تحولات لبنان و فلسطین

۲۴ مهر ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۰
کد خبر: 1019992

اسلام به ارتباط میان مسلمانان اهمیت بسیاری داده است، چرا که ویژگی اجتماعی آموزه‌های اسلامی مقتضی آن است عبادات، به جنبه فردی بسنده نکرده و ابعاد اجتماعی را نیز در نظر بگیرند.

خداوند در آیه ۲۲۷ سوره شعرا فرموده است «وَسَیعْلَمُ الَّذِینَ ظَلَمُوا أَی مُنْقَلَبٍ ینْقَلِبُون» یعنی آنان که ظلم و ستم کردند، به‌زودی خواهند دانست به کدام بازگشتگاه و دوزخی بازآیند.

گاهی اوقات ایده‌ها بسیار ارزنده هستند ولی ارزش و اهمیت آن‌ها هنگامی روشن می‌شود که در مرحله عمل، بروز و ظهور داشته باشند. یکی از این ایده‌ها وسایل ارتباط جمعی در اسلام است. اسلام به ارتباط میان مسلمانان اهمیت بسیاری داده است، چرا که ویژگی اجتماعی آموزه‌های اسلامی مقتضی آن است عبادات، به جنبه فردی بسنده نکرده و ابعاد اجتماعی را نیز در نظر بگیرند.

نماز به عنوان والاترین فریضه الهی، هنگامی که با جماعت برگزار شود، وحدت مسلمانان را به تصویر می‌کشد. در نماز جماعت، نمازگزاران با قرار گرفتن در کنار یکدیگر، توحید و یگانه‌پرستی را با اتحاد خویش اعلام می‌کنند. برگزاری نماز با حضور جمعی از مسلمانان به معنای نمایش قدرت و وحدت مسلمانان و حمایت قاطع از نظام سیاسی اسلام است. نماز جماعت، نمازهای یومیه، نماز جمعه، نمازهای عیدین، حج و... مصادیق این امر هستند. نمازهای جماعت گذشته از اینکه عالی‌ترین وسیله عبادی مسلمان هستند، وسیله‌ای برای ارتباط مسلمانان با یکدیگر نیز به‌شمار می‌آیند. ضمن اینکه تریبون بسیار مهم و ارزنده‌ای میان رهبری و مردم هستند.

تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی عظمت و اهمیت نماز جمعه معلوم نبود. این شکوه پس از انقلاب اسلامی خود را نشان داد تا اینکه در سخنرانی کوبنده اخیر رهبر معظم انقلاب به اوج و حد اعلای خود رسید. حالا در دنیا جا افتاده که بهترین وسیله ارتباط میان رهبری و مردم و مردم با یکدیگر و ائتلاف مردمی، همین نماز جمعه است. فضایی که مردم در حالت عبادی با اخلاص هر چه تمام‌تر بدون هیچ شائبه‌ای، حتی خود را در بزرگ‌ترین مخاطرات می‌اندازند و در نماز جمعه حاضر می‌شوند. نماز جمعه اخیر که توسط رهبر معظم انقلاب برگزار شد، نماز جمعه‌ای تاریخی و اوج قدرت و اقتدار ایران اسلامی بود که عظمت رهبری را به نمایش گذاشت.

امیرالمؤمنین علی(ع) در نهج‌البلاغه می‌فرماید «الناس علی دین ملوکهم» یعنی دین مردم بر اساس دین رهبران و حاکمان آنان است. این رهبر جامعه است که می‌تواند مردم را به جرم، جنایت و خشونت و یا اوج عزت، شجاعت و قاطعیت بکشاند. در چنین موقعیت و هنگامه‌ای که دشمن به کمین نشسته است، رهبر عظیم‌الشأن، مردم را دعوت به حضور کرده و مردم نیز لبیک گفته و چنین استقبال شایانی می‌کنند که می‌توان گفت از معجزات اسلامی است.

