تحولات لبنان و فلسطین

با گذشت ۳۶ساعت از عملیات عجیب حزب‌الله در عکا در اراضی اشغالی، هنوز هم ابعاد این ماجرا تحلیلگران اسرائیلی را انگشت به دهان نگه داشته است.

غوغای مرصاد در بندر حیفا / پرنده‌ای که آشیانه گولانی را به هم ریخت

قدس؛ از یک سو حزب‌الله اعلام کرده در این حمله محل نشست افسران ارشد اسرائیل را هدف قرار داده که این نشان از اشراف اطلاعاتی این حزب می‌دهد و از طرفی حجم تخریب و تلفات عملیات به حدی بود که رسانه‌های اسرائیلی این عملیات را مرگبارترین عملیات انجام شده علیه صهیونیست‌ها در شمال معرفی کرده‌اند. 

مرصاد یا شاهد

براساس آنچه در بیشتر منابع منتشر شده، مقاومت لبنان در این عملیات با استفاده از سلاح‌های ترکیبی راکتی و پهپادی به پایگاه نظامی بنیامینا حمله کرده است. حمله‌ای که پیام‌های معنادار و البته رسواکننده‌ای را به رژیم اشغالگر قدس مخابره کرد. 
ضربه حزب‌الله در قالب این عملیات به صهیونیست‌ها به‌قدری سخت بوده که تقریباً اغلب نشریات صهیونیستی از عنوان «فاجعه بزرگ» در توصیف آن استفاده کرده‌اند.

گفته می‌شود در این عملیات از پهپاد پیشرفته مرصاد ۱  (که در حقیقت نامی برای پهپاد ایرانی مهاجر۴ است) استفاده شده است. مرصاد نام دسته‌ای از پهپادهاست که نخستین بار در ایران تولید شده و توسط ایران و حزب‌الله لبنان استفاده می‌شود. برد پروازی طولانی و مانورپذیری بالا، سیستم‌های شناسایی و نظارتی پیشرفته، مقاومت در برابر حملات الکترونیکی و مأموریت‌های شبانه از ویژگی‌های این پرنده مهاجر است.

پهپادی در خدمت جنگ مدرن

گفتنی است، مرصاد با توانایی‌های پیشرفته خود، ازجمله شناسایی دقیق، انجام عملیات‌های شبانه و وجود مدل انتحاری، به عنوان یک ابزار مهم و کارآمد در نبردهای مدرن حزب‌الله شناخته می‌شود. این پهپاد به نیروهای مقاومت امکان می‌دهد با استفاده از فناوری‌های پیشرفته، در مقابله با دشمنان خود عملکردی موفق و راهبردی داشته باشند. مرصاد نماد توسعه مداوم فناوری‌های نظامی حزب‌الله و نقش کلیدی آن در نبردهای نامتقارن است.در همین حال اما مقام‌های ارشد رژیم صهیونیستی در روزهای اخیر مدعی بودند حزب‌الله تسلیحات چندانی را در دسترس ندارد، این در حالی است که شاهدیم حزب‌الله لبنان روز به روز از تسلیحات جدید خود رونمایی می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.