تحولات لبنان و فلسطین

ویژگی‌های خاص مشهد منجر شده تا مدیریت کلان این شهر توجه خاصی به حوزه ایمنی و آتش‌نشانی داشته باشد. اگرچه هنوز امکانات ایمنی مشهد در زمینه آتش‌نشانی کمی از استانداردهای دنیا عقب است اما با توجه به تحریم‌ها،در برخی مسائل رتبه برتر را نسبت به تهران دارد

۸ ایستگاه تا استاندارد جهانی فاصله داریم

به گزارش قدس خراسان، یکی از مهم‌ترین دستگاه‌های مرتبط با جان و مال انسان‌ها در دنیا سازمان‌های آتش‌نشانی هستند که نوع امکانات و میزان تجهیزات تخصصی آن‌ها تأثیر مستقیمی بر ارائه خدمات بهتر در راستای حفاظت از مردم و کاهش خسارت‌های مالی و جانی در حریق‌ها و حوادث دارد.

ویژگی‌های خاص شهر مشهد از دیرباز منجر شده تا مدیریت کلان این شهر توجه خاصی به حوزه ایمنی و آتش‌نشانی داشته باشد. اگرچه هنوز امکانات ایمنی شهر مشهد در زمینه آتش‌نشانی کمی از استانداردهای دنیا عقب است اما با توجه به تحریم‌ها مشهد، خیرالموجودین شهرهای کشور پس از تهران است و در برخی مسائل در رتبه برتر نسبت به تهران قرار دارد.

وقوع روزانه ۹۰ تا ۹۵ حریق و حادثه در مشهد
مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مشهد درباره وضعیت امکانات و تجهیزات آتش‌نشانی مشهد در گفت‌وگو با قدس خراسان می‌گوید: در حال حاضر ۵۶ ایستگاه آتش‌نشانی و هزار و ۵۰۰ نیروی عملیاتی آتش‌نشان در مشهد داریم که در سه شیفت عملیاتی فعال هستند. به عبارتی روزانه ۵۰۰ نیروی آتش‌نشان آماده عملیات داریم که به همراه حدود ۳۰۰ دستگاه خودرو عملیاتی در حال خدمت‌رسانی به زائران و مجاوران امام هشتم(ع) هستند. 
آتشپاد حمیدرضا کافی‌نیا با بیان اینکه در شهر مشهد به طور معمول روزانه ۹۰ تا ۹۵ حریق و حادثه اتفاق می‌افتد، می‌افزاید: در ایام خاص و روزهای شلوغ شهر، این عدد به ۱۸۰ مورد حادثه در روز می‌رسد. در ۶ماهه نخست سال جاری افزون بر ۱۳ هزار مورد حریق و حادثه داشتیم که حریق شامل تمام آتش‌سوزی‌های سطح شهر و حادثه شامل سیل، آوار، آسانسور، چاه‌افتادگی، تصادفات رانندگی که منجر به گیر کردن افراد در خودرو باشد، بیرون‌ آوردن اعضای بدن از دستگاه‌های مختلف صنعتی و خانگی، قطع درختان خطرساز و هر اتفاقی است که به واسطه آن جان و مال مردم در 
خطر باشد. 