نبرد فلسطینیان با اشغالگران صهیونیست مربوط به جنگ کنونی که ابعاد منطقه‌ای هم پیدا کرده، نیست. بیش از هفت دهه است که صهیونیست‌ها با حمایت غرب و آمریکا و در نهایت توحش و جنایت، به سرزمین تاریخی فلسطین حمله و ساکنان آن را قتل‌عام و آواره و زمین‌هایش را اشغال و جنگی غاصبانه را آغاز کرده‌اند. حالا در چنین موقعیتی برای خلاصی از چنین دشمن جراری و برای پایداری و مقاومت چه باید انجام دهیم؟

باید در نظر داشته باشیم این مقاومت، اصولی دارد و اصل مقاومت، مقاوم‌سازی است. ملتی که به این نتیجه رسیده است باید در مقابل دشمن خود ایستادگی کند، سرلوحه اقداماتش توسط انقلاب اسلامی نوشته شده و ملت‌های مسلمان این روش را پذیرفته‌اند، با وحدت سریع‌تر و بهتر به آرمان‌های خود جامه عمل می‌پوشانند.

این نکته، مسئله اسلامی بوده و مربوط به تمام کشورهای اسلامی است. تمام مسلمانان دنیا اگر قدری تعقل کنند، همه متحدالقول هستند که باید مقابل اسرائیل ایستاد و این دشمن جرار را از سر خود دفع کرد. این امر در صورتی محقق می‌شود که مقاوم‌سازی هم داشته باشند. مقاوم‌سازی تمام جوانب را دربرمی‌گیرد. مقاوم‌سازی از نظر نیروی نظامی، امنیتی، مقاومت سیاسی، علمی و... که در رأس همه، مقاومت ایمانی و دینی است.

ملت مسلمان باید قدرتمند شود، آن هم قدرتی که در راه اسلام و عدالت باشد. قرآن کریم هم توصیه‌های فراوانی دارد و از واژه قوت که در قرآن کریم به کار برده شده به‌خوبی می‌شود در این مسیر استفاده کرد. خداوند در آیه ۶۰ سوره انفال در مورد قوت و مبارزه فرموده است «وَأَعِدُّواْ لَهُم مَّا ٱستَطَعتُم مِّن قُوَّة وَمِن رِّبَاطِ ٱلخَیل» یعنی برای مقابله با دشمن، هر چه نیرو در توان دارید به کار گیرید. مقاوم‌سازی یعنی مردم همه دست به دست هم داده و کمک کرده و از هر جهت مقاومت کنند. در این راه دانشجو خوب درس بخواند، صنعتگر در تولیدش تلاش کند و هر فردی در هر موقعیتی که قرار داد، رشد داشته باشد. رشدی که سرآمد آن رشد ایمانی است، یعنی کمک کند سطح ایمان مردم جامعه بالا برود. در نظر داشته باشیم هر چه سطح ایمان بالاتر باشد، علاقه به دین، حفظ ملت و ناموس ملت زیادتر می‌شود و در نتیجه مقاومت در برابر دشمنان به بالاترین حد خود می‌رسد.

دولتمردان هم باید توجه داشته باشند مبادا ملت برنجند. اسلام برای مردم احترام زیادی قائل شده است، تا آنجا که خداوند در آیه ۶۴ سوره انفال می‌فرماید «یا أَیهَا النَّبِی حَسْبُکَ اللهُ وَ مَنِ اتَّبَعَکَ مِنَ الْمُؤْمِنین» یعنی ای پیامبر، خداوند و مؤمنانی که از تو پیروی می‌کنند، برای حمایت تو کافی هستند، فقط بر آن‌ها تکیه کن.

به عبارتی، پس از توکل و اعتماد به خداوند، حمایت مسلمانان بیان شده است. ما هم پس از حمایت الهی باید به حمایت مسلمانان چشم بدوزیم. دولتی موفق خواهد بود که مردمش با او باشد. بهترین نیروی ما در پرتو خداوند متعال، نیروی ملی و مردمی است. از این رو باید در مسیر مقاومت، وحدت ملی را به‌خوبی حفظ کنیم و همه با هم متحد و یکپارچه شویم.

امیدواریم خداوند متعال فرج و پیروزی نهایی را نصیب مسلمین کند؛ همچنان‌که در آیه ۴۷ سوره روم فرموده است «وکان حقا علینا نصرالمؤمنین».

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.