تحولات لبنان و فلسطین

سفیر و نماینده دائم انگلیس در سازمان ملل در پی ناتوانی غرب دربرابر اقدامات انصارالله یمن در دفاع از مردم مظلوم فلسطین به ویژه غزه و تدام حمایت ار رژیم اشغالگر قدس، خواستار توقف حملات این گروه علیه این رژیم شد.

انگلیس : انصارالله یمن حملات علیه اسرائیل را متوقف کند

 «باربارا وود وارد» سفیر و نماینده دائم انگلیس در سازمان ملل روز سه شنبه به وقت محلی به شورای امنیت سازمان ملل بدون اشاره به دلیل اقدامات انصارالله یمن و حملات اسرائیل علیه مردم غزه و حمایت های آمریکا و انگلیس از این رژیم در تشدید تنش های منطقه ای مدعی شد: «ما از حوثی‌ها می‌خواهیم که از کشاندن یمن به یک درگیری منطقه‌ای از طریق حملات مستمر علیه اسرائیل خودداری کنند.»

سفیر انگلیس در سازمان ملل همچنین گفت: دسترسی بدون مانع به کمک های بشردوستانه برای ارائه کمک های حیاتی و ضروری به یمنی ها حیاتی است. بسیار مهم است که همه کارمندان بشردوستانه، سازمان ملل و دیپلمات عاری از ارعاب و تهدید باشند تا در ایمنی و در امنیت فعالیت کنند.

این دیپلمات انگلیسی در ادامه ادعاها علیه انصارالله یمن افزود: «بازداشت امدادگران توسط حوثی ها به مدت ۱۳۰ روز ادامه یافته است و اکنون می دانیم که این بازداشت شدگان ممکن است اکنون با یک فرآیند به اصطلاح قضایی مواجه شوند.»

سفیر انگلیس در سازمان ملل مدعی شد: «استفاده از دادگاه های سیاسی نتایج عادلانه ای برای بازداشت شدگان به همراه نخواهد داشت. بنابراین ما دوباره از حوثی ها می خواهیم که فورا و بدون قید و شرط بازداشت شدگان را آزاد کنند و محیط عملیاتی مناسبی را برای کمک های بشردوستانه فراهم کنند.»

وود وارد بدون اشاره به مجهز کردن رژیم اسرائیل از سوی کشورهای غربی برای تداوم حملات و جنایاتش ادعا کرد: «واردات تسلیحات توسط حوثی ها، برخلاف تحریم تسلیحاتی، خطر تضعیف توانایی نهادهای بشردوستانه و تجاری برای واردات کالا را به همراه دارد. این شرایط یک بار دیگر بی توجهی آشکار حوثی ها به رفاه مردم یمن را نشان می دهد. ما از حوثی‌ها می‌خواهیم که از کشاندن یمن به یک درگیری منطقه‌ای از طریق حملات مستمر علیه اسرائیل خودداری کنند.»

این دیپلمات انگلیسی ادامه داد: «پایان دادن به این چرخه خشونت حیاتی است و حوثی ها باید نیازهای مردم یمن را در اولویت قرار دهند. من درخواست انگلیس را برای کاهش فوری تنش منطقه ای و پیشرفت به سوی صلح پایدار در یمن تکرار می کنم.»

پایگاه‌های نظامی ایالات متحده آمریکا در عراق و سوریه از ۱۷ اکتبر ۲۰۲۳ (۲۵ مهرماه ۱۴۰۲) هدف حملات پهپادی، راکتی و موشکی قرار گرفته اند. گروههای مقاومت اسلامی در منطقه غرب آسیا (خاورمیانه) از جمله در عراق و سوریه و نیز نیروهای یمنی به دنبال اقدام رژیم اسرائیل در تلافی عملیات طوفان الاقصی و بمباران نوار غزه و حمایت واشنگتن از این حملات، به ایالات متحده هشدار داده اند که پایگاه‌های آمریکا در منطقه را مورد هدف قرار خواهند داد.

ارتش یمن در حمایت از مقاومت ملت فلسطین در نوار غزه چند کشتی اسرائیلی یا کشتی‌های عازم سرزمین‌های اشغالی را در دریای سرخ و تنگه باب‌المندب هدف قرار داده است و می گوید نیروهای ارتش این کشور متعهد شده‌اند تا زمانی که رژیم اسرائیل، حملات خود به غزه را متوقف نکند، حملات به کشتی‌های این رژیم یا کشتی‌های عازم سرزمین‌های اشغالی را در دریای سرخ ادامه خواهند داد.

نیروهای ارتش یمن در عین حال تاکید کرده‌اند که کشتیرانی در خیلج عدن و دریای سرخ برای سایر کشتی ها آزاد است و آنها از امنیت کامل برخوردار هستند.

آمریکا و انگلیس با همراهی ۸ کشور دیگر، ۲۱ دی ماه جاری برابر با ۱۱ ژانویه ۲۰۲۴ در پی قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل، به مواضع انصارالله یمن حمله کردند.

شورای امنیت سازمان ملل ۲۰ دی ماه ۱۴۰۲ برابر با ۱۰ ژانویه ۲۰۲۴، قطعنامه پیشنهادی ایالات متحده آمریکا و ژاپن را با شماره ۲۷۲۲ علیه انصارالله یمن درباره حملات در دریای سرخ بدون اشاره به دلیل اصلی این حملات و حمایت‌های واشنگتن از رژیم اسرائیل در بمباران غزه، تصویب کرد.

وزارت خزانه‌داری آمریکا ۱۶ فوریه (۲۷ بهمن ماه ۱۴۰۲) اعلام کرد تحریم‌هایی که ایالات متحده آمریکا به دلیل حملات حوثی ها (انصارالله) یمن به کشتی‌های تجاری در دریای سرخ علیه این گروه اعمال کرده است، از امروز وارد مرحله اجرایی شد.

وزارت امور خارجه آمریکا نیز ۱۷ فوریه (۲۸ بهمن ماه ۱۴۰۲) در پی اجرای دور جدید تحریم ها علیه انصارالله یمن از سوی وزارت خزانه داری این کشور، این جنبش را گروه تروریستی جهانی اعلام کرد.

دولت «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا در سال ۲۰۲۱ و با هدف تسهیل در مذاکرات صلح یمن، نام جنبش انصارالله را از فهرست تروریستی واشنگتن خارج کرده بود.

منبع: خبرگزاری ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.