسمیون» ویژه پسران را از دیگر برنامه‌های میقات الرضا (ع) دانست و یادآور شد: این برنامه‌ها به صورت هفتگی و در راستای تربیت دینی کودکان برگزار می‌شود.
مدیر آستان حسین بن موسی الکاظم(ع)، تصریح کرد: ساخت رواق کودک و نوجوان در این آستان مبارک، جهت اجرای برنامه‌های مختلف ویژه کودکان و نوجوانان، از دیگر اقدامات این آستان در حوزه تربیتی است.
گفتنی است، حضرت حسین بن موسی الکاظم(ع)، برادر گرامی امام هشتم(ع) و آستان مطهر ایشان به عنوان یکی از مجموعه‌های فرهنگی و مذهبی وابسته به آستان قدس رضوی، در میدان امامزاده حسین(ع) شهرستان طبس واقع شده است.

منبع: آستان نیوز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.