آخرین تحولات لبنان

علاوه بر یک جایزه بزرگ ۵ هزار یورویی که به یک اثر فاخر اهدا می شود، در هر سه بخش سه جایزه شامل ۳هزار یورو و تندیس مسابقه به نفر اول و به ترتیب دو جایزه دو هزار و یک هزار یورویی به همراه لوح تقدیر به نفرات دوم و سوم اهدا خواهد شد.

جوایز ۲۶ هزار یورویی مسابقه کارتون، کاریکاتور و پوستر/ «هولوساید» واژه تازه‌ای در ادبیات مقاومت است

به گزارش قدس آنلاین، نشست خبری سومین مسابقه بین المللی کارتون، کاریکاتور و پوستر هولوساید ۲۰۲۴ با حضور سیدمسعود شجاعی طباطبایی، محمدحسین نیرومند، مسعود نجابتی و سیدامیر ناصر جاوید صبح امروز ۱۶ مهرماه در حوزه هنری برگزار شد.

در ابتدای این نشست نیرومند تاکید کرد: بحثی که همیشه برای هنرمندان متعهد و آرمان گرا مطرح بوده است، پاسخ به این سوال مهم بوده که آنها باید کجای تاریخ بایستند. اتفاقی که هفت اکتبر سال گذشته رخ داد این مسئله را برای هنرمندان انقلابی و آرمان‌گرا روشن کرد که طرف درست تاریخ کجاست. با قطعیت می‌توان گفت هرکس که همسو با جریان‌های مقاومت است در طرف درست تاریخ قرار گرفته و آنهایی که مقابلشان هستند، جریانات ضد انسانی و ضد بشریت پشتشان ایستاده است.

وی در ادامه با یادآوری خاطره‌ای تصریح کرد: سال‌های ۱۳۷۳ یا ۷۴ بود و من و آقای شجاعی طباطبایی در کیهان کاریکاتور مشغول کار بودیم و خبری به دستمان رسید که سازمان ملل از یک کاریکاتوریستی به عنوان بهترین کاریکاتوریست جهان تقدیر کرده و «رایان لوری» را شایسته این افتخار دانسته است. ما کارهایش را پیگیری کردیم و متوجه شدیم که آثارش خیلی بد یا متوسط رو به بد بود و برایمان بسیار عجیب بود که چرا یک سازمان حقوق بشری همچون سازمان ملل متحد باید از این کاریکاتور که اغلب آثارش بسیار ضعیف است حمایت کند، آن هم در حالی که کاریکاتوریست های مطرح و معتبری در سطح جهان وجود داشتند. به آثای کوفی عنان یک نامه نوشتیم و گفتیم که شما با این انتخاب دارید آبروی سازمان ملل را می‌برید.

در دنیا کاریکاتور را خیلی جدی می‌گیرند

وی در ادامه افزود: بعدها متوجه شدیم که او ‌یک فعال جنگ صهیونیست است و همه این اتفاقات و انتخاب یک داستان سیاسی است تا هنری! این خاطره را تعریف کردم که بگویم برخلاف نگاهی که مدیران سیاسی و فرهنگی ما دارند اما کاریکاتور در دنیا خیلی جدی است.

نیرومند یادآور شد: زمانی که آقای شجاعی طباطبایی طرح هولوکاست ۱ را ارائه کرد، خیلی‌ها جا زدند اما او با پشتکارش توانست اولین جشنواره هولوکاست را در سال ۸۹ برپا کند. البته تبعات برپایی این جشنواره دامن شجاعی را گرفت و او را از ورود به ۲۲ کشور منع کردند.

بسیاری از هنرمندان از انتشار نامشان هراس داشتند

به گفته نیرومند؛ در دوره اول هنرمندان از شرکت در جشنواره ترس داشتند  و حتی خیلی‌ها در دور اول و دوم با اسم‌ مستعار شرکت کردند. با این حال جشنواره دوم بازتاب های زیادی داشت و  روزنامه های اسراییلی هم خیلی درباره آن می نوشتند و حتی شجاعی طباطبایی با تهدیداتی هم روبرو شد.

امیدوارم روزی برسد که حوزه جنگ نرم را جدی بگیریم

نیرومند ادامه داد: امسال هم سومین دوره برگزار می شود و آنچه اتفاق افتاده این است که هنرمندان با اسم خودشان شرکت می کنند. آقای شجاعی طباطبایی با سختی این جشنواره را برپا می کند اما می بینیم که هنرمندان مختلفی از سراسر جهان آثارشان را برای این رویداد می فرستند. اما نکته مهم اینجاست که پیام زمانی تاثیرگذار است که به دست مخاطب برسد و ‌چه کسی جز یک‌ سیستم فرهنگی باهوش می تواند این کار را انجام دهد؟ متاسفم بگویم که کار هست اما همت برای انتشار این آثار نیست و امیدوارم روزی برسد که حوزه جنگ نرم را جدی بگیریم.