دوم در تعداد خودرو و نیرو، اول در تجهیزات
وی با اشاره به رتبه آتش‌نشانی مشهد در کشور تأکید می‌کند: با توجه به اینکه سازمان آتش‌نشانی مشهد دومین آتش‌نشانی قدرتمند کشور از لحاظ تعداد خودرو و نیرو است اما از لحاظ امکانات در برخی موارد خاص مانند نردبان‌ها، پلتفرم‌ها و خودروهای توربو فن و تجهیزات خاص حریق مایعات قابل اشتعال از آتش‌نشانی تهران نیز جلوتر است به این دلیل که مشهد قطب تولید ایزوگام شرق کشور است و آتش‌نشانی مشهد باید تجهیزات خاص برای پوشش چنین حریق‌هایی را داشته باشد. 
مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مشهد با بیان اینکه مشکلات اقتصادی و تحریم‌ها می‌تواند اثر سنگینی روی سازمان آتش‌نشانی بگذارد، ادامه می‌دهد: تأمین قطعات نردبان‌ها، پلتفرم‌ها و خودروها و تجهیزات خاص آتش‌نشانی هزینه‌های بسیار بالایی دارد و برخی از این تجهیزات ساخت ایران نیست، به عنوان مثال یک نردبان تخصصی آتش‌نشانی متری ۲میلیارد تومان هزینه ساخت و تولید دارد یا یک دست لباس حفاظت انفرادی آتش‌نشان ما می‌تواند افزون بر ۵۰۰ میلیون تومان هزینه داشته باشد. 
​​​​​​​
با وجود تحریم‌ها بازگرداندن تجهیزات آسیب‌دیده به خط عملیات کار دشواری است
کافی‌نیا می‌گوید: امکانات کنونی ما به‌روز و قابل توجه بوده اما تعمیر و نگهداری آن‌ها نیز هزینه‌بردار است، اگر به نردبانی که بیش از ۱۵۰ میلیارد قیمت دارد کوچک‌ترین آسیبی وارد شود می‌تواند هزینه‌ای میلیاردی در بر داشته باشد و با وجود تحریم‌ها برگرداندن خودرو آسیب دیده به خط عملیات سخت است. 
وی با بیان اینکه بلندترین نردبان‌های موجود در ایران با ارتفاع ۷۲ متر دو دستگاه منحصر به فرد هستند که در شهر مشهد امدادرسانی می‌کنند، ادامه می‌دهد: نردبان‌های ۵۶ و ۳۲ متری و پایین‌تر نیز داریم ولی برای ساختمان‌های بلندمرتبه در شهر مشهد و سایر شهرهای ایران پاسخگو نیست و این برج‌ها باید به سیستم‌های اطفا و اعلام حریق مختص به خود مجهز باشند. چون نردبان‌های بلند و سیستم هیدرولیک آب آتش‌نشانی باز هم جوابگوی برج‌های بلندمرتبه مشهد مانند آرمیتاژ گلشن و زیباسازه نیست.

۵ ایستگاه جدید برای مشهد
مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مشهد می‌گوید: در حال حاضر غیر از ۵۶ ایستگاه فعال آتش‌نشانی در مشهد، پنج ایستگاه در مراحل تجدید بنا، ساخت و تأمین زمین قرار دارند تا نقاطی که احتمال حریق و حادثه داشته و فاصله بیشتری تا ایستگاه دارد زیر پوشش قرار بگیرد و فاصله زمانی رسیدن از ایستگاه به محل حادثه نیز کاهش یابد.
کافی‌نیا با اشاره به ساخت مرکز فرماندهی جدید آتش‌نشانی مشهد در میدان ابوطالب مشهد خاطرنشان می‌کند: مرکز فرماندهی برای یک میدان عملیاتی برای نیروهای آتش‌نشانی مشهد در اراضی سوران مشهد نیز برنامه‌ریزی کرده که در مرحله تحویل زمین و آماده‌سازی قرار دارد و امیدواریم به قطب آموزشی و عملیاتی آتش‌نشانی در خاورمیانه تبدیل شود.

سایه تحریم بر تأمین قطعات
وی درباره فاصله تجهیزات و امکانات آتش‌نشانی شهر مشهد با استانداردهای دنیا با توجه به مساحت و تراکم شهر مشهد، تأکید می‌کند: اگر ۶۴ ایستگاه در مشهد وجود داشته باشد به استاندارد جهانی دست می‌یابیم، زمان رسیدن نیروهای عملیات طبق استاندارد جهانی ۴ تا ۷ دقیقه بوده که در مشهد این زمان ۴ دقیقه و ۳۰ ثانیه است و با وجود کسری در تعداد ایستگاه‌ها زمان قابل قبولی محسوب می‌شود. 
مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مشهد با اشاره به مسئله تأمین قطعات می‌گوید: ابزار و ماشین‌آلات آتش‌نشانی، ابزارهای خاصی است که به دلیل تحریم‌ها، برای تأمین برخی از آن‌ها مانند دستگاه تنفسی باید از چند کشور با واسطه خریداری کنیم در نتیجه در تأمین قطعات یدکی برخی تجهیزات با مشکل روبه‌رو می‌شویم اما با وجود این ناوگان عملیاتی آتش‌نشانی مشهد همیشه به‌روز و آماده است چون نمی‌توان تجهیزات میلیاردی آتش‌نشانی را به دلیل مشکل قطعه و تحریم از فرایند کار خارج کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.