تحولات لبنان و فلسطین

شرکت‌های مسافری بنا به ضرورت، تأکید بر سرمایه‌گذاری، خرید و واردات اتوبوس‌های جدید دارند؛ اما با همه پیگیری‌های بخش خصوصی طی دو سال گذشته،گویا بخش دولتی تمایل به این سرمایه‌گذاری ندارد تا رسیدن مسافران با آسیب های ناشی از تصادفات جاده ای همراه نباشد

مسئولان برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی ناز می‌کنند!

به گزارش قدس خراسان، براساس اعلام انجمن صنفی شرکت‌های مسافربری مشهد مقدس، در حالی که باید میانگین سن ناوگان اتوبوس‌های حمل مسافر استان ۱۰سال باشد، در حال حاضر میانگین سن اتوبوس‌های مسافری استان ۱۳تا۱۶سال است. این عدد نشان می‌دهد اتوبوس‌هایی که کار جابه‌جایی مسافران را میان شهرهای داخل استان و خارج آن انجام می‌دهند، فرسوده‌اند که به خاطر حفظ جان مسافران ضرورت دارد هرچه سریع‌تر نوسازی شوند.

از سوی دیگر رانندگان و شرکت‌های مسافری بنا به ضرورت، تأکید بر سرمایه‌گذاری، خرید و واردات اتوبوس‌های جدید دارند؛ اما با وجود این آمادگی با همه پیگیری‌های بخش خصوصی طی دو سال گذشته، گویا بخش دولتی تمایل به تحقق این سرمایه‌گذاری ندارد تا رسیدن مسافران با خستگی، اتلاف وقت و آسیب ناشی از تصادف‌های جاده‌ای همراه نباشد.

آمادگی بخش خصوصی برای خرید اتوبوس
رئیس کانون انجمن‌های کارفرمایی صنفی حمل و نقل مسافر استان خراسان رضوی در گفت‌وگو با خبرنگار ما می‌گوید: طی دو سال گذشته در استان شرکت‌های مسافری برای ورود ۳۰۰ دستگاه اتوبوس درخواست دادند و همه کارهای اداری آن انجام شد؛ اما متأسفانه تاکنون این  مهم محقق نشده تا بتوانیم اتوبوس‌ها را وارد کنیم و با وجود اینکه بخش خصوصی می‌خواهد سرمایه‌گذاری کند؛ اما هیچ حمایتی اتفاق نیفتاده است.
سید هاشم بنی‌هاشمی ادامه می‌دهد: دولت در این زمینه پولی پرداخت نمی‌کند و قیمت این خودروها ۱۸تا ۲۵میلیارد تومان است. ما تسهیلات نمی‌خواهیم و فقط تقاضا داریم اجازه ورود خودروها داده شود؛ یعنی اگر تسهیلات پرداخت نمی‌شود، دست‌کم اجازه دهند با همان شرایطی که آن را می‌خریم، وارد کنیم و برای تسهیل، عوارض گمرکی از ما نگیرند؛ به طور مثال برای اتوبوسی که با هزینه ۱۸ میلیارد تومان خریداری می‌شود و کل هزینه را راننده یا شرکت مسافری می‌دهد، باید ۵ میلیارد تومان عوارض گمرکی پرداخت کنیم. اگر این هزینه‌ها سرجمع شود، می‌توان اتوبوس‌های بیشتری وارد کرد.  
وی ضرورت واردات اتوبوس را بنا به نیاز دهه پایانی صفر تشریح می‌کند و می‌افزاید: مجبور شدیم امسال برای دهه پایانی صفر و اربعین از ناوگان افغانستان استفاده کنیم تا مسافران ما را از مشهد به شهرهای دیگر ببرند. این اقدام شاید یک راه حل برای جابه‌جایی مسافران بود؛ اما نارضایتی مردم را به دلیل نابلد بودن راننده، فاصله کم میان صندلی‌ها و سایر موارد به همراه داشت. در روز پس از شهادت امام رضا(ع) ۵۰ دستگاه اتوبوس افغانستانی از مشهد به اصفهان رفت که نارضایتی کامل مسافران را به دنبال داشت. مسافر چاره‌ای نداشت و باید به شهر خودش برمی‌گشت. ما هم به دلیل نبود اتوبوس چاره‌ای نداشتیم و باید گفت با وجود همه این نیازها و پیگیری‌ها هنوز موفق به واردات اتوبوس نشده‌ایم.