در ادامه شجاعی طباطبایی با اشاره به اینکه اگر همراهی و حمایت های آثای نیرومند نبود قطعاً این سه دوره شکل نمی گرفت، درباره دلایل نام گذاری این دوره از جشنواره به هولوساید تصریح کرد: هولوساید ترکیبی از هولوکاست و جنوساید است و قسمت دوم این عبارت اشاره به نسل کشی در غزه هم دارد.

سه شخصیت در رأس خلق پوسترها

به گفته شجاعی طباطبایی؛ در بخش کارتون و پوستر سه موضوع داریم که شامل بحث هولوساید و نسل کشی مستقیم ‌مردم و ‌نابودی جغرافیایی، نسل‌کشی غزه و استانداردهای دوگانه هستیم.

همچنین در بخش پوستر به سه شخصیت نتانیاهو، گالانت وزیر دفاع اسرائیل و بن گویر وزیر امنیت داخلی اسرائیل پرداخته خواهد شد.

جوایز ۲۶ هزار یورویی مسابقه کارتون، کاریکاتور و پوستر/ «هولوساید» واژه تازه‌ای در ادبیات مقاومت است

جایزه بزرگ ۵ هزار یورویی برای یک اثر فاخر

وی همچنین درباره جوایز این دوره از مسابقه اظهار کرد: یک جایزه بزرگ ۵ هزار یورویی داریم که به یکی از کارهایی که به معنای واقعی فاخر است اهدا می شود. در هر سه بخش سه جایزه داریم که شامل  ۳هزار یورو و تندیس مسابقه به نفر اول و به ترتیب دو جایزه دو هزار و یک هزار یورویی به همراه لوح تقدیر به نفرات دوم و سوم اهدا خواهد شد و علاوه بر این دوجایزه ۵۰۰ یورویی هم داریم که مجموعاً ۲۶ هزار یورو مجموع جوایز سومین دوره مسابقه کارتون و کاریکاتور و پوستر هولوساید را تشکیل می دهد. شرکت کنندگان نیز از امروز تا ۱۵ آذر مهلت دارند آثارشان را به به سایت ایران کارتون ارسال کنند.

در ادامه مسعود نجابتی طی سخنانی یادآور شد: به نظرم یکی از هوشمندی هایی که آقای شجاعی طباطبایی در نامگذاری این رویداد به خرج داده این بوده که با این ترکیب خاص یک واژه تازه به ادبیات مقاومت اضافه کرده است.

شناسایی هنرمندان همسو و همفکر اتفاق مبارکی است

وی با اشاره به اینکه به غیر از بحث خروجی و انتشار این آثار اهداف دیگری هم برایمان مهم است، گفت: به نظرم شناسایی هنرمندان همسو و همفکر در این موضوع خودش اتفاق مبارکی است. ما قبل از رونمایی کردن از این تولیدات به فرآوری آثار شاخص نیاز داریم.

نجابتی ادامه داد: یک اتفاق دیگر در بخش پوستر این است که بخشی از آثار کارتون و ‌کاریکاتور قابلیت تبدیل شدن به پوستر را هم دارند.

در ادامه سیدامیر ناصرجاوید قائم مقام حوزه هنری در امور بین الملل تصریح کرد: حوزه هنری از دیرباز قرارگاه هنرمندان آزاده برای مقابله با مصادیق ظلم و خصوصاً رژیم صهیونیستی بوده است. این سه بزرگوار از پرچمداران این حرکت حوزه هنری در مبارزه با رژیم صهیونیستی هستند. اتفاقات اخیر باعث شد پرونده این رژیم منحوس در جهان گشوده شود و همه بدانند و متوجه شوند که این رژیم چه ظلم هایی می کند.

آمریکا و اسرائیل از هنرمندان سیلی خواهند خورد

وی تاکید کرد: مخاطبان اصلی این مسابقه هنرمندان آزاده عالم هستند و ‌امیدواریم در جریان آن قرار بگیرند، اما این مسابقه یک مخاطب مهم دیگر هم دارد که سیلی‌اش را هم می‌خورد و آن هم دولت امریکاست. بهتر است آنها بدانند جریان های مخالف هنری به برکت طوفان الاقصی در حال فعالیت هستند و آنها هم کتکش را از هنرمندان می خورند  و این ضربات قطعاً دردناک تر از هایپرسونیک هایی است که بر سرتان اصابت کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.