تحولات لبنان و فلسطین

رئیس انجمن دوستی پارلمانی ایران و چین گفت: آماده پذیرش سرمایه گذاری شرکت‌های بزرگ چینی در حوزه‌های نفت، گاز و پتروشیمی هستیم.

بروجردی اعلام کرد؛آماده‌ایم از ظرفیت چین در صنعت نفت کشور استفاده کنیم

همزمان با سفر هیأتی از انجمن دوستی پارلمانی ایران و چین به پکن به ریاست علاءالدین بروجردی رئیس این انجمن، پانزدهمین نشست مشترک سالانه انجمن های دوستی دو کشور به میزبانی طرف چینی برگزار شد.

در این نشست مشترک، علاءالدین بروجردی و «یانگ ونمینگ» رئیس انجمن دوستی چین با سایر کشورها، در سخنانی، دیدگاه‌های خود را در خصوص روابط دوجانبه و مسائل منطقه‌ای و بین المللی بیان کردند.

بروجردی در پایان این نشست مشترک در گفت‌وگو با خبرنگاران، ضمن قدردانی از طرف چینی جهت برگزاری نشست بین المللی به مناسبت هفتادمین سالگرد تاسیس انجمن دوستی چین با سایر کشورها که با حضور و سخنرانی عالی‌ترین مقامات چین از جمله «شی جین‌پینگ» رئیس جمهور و «وانگ‌یی» وزیر امور خارجه این کشور برگزار شد، گفت: روند رو به رشد روابط خوب و دوستانه ایران و چین محصول اراده متقابل و مشترک رهبران دو کشور است.

رایزنی پارلمانی بروجردی در پکن/ آماده‌ایم از ظرفیت چین در صنعت نفت کشور استفاده کنیم

وی افزود: روند همکاری‌ها و روابط جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی سیر صعودی داشته است و مقامات ارشد دو کشور در دولت‌های مختلف، سفرهای متقابل و مستمری به کشورهای یکدیگر انجام داده‌اند.

رئیس انجمن دوستی پارلمانی ایران و چین ابراز امیدواری کرد که دو طرف شاهد تحولات جدید و بیشتری در مسیر پیشرفت و افزایش روابط و همکاری های دوجانبه باشند.

در پایان این نشست مشترک، یادداشت تفاهمی میان انجمنهای دوستی ایران و چین از سوی روسای دو انجمن امضا شد.

رئیس انجمن دوستی پارلمانی ایران و چین در حاشیه مراسم ضیافت شام که شب گذشته به مناسبت هفتادمین سالگرد تاسیس انجمن دوستی چین با سایر کشورها برگزار شد، با «وانگ‌یی» وزیر امور خارجه چین نیز دیدار و گفت‌‍وگو کرد.

علاءالدین بروجردی روز گذشته هم در کنفرانس بین المللی دوستی که با حضور حدود ۲۰۰ نفر از مقامات و مسئولان کشورهای مختلف و با حضور و سخنرانی «شی جین پینگ» رئیس جمهور چین و به مناسبت هفتادمین سالگرد تاسیس انجمن دوستی چین با سایر کشورها برگزار شد، شرکت کرد.

رایزنی پارلمانی بروجردی در پکن/ آماده‌ایم از ظرفیت چین در صنعت نفت کشور استفاده کنیم

وی در این کنفرانس با بیان اینکه چین تحت رهبری آقای «شی جین پینگ» توانست قله‌های بزرگ اقتصادی جهان را فتح کند و در بعضی از حوزه‌ها از آمریکا نیز پیشی بگیرد، گفت: ما این موفقیت بزرگ را خدمت جنابعالی، مردم و مسئولان چین تبریک می‌گوییم و امیدواریم در سایه این پیشرفت، چین با سرمایه گذاری عظیم خود در حوزه‌های مختلف زیر ساختی ایران گامی بلند در جهت تقویت و ارتقاء سطح روابط دو کشور بردارد.

