تحولات لبنان و فلسطین

این روزها باغداران در اقصی نقاط استان فارس مشغول برداشت و فروش لیموترش هستند اما یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های آن‌ها نبود صنایع تبدیلی و فراهم نبودن بستر صادرات این محصول با هدف کسب درآمد بیشتر و جبران هزینه‌هاست.

«ترش‌کامی» باغداران جهرم از صادرات لیمو ترش

همه ساله قیمت‌گذاری لیموترش توسط تعاونی روستایی و تفاوت سه برابری آن از باغ تا بازار یکی از مشکلات تکراری است که کام تولیدکنندگان این محصول را تلخ می‌کند.
شهرستان جهرم یکی از مهم‌ترین قطب‌های تولید لیموترش در کشور است که سهم قابل توجهی از تولید این محصول را به خود اختصاص داده است؛ لیموهایی ناب که با وجود کیفیت عالی، همچنان در حسرت ایجاد صنایع تبدیلی و گشودن درهای صادرات هستند و نیاز است تدابیر اساسی برای تحقق این مهم اتخاذ شود.
متأسفانه سال گذشته با وجود تلاش برای تسریع و توسعه صادرات این محصول اما استان فارس آن طور که باید موفق به وارد کردن این محصول به بازارهای صادراتی نشد و تولید مازاد لیموترش منجر به فراهم شدن شرایطی برای قیمت‌شکنی و نگرانی کشاورزان شد به طوری که امسال نیز بسیاری از کشاورزان که نگران به حداقل رسیدن درآمدشان به دلیل افزایش عرضه و کاهش قیمت‌ها هستند چشم امید به حمایت‌های دولت دوخته اند.

بازارهای روسیه مقصد محصولات جهرم
رئیس جهاد کشاورزی جهرم با بیان اینکه محصول این شهرستان بازارهای روسیه را تأمین می‌کند، اظهار کرد: امسال بیش از ۵۰ تُن لیموترش رقم پرشین تولید شده در باغ‌های جهرم با تأیید عاری بودن از آفت و بیماری توسط کارشناس مسئول قرنطینه گیاهی شهرستان به کشور روسیه صادر شد.  
حسن زمانی گفت: بیش از۲۰۰ هکتار از باغ‌های مرکبات شهرستان جهرم به کاشت لیموترش پرشین (مصری) اختصاص یافته است که سالانه بیش از ۵۰۰ تُن محصول تولیدی برای مصرف به بازارهای خارج از کشور صادر می‌شود.
رئیس جهاد کشاورزی جهرم بیان کرد: با توجه به کیفیت بالای لیموترش پرشین تولید شده در جهرم در دو سه سال اخیر، کشورهای اتحادیه اوراسیا تمایل به خرید این محصول از شهرستان جهرم دارند و پیش‌بینی می‌شود روند صادرات همچنان ادامه داشته باشد.
وی با اشاره به برداشت محصول از باغات این شهرستان گفت: پیش‌بینی می‌شود تا پایان مهر افزون بر ۱۷۰ هزار تُن لیموترش در این شهرستان برداشت و روانه بازار مصرف شود.
زمانی با بیان اینکه میانگین برداشت این محصول از هر درخت لیموترش ۱۵۰ تا ۲۰۰ کیلوگرم است، ادامه داد: متوسط برداشت این محصول ۲۰تُن در هکتار است.
رئیس جهاد کشاورزی جهرم گفت: شهرستان جهرم حائز رتبه نخست تولید لیموترش محلی یا لیموی آب در استان و کشور است و عمده باغ‌های لیموترش این شهرستان در دو بخش مرکزی و سیمکان قرار دارد. زمانی اظهار کرد: علاوه بر بازارهای داخلی، هر سال ارقام باکیفیت این محصول به کشورهای حوزه خلیج فارس و اوراسیا صادر می‌شود.

دغدغه باغداران
با این حال یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های باغداران و فعالان در این بخش، وجود صنایع تبدیلی، فراوری و فراهم شدن امکان صادرات این محصول با هدف کسب درآمد بیشتر و جبران هزینه‌هاست.  
مدیرعامل اتحادیه باغداران فارس در این باره گفت: تمام تلاش خود را به کار گرفته‌ایم تا لیموترش جهرم را وارد بازارهای صادراتی کنیم، در واقع در حال گشودن راهی برای افزایش صادرات این محصول از استان هستیم.
آرش نظری با اعتقاد به اینکه برنامه‌ریزی لازم برای صادرات لیموترش با جدیت در حال انجام است، افزود: صادرات لیمو به کشور روسیه هم اهمیت بسیاری دارد و برنامه‌ریزی‌های منسجمی برای تحقق این مهم در حال انجام است که امیدواریم با فراهم شدن شرایط صادرات بتوانیم گام‌های مؤثرتری در این مسیر برداریم.

ایران جزو ۱۰ تولیدکننده لیموترش
لیموترش که به مروارید سبز معروف است با مشکلات بسیاری برای فروش مواجه شده طوری که به گفته باغداران قیمت فروش این محصول هزینه‌های تولید را جبران نمی‌کند. این در حالی است که کشور ایران جزو ۱۰ تولیدکننده برتر لیموترش است و شهرستان جهرم واقع در استان فارس هم یکی از مهم‌ترین قطب‌های تولید این محصول محسوب می‌شود. بر اساس آخرین داده‌های سازمان فائو در سال زراعی ۲۰۲۲-۲۰۲۱ ایران پس از کشورهایی همچون هند، مکزیک، چین، ترکیه، برزیل، آرژانتین، اسپانیا، ایالات متحده و آفریقای جنوبی در جایگاه دهم تولید لیموترش قرار دارد. این در شرایطی است که بازار صادراتی این محصول باغی پویاست و بر اساس آمارهای منتشر شده جهانی، در سال ۲۰۲۲ ارزش جهانی صادراتی لیمو و لیموترش بیش از ۸۱/۳ میلیارد دلار بوده است.
در حالی که ارزش صادراتی محصول باغی لیمو و لیموترش در سال ۲۰۲۲ بیش از ۸۱/۳ میلیارد دلار بوده، به گفته فائو، ایران نیز صادراتی به ارزش ۷۶۱هزار دلار رقم زده و در جایگاه پنجاه و سوم دنیا قرار گرفته است.
فارس هم یکی از استان‌های کشور است که در زمینه تولید لیموترش جایگاه ویژه‌ای دارد و شهرستان‌های مختلف این استان از جمله قیروکارزین، جهرم، داراب، فیروزآباد، کازرون، کوهچنار، جویم و لار از تولیدکنندگان لیموترش هستند.
در این شهرستان‌ها عمدتاً لیموترش از ارقام محلی، مکزیکن لایم، لیسبون و پرشین تولید و به سایر نقاط کشور و یا حتی برخی از کشورهای دنیا صادر می‌شود.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.