تحولات لبنان و فلسطین

معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: اقدامات قهری یک جانبه(UCM) به ویژه در بخش سلامت، مانع دسترسی ضروری به داروهای حیاتی و تجهیزات پزشکی شده است.

اقدامات قهری، مانع دسترسی  به داروهای حیاتی شده است

به گزارش قدس آنلاین؛  علیرضا رئیسی، در سخنرانی خود در هفتاد و یکمین اجلاس منطقه مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت (امرو) در قطر ضمن محکوم کرد جنایات صهیونیسم در فروپاشیدن سیستم بهداشت و درمان در غزه، تاکید کرد: جامعه جهانی و به ویژه ما به عنوان وزرای بهداشت منطقه و وزرای بهداشت سایر مناطق باید وظایف خود را برای حمایت از قربانیان این تهاجمات وحشیانه انجام دهیم.

وی بیان کرد: طی سال گذشته با اندوه فراوان شاهد یک فاجعه انسانی و جنایات فاجعه بار در فلسطین اشغالی بودیم. تعداد تلفات متأسفانه به بیش از ۴۲ هزار نفر رسیده است که بیشتر قربانیان را کودکان و زنان تشکیل می‌دهند و تعداد زیادی نیز در این نسل کشی بی سابقه زخمی شده‌اند. سیستم بهداشت و درمان در این سرزمین کاملاً فرو ریخته و ده‌ها بیمارستان و ده‌ها مرکز بهداشتی به دلیل حملات مداوم رژیم صهیونیستی از کار افتاده‌اند.

رئیسی با تاکید بر اینکه جامعه جهانی و به ویژه ما به عنوان وزرای بهداشت منطقه و وزرای بهداشت سایر مناطق باید وظایف خود را برای حمایت از قربانیان این تهاجمات وحشیانه انجام دهیم، در خصوص همکاری‌های کشورهای عضو امرو در جهت کنترل بیماری‌ها، گفت: بهبود همکاری‌های منطقه‌ای و زیرمنطقه ای در موضوعاتی مانند تروما و اورژانس، بیماری‌های واگیر مانند فلج اطفال و تب دنگی، تجمعات انبوه مقاومت ضد میکروبی، بیماری‌های غیرواگیر، اختلالات روانی و دسترسی به کالاهای بهداشتی برای مقابله با خطر بحران، نیازمند همکاری بین کشورهای عضو است.

وی، اشتراک گذاری داده‌های دقیق و تعهد جمعی به پوشش جهانی سلامت برای غلبه بر این چالش‌ها را در منطقه ضروری دانست و ابراز داشت: منطقه ما دارای مجموعه‌ای از ظرفیت‌ها و اقدامات خوب است که باید برای ارتقای سلامت منطقه شناسایی، به اشتراک گذاشته و اجرا شود. سازمان جهانی بهداشت و کشورهای عضو درس‌های مهمی از همه گیری کووید آموختند.

معاون بهداشت وزارت بهداشت افزود: علاوه بر این تعهدات رهبران سیاسی و اجتماعی به سلامت مردم، تقویت رهبری جهانی سازمان جهانی بهداشت، به رسمیت شناختن سلامت به عنوان اصلی ترین «کالا عمومی»، تضمین برابری در دسترسی به سلامت برای همه کشورها و تقویت نقش سازمان جهانی بهداشت در تسهیل انتقال دانش و فناوری به همه کشورهای عضو، صرف نظر از هرگونه موانع سیاسی و اقتصادی، ضروری است.

رئیسی یادآور شد: بنابراین من مدیر منطقه را تشویق می‌کنم تا از مراکز منطقه‌ای همکاری سازمان جهانی بهداشت و ظرفیت‌های تحقیقاتی و آموزشی بیشتر برای بهبود وضعیت سلامت در منطقه استفاده کند.

وی با اشاره به اینکه تعدادی از کشورهای منطقه ما تحت تحریم هستند، از جمله ایران که با چالش‌های ناشی از اقدامات قهری یک جانبه(UCM) به ویژه در بخش سلامت دست و پنجه نرم می‌کند، گفت: این موضوع مانع دسترسی ضروری به داروهای حیاتی و تجهیزات پزشکی شده است. همانطور که رئیس جمهور ما نیز در مجمع عمومی سازمان ملل پیشنهاد کرد، من از مدیر کل و مدیر منطقه مدیترانه شرقی درخواست می‌کنم که یک گروه کاری را برای مستندسازی تأثیرات مستقیم و غیرمستقیم اقدامات قهری یک جانبه بر سلامت در منطقه را تعیین کنند که راه حل‌های احتمالی برای رفع تحریم که منطبق با حقوق اولیه بشر می‌باشد، را پیدا کنند.

رئیسی اظهار داشت: ما از جامعه بین‌المللی می‌خواهیم تا تمام تلاش ممکن را برای محکوم کردن این اقدامات غیرقانونی به کار بندد و عاملان آن را مجبور به توقف فوری این اقدامات غیرقانونی کند.

معاون بهداشت وزارت بهداشت، تشکیل کارگروه‌هایی با حضور نمایندگان کشورهای عضو را برای تدوین شاخص‌ها، نقشه راه و جدول زمانی برای دستیابی به اهداف تعیین شده (اولویت‌های سه گانه مدیر منطقه) برای هر کشور در منطقه را پیشنهاد کرد.

رئیسی همچنین در ابتدای سخنانش از طرف دولت و وزیر بهداشت جمهوری اسلامی ایران از خانم دکتر الکواری وزیر بهداشت کشور قطر برای برگزاری هفتاد و یکمین اجلاس کمیته منطقه مدیترانه شرقی (امرو) و دولت قطر برای مهمان نوازی گرم آن ها قدردانی کرد.

منبع: خبرگزاری مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.