در جلسات هفتگی معالم القرآن حسینیه قرآن و عترت بنیاد قرآن، حسین مظفر، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و رئیس کمیسیون علمی، فرهنگی و اجتماعی مجمع، به ارائه موضوع نقش مدیریت در حکمرانی قرآنی پرداختند.
جلسه با قرائت قرآن آغاز شد و پس از آن حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی حسین زاده، دبیرکل بنیاد قرآن کشور سخنانی را پیرامون حکمرانی قرآنی ارائه کرد.
وی با بیان اینکه الحمدلله که ما فضای خوبی در جلسات حکمرانی داریم و اکنون در صدونودوهفتمین برگزاری مبحث هستیم، گفت: ما باید کشف استعداد و شکوفایی مدیریتی داشته باشیم و مدیری با کیفیت تحویل جامعه دهیم؛ در همین رابطه آیه ۱۴۲ سوره اعراف نیز سخن میکند. دومین مبحث، تربیت و تعلیم مدیران حکمرانی قرآنی است که مبنای ما در مرحله اول آموزش نیست، بلکه تربیت است.
وی با بیان اینکه هدایتسازی و مدیرپروری و تشویق و تنبیه و هوشمندسازی و طرح و برنامهریزی و… نیز جزو این اهداف است، اظهار کرد: در ادامه نیز باید بدانیم عناصر مدیریت که در قرآن کریم نیز ذکر شدهاند شامل طرح و برنامه داشتن، مدیریت مستقیم، عدم قطعیت انجام امور، کیفیت و بازدهی امور، ساختارسازی فرهنگ کار، مراقبت از لغزش کارکنان، اقتدار در کار، گرفتن مشاورین، دوراندیشی در برنامهریزی، توانمندسازی کارکنان، آینده نگری، ایمان و اعتقاد به کار میشود.
محمود شاهشرقی، رئیس اندیشکده حکمرانی قرآنی نیز در این جلسه گفت: ما بر اساس تأکیدات رهبری این سلسله مراتب حکمرانی قرآنی را راه انداختیم و صد و نود و اَندی جلسه را به لطف خدا اجرا کردیم و چهار کتاب را برای انتشار مبحث حکمرانی قرآنی به انتشار میرسانیم. متأسفانه بنده در خیلی از مدیران کشورمان میبینم که سخنهای قرآنی در آنها کمتر دیده میشود و اصلاً دغدغه قرآنی در آنها وجود ندارد که امیدوارم قرآنی سخن گفتن در جامعه ما باب شود.
در ادامه، حسین مظفر شروع به تدریس کرد و گفت: زمانی نبوده که در جامعه مدیری وجود نداشته باشد. باید بدانیم که مدیر بسیار نقش مهم و سرنوشتسازی در جامعه دارد؛ مدیر لازمه جامعه است اما چه مدیری؟! مدیری سالم و مسئولیتپذیر و قوی، چرا که ائمه ما (ع) نیز خیلی درباره این موضوع صحبت کردهاند. مدیر بَد از شیر درنده نیز بدتر است و امثال این مثالها چرا که مدیر بد باعث نانظمی و زمینه فساد در جامعه است در همه زمینهها باید مدیر داشته باشیم تا استعدادهای آن حوزه شکوفا شوند و به نتیجه برسند.
وی بیان کرد: منبع تأسیس حکومتها بر اساس بعضی نظریهها با نظر و سلیقه مردم است. در همین زمینه حکومتها مشروعیت پیدا میکنند یا نمیکنند که خود مشروعیت در لغت و معنای اسلامی متفاوت است. نظریه الهیِ قدرت، یعنی خدا این موقعیت را در اختیار حکمرانان و مدیران یک سرزمین قرار میدهد، حالا بستگی به خودشان دارد که در این امانت الهی به خلق الله خدمت رسانده یا از آن سوءاستفاده کنند. ما میدانیم و معتقدیم که برترین مدیران الهی پیامبران و معصومین (ع) بودهاند و باید آنها را الگوی واقعی خود قرار دهیم.
وی با بیان اینکه مشروعیت دو رکن دارد یک، حق حکومت به حکمران و دو، الزام اطاعت از مردم است، اظهار کرد: مشروعیت یک امر کیفی دارد که میگوید چه کسی میتواند حکومت کند و یک امر کمّی که مقبولیت است و مقبولیت نیز به معنای پذیرش مردمی است. در جامعه حقوق متقابل مردم و حاکم باید برقرار باشد و مدیر باید هم حسن فعلی و هم حسن فاعلی را رعایت کند که هم کار نیک و هم نیت خیر داشته باشد تا عملش صالح باشد.
وی افزود: اگر مدیری دارد آسیب میزند، باید سریعاً اصلاح شود و اگر اصلاح نشد از آن پست و مقام کنار گذاشته شده تا به جامعه ضربهای وارد نشود. البته خیلی میتوان درباره بحث مدیریتی صحبت کرد که ما به بخشی از آن پرداختیم.
یادآور میشود، در انتها، حاج سید محمد جواد میری، مداح اهل بیت (ع) به نوحهخوانی پرداخت.
نظر شما