تحولات لبنان و فلسطین

۲۵ مهر ۱۴۰۳ - ۰۹:۴۷
کد خبر: 1020398

چرا حزب‌الله، رأس مقاومت در منطقه است؟

علیرضا تقوی‌نیا، کارشناس مسائل غرب آسیا

نگاه به حزب‌الله در میان هسته‌های مقاومت در طول سه دهه گذشته تغییرات زیادی داشته و حالا دیگر همه طرف‌های درگیر در مناقشات، این گروه را به‌مثابه یک مجموعه متشکل و تأثیرگذار می‌بینند.

قدس؛ امام خامنه‌ای در پیام خود به مناسبت شهادت سیدحسن نصرالله، ایشان را رهبر مقاومت منطقه نامیدند و اعلام کردند پیروزی جبهه مقاومت به رهبری حزب‌الله رقم می‌خورد.

در اینجا این سؤال مطرح می‌شود حزب‌الله چه ویژگی‌هایی دارد که با اینکه بخشی از لبنان (از کوچک‌ترین کشورهای منطقه) است، می‌تواند پیروزی علیه اسرائیل را رقم بزند؟

چند نکته راهبردی را در این زمینه باید بیان کرد.


۱- حزب‌الله یک ساختار بسیار قدرتمند ایجاد  کرده و نقش کارگزار و فرد در آن کمرنگ است؛ به عبارت دیگر حزب‌الله قائم به شخص و فردمحور نیست و اگر مسئولی در این جنبش به هر دلیلی نتواند وظایف مسئولیتی خود را انجام دهد، بلافاصله فردی با توانایی‌ها و قابلیت‌های مشابه جایگزین می‌شود.
نمونه آن، دبیرکل و فرماندهان این جنبش است؛ حزب‌الله تاکنون سه دبیرکل داشته و حتی الان که این گروه کادر فرماندهی خود را کامل از دست داده، بنا به گفته‌های دیروز شیخ نعیم قاسم، جایگزینی تمام مسئولان به شهادت رسیده با موفقیت انجام شده است.


۲- حزب‌الله شناخت دقیقی از اسرائیل، توانایی و امکانات این رژیم، ساختار سیاسی و اجتماعی آن، شکاف‌های اجتماعی درون آن و ادراک حاکم بر ذهن حاکمان و مردم اشغالگر دارد.
این ویژگی به مقاومت لبنان کمک کرده بتواند از نقاط ضعف دشمن بیشترین بهره‌برداری را داشته باشد؛ یعنی علاوه بر ضربه نظامی، عملیات روانی مناسبی را نیز به کار گیرد.برای نمونه در جنگ اخیر، حزب‌الله به جای آنکه سعی کند از مردم عادی این رژیم تلفات بگیرد، سعی دارد شهرهای آنان را خالی از سکونت و مردم آن را آواره کند.  این راهبرد هم انسانی است و هم بیشترین فشار را متوجه سیاسیون رژیم می‌کند. دبیرکل شهید حزب‌الله قبلاً هم اعلام کرده بود هدف ما بیرون کردن صهیونیست‌ها از فلسطین است نه کشتار آن‌ها؛ یعنی هدف حزب‌الله یهودی‌کشی نیست، بلکه صرفاً در پی آزادی سرزمین فلسطین است و همین امر مشروعیت بیشتری به اقدامات مقاومت لبنان می‌دهد.نمونه دیگر موفقیت مقاومت لبنان در شناخت نقاط ضعف اسرائیل را در جنگ سی‌وسه‌روزه باید دید؛ در مواردی که دشمن صهیونیستی موفق می‌شد چند متر به داخل لبنان نفوذ کند، حزب‌الله به جای آنکه به‌هم بریزد و سعی کند مناطق تصرف شده را به‌سرعت برگرداند، تاب‌آوری جبهه داخلی حریف را نشانه می‌گرفت و برد موشک‌ها و راکت‌هایش را افزایش می‌داد و از طریق فشار بر مردم اشغالگر، ارتش صهیونیستی را مجبور به عقب‌نشینی می‌کرد.


۳- اعتماد و باور داشتن به حزب‌الله در میان موافقان و مخالفانش بی‌مانند است؛ حزب‌الله نشان داده هر حرفی را می‌زند به آن عمل می‌کند؛ مثلاً اگر می‌گوید اسرائیل را شکست می‌دهیم، حامیانش به آن باور دارند؛ یا اگر بگوید خانه‌هایتان خراب شود، بهترش را می‌سازیم، مردمش می‌پذیرند. اگر خطاب به اسرائیلی‌ها نیز بگوید حیفا و سایر شهرها را می‌زنیم، آن‌ها این تهدید را باور می‌کنند. در نتیجه، این اعتماد و باورپذیری که حزب‌الله درخصوص مواضع و راهبردهایش در مردم لبنان و دشمنانش ایجاد کرده، سبب شده این جنبش به یک سازمان بی‌بدیل در میان گروه‌های شبه‌نظامی و احزاب دنیا تبدیل شود.


۴- حزب‌الله امکانات لازم برای جنگ با اسرائیل در زمین، هوا و دریا را دارد؛ اسرائیل اگرچه توانسته با کار اطلاعاتی، فرماندهان و دبیرکل این جنبش را حذف فیزیکی کند اما نتوانسته در زمین پیشروی تثبیت‌شده‌ای داشته باشد یا مانع اصابت راکت‌ها، موشک‌ها و یا پهپادهای حزب‌الله شود.در واقع از لحاظ تاکتیکی، اسرائیل دستاوردهای چشمگیری داشته اما راهبرد حزب‌الله مبنی بر آواره کردن اسرائیلی‌ها و غیرقابل سکونت کردن شهرهای آنان، موفق‌تر بوده و هنوز ارتش صهیونیستی نتوانسته این هدف حزب‌الله را به شکست بکشاند و تنها به تخریب منازل و زیرساخت‌های لبنان دست می‌زند.این پیروزی‌های راهبردی مدیون ساختار قوی، تسلیحات کارآمد و به‌روز و شناخت دقیق از اسرائیل، ساختار اجتماعی و سیاسی و ارتش آن است. نتانیاهو گمان می‌کرد با حذف چهره‌های شاخص حزب‌الله، این جنبش را وادار به بالا بردن پرچم تسلیم خواهد کرد اما مقاومت همچنان بالنده است و راز فرمایشات مهم امام خامنه‌ای در مورد استحکام این جنبش و پیروزی آن در برابر اسرائیل نیز همین است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.