رئیس انجمن دوستی پارلمانی ایران و چین بیان کرد: ایران و چین دو کشور کهن و دارای تاریخ و تمدنی غنی هستند. روابط میان ایران و چین به قرن‌ها قبل و به دوران راه ابریشم بازمی‌گردد. مسیری که نه تنها کانال‌های تجاری، بلکه فرهنگ، علم و دانش را میان دو تمدن بزرگ مبادله می‌کرد. امروز ما وارثان آن پیوندها هستیم و وظیفه داریم که آن میراث گرانبها را در دنیای مدرن با روش‌های نوین ادامه دهیم.

بروجردی خاطرنشان کرد: ما همچنین پنجاه و سومین سالگرد شروع روابط ایران و چین را جشن می‌گیریم. در راستای تقویت این روابط، تفاهمنامه ۲۵ ساله‌ای که میان ایران و چین به امضا رسیده است، نشان‌دهنده تعهد دو کشور برای همکاری‌های عمیق‌تر و گسترده‌تر در همه زمینه‌ها است.

وی اضافه کرد: این تفاهمنامه بستر مناسبی را برای توسعه علمی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی میان دو کشور فراهم کرده است و ما به عنوان نمایندگان مردم دو کشور، نقشی کلیدی در اجرای این تفاهمنامه ایفا می‌کنیم.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: روابط دو کشور وارد عرصه جدیدی از همکاری راهبردی شده و باید اقداماتی که تاکنون انجام نشده در راستای ابتکار یک پهنه ـ یک راه و نیز توافق همکاری همه جانبه ۲۵ ساله ممکن شود. سرمایه‌گذاری در حوزه‌های نفت، گاز، پتروشیمی و انرژی‌های تجدیدپذیر و زیرساخت‌های حمل و نقل جاده‌ای، ریلی و دریایی و همکاری بانکی، گردشگری، علم و فناوری، موجب ارتقاء جایگاه چین در نزد افکار عمومی و مردم ایران خواهد شد.

بروجردی اظهار کرد: همان‌گونه که آقای پزشکیان فرمود، ما دوستان دوران سخت را فراموش نخواهیم کرد و بر تقویت روابط با چین و اجرایی شدن تفاهم نامه ۲۵ ساله تاکید داریم. بنده به‌عنوان نماینده مجلس نیز معتقدم که رأی اعتماد کامل مجلس شورای اسلامی ایران به همه وزرای پیشنهادی دولت، عرصه جدیدی برای قوت، قدرت و قوام روابط دو کشور و دو ملت ایران و چین فراهم آورده است.

وی یادآور شد: با گفت‌وگویی که با وزیر جدید نفت انجام دادم می‌گویم، آمادگی ایران برای ورود چین بویژه ورود شرکت‌های بزرگ در حوزه‌های نفت، گاز و پتروشیمی برای سرمایه گذاری و مشارکت و همکاری در ایران بوجود آمده است. خوشبختانه ورود تازه چین در میدان نفتی یادآوران، آغازی خوب برای شروع مشارکت در دوران جدید است.

رئیس انجمن دوستی پارلمانی ایران و چین افزود: با توجه به رویکرد دولت جمهوری اسلامی ایران برای تعامل با جهان و عادی سازی روابط با کشورهای منطقه و ایجاد امنیت برای سرمایه‌گذاری، ما نیز در مقابل انتظار داریم که دوستان چینی برای سرمایه‌گذاری در حوزه‌های مذکور و همچنین برای مبارزه با آلودگی محیط زیست در حوزه خودروهای برقی و هیبرید، فناوری تولید برق از زباله و بازیافت‌های شهری و نیز و صنایع الکتریکی کم مصرف، سرمایه‌گذاری مشترک انجام دهند. این بهترین راه مقابله با تبلیغات منفی علیه چین و جلوگیری از تشدید چین هراسی و چین ستیزی است.

بروجردی تاکید کرد: از نکات مهم دیگر، رفع محدویت‌های بانکی و مالی دانشجویان و بازرگانان ایرانی اعم از تبدیل ارز و گشایش حساب بانکی است که متاسفانه علیرغم توصیه‌های فراوان در نشست‌ها و مذاکرات با سفرای سابق و جدید چین و همچنین یادآوری آن در نشست چهاردهم، هنوز اقدامی جدی صورت نپذیرفته و همچنان بر حل سریع این‌گونه مسائل، در جهت تقویت روابط و افزایش اعتماد متقابل اصرار می‌کنیم.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.