تحولات لبنان و فلسطین

مدیرگروه مطالعات اعتاب مقدس بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی گفت: واقعه به توپ بستن حرم مطهر رضوی، از مهم‌ترین و تلخ‌ترین رویدادهای اواخر دوران قاجار برای شیعیان و دوستداران امام رضا (ع) و مجموعه معماری حرم مطهر رضوی بود.

به توپ بستن حرم رضوی، تلخ‌ترین رویداد دوره قاجار برای شیعیان

دکتر مرتضی انفرادی هم زمان با سالروز به توپ بستن حرم مطهر رضوی، اظهار کرد: حرم مطهر امام رضا (ع) به‌عنوان یکی از مهم‌ترین اعتاب مقدس و اماکن متبرکه مسلمانان به شمار می‌رود، در واقع از زمان بنای این حرم ملکوتی و در طول تاریخ رخدادها و وقایع متعددی در آن روی داده است که حادثه تلخ و اندوه‌بار واقعه توپ بستن حرم مطهر رضوی توسط نیروهای روس بود.
وی افزود: متأسفانه به دلیل مباحث سیاسی، اعتقادی و اجتماعی و همچنین اختلاف گروه‌ها و کشمکش کشورها، اعتاب مقدس همواره در معرض تهدید و تخریب بودند کما این که انفجار در حرم عسکریین (ع)، تخریب حرم‌های بقیع و اماکن متبرکه سوریه و عراق از جمله آنهاست.
وی ادامه داد: ضعف و ناتوانی حاکمان خراسان، مقامات عتبه رضویه و بی‌انگیزگی نیروهای محافظ شهر و شهربانی و همچنین حضور اشرار و... سبب آشفتگی و آشوب در شهر مقدس مشهد شد و اختلاف مردم با حاکمیت رفته‌رفته منجر به تحصن و بست‌نشینی عموم مردم در حرم مطهر رضوی شد.
این پژوهشگر ادامه داد: در یکی از این بست‌نشینی‌ها، هم‌زمان با نوروز ۱۲۹۱ شمسی و مصادف با ۱۰ ربیع‌الثانی ۱۳۳۰ قمری، درگیری بین متحصنین و نیروهای روسیه شکل گرفت، صدای توپ‌های روسی، مناجات زائران حرم رضوی را بر هم زد و سربازان روسی به حرم مطهر تعرض کردند و از چند ناحیه به‌سوی حرم تیراندازی کردند.
وی خاطرنشان کرد: ارتش روس به این وادی مقدس اهانت کرد، آنان با اسب‌های نظامی خود به داخل حرم مطهر وارد شدند و حتی برخی از اشیا قیمتی و کتاب‌های کتابخانه حرم مطهر را نیز به یغما بردند، این واقعه در نگرش مردم به مهاجمان تأثیرات منفی داشت و مردم اعتراض و لعن خود را در قالب شعر به ارتش و سربازان مهاجم اعلام کردند.
وی تصریح کرد: در برخی از نقل‌های تاریخ آمده است، حدود ۳۰۰ گلوله به حرم اصابت کرد که خسارات فراوانی به اماکن متبرکه به ویژه گنبد مطهر، گلدسته‌ها و مسجد گوهرشاد وارد آمد.

منبع: آستان نیوز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.