دست‌درازی دلالان برای ورود اتوبوس‌های چینی
رئیس کانون انجمن‌های کارفرمایی صنفی حمل و نقل مسافر استان خراسان رضوی ورود خودروهای چینی به چرخه حمل مسافر را به نفع دلالان عنوان می‌کند و می‌گوید: ما تمایل نداریم خودرو چینی وارد چرخه جابه‌جایی مسافران استان شود چون خود چینی‌ها هم آن‌ها را استفاده نمی‌کنند و در برابر اتفاقات ایمنی لازم را ندارند و فقط به نفع دلالان است. ما می‌خواهیم خودروهای زیر پنج سال ساخت آلمانی بنز، اسکانیا و ولوو را از طریق ترکیه وارد کنیم. این خودروها هم لوازم یدکی و خدمات پس از فروش دارند و هم مسافران ایمن‌تر جابه‌جا می‌شوند. وقتی می‌توانیم خودرو باکیفیت و ایمن‌تر وارد کنیم، چرا باید به سراغ خودروهای ناایمن چینی برویم؟
بنی‌هاشمی ضمن اشاره به پیگیری‌های انجام شده توضیح می‌دهد: در دو سال اخیر این موضوع را از اداره کل راهداری استان خراسان رضوی، سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و وزیر راه و شهرسازی پیگیری کردیم و در استان فرمانداری و استانداری در جریان موضوع هستند؛ اما باید گفت واردات اتوبوس‌های مسافری از دست استان خارج بوده و کشوری است و وزارتخانه‌ها باید این کار را انجام دهند.

توانایی بخش خصوصی در نوسازی ناوگان اتوبوس مسافری
وی در ادامه می‌گوید: اتوبوس‌ها در بخش خدمات فعال هستند و پلاک زرد دولتی است یعنی می‌خواهند به مردم خدمت کنند. شاید مالک شخص باشد؛ اما پلاک شخصی نیست. در همه شهرستان‌های استان افرادی هستند که آمادگی خرید اتوبوس را دارند و اگر راه‌های قانونی کار برای ما باز شود، ظرف سه ماه تمام اتوبوس‌ها را در استان مستقر می‌کنیم و ناوگان اتوبوس مسافری استان نوسازی می‌شود که با توجه به زائرپذیر بودن مشهد اقدام مهمی است.  
رئیس انجمن صنفی شرکت‌های مسافربری مشهد مقدس ادامه می‌دهد: هزار و ۵۲۶ دستگاه اتوبوس در استان داریم که روزانه از مشهد و پایانه امام رضا(ع) ۳۵۰تا۴۰۰دستگاه اتوبوس برای جابه‌جایی مسافران در داخل و خارج استان تردد می‌کنند. به صورت کلی در حمل و نقل استان مشکل خاصی نداریم؛ اما فرسودگی و خرابی ناوگان وجود دارد. در یک روز ۷۰ دستگاه اتوبوس فقط به مقصد تهران داریم که در مسیر تعدادی به دلیل فرسودگی خراب می‌شوند. مدل بالاترین خودرو در مشهد مربوط به سال ۹۲ است و از مجموع اتوبوس‌های فعال تعداد خودروهای مدل ۹۲ به بالا بیشتر از ۳۰ دستگاه در خراسان رضوی  نیست و بقیه همه مدل پایینی دارند.  

هزارتوی سازوکار برای نوسازی اتوبوس‌های جاده‌ای
برای بررسی بیشتر این موضوع نیاز است از اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان پیگیری‌های لازم انجام شود. معاون اداره حمل و نقل این اداره کل می‌گوید: متأسفانه در واردات اتوبوس نتیجه‌ای حاصل نشده است. دو سال پیش براساس نیازی که در اربعین ایجاد شد، با پیگیری نمایندگان مجلس و هیئت وزیران ورود ۲هزار ناوگان اتوبوس مسافربری به تصویب رسید؛ اما تنها حدود ۱۰۰دستگاه اتوبوس وارد کشور شد که به تازگی در حال پلاک شدن هستند و با تمام شدن مهلت این مصوبه تا اربعین سال گذشته این واردات به نتیجه نرسید.
رضا صحراگرد ادامه می‌دهد: این مصوبه پیگیری شد و واردات ۲هزار اتوبوس مسافربری بار دیگر در اسفند سال گذشته در دستور کار قرار گرفت و برای طی فرایند دریافت مجوزات ستاد سوخت حمل و نقل کشور متولی شد تا ناوگانی با میانگین سنی سه تا پنج سال وارد چرخه حمل و نقل مسافر کشور شود.
وی می‌افزاید: براساس این تصمیم مقرر شد شرکت‌های حمل و نقل مسافری که کارت بازرگانی دارند، در این فرایند وارد شوند و اگر فرد یا شرکتی کارت بازرگانی نداشت، با کارگزار رسمی که تمایل به واردات دارد، قرارداد ببندد. در این زمینه ۶کارگزار رسمی در استان معرفی شدند و سقف واردات برای هر شرکت ۵۰ دستگاه بود که تعداد ۲۲۲ دستگاه توسط اداره کل راهداری استان به صمت معرفی شد که در مرحله ثبت سفارش و گذراندن ساز و کارهای طولانی اداری هستند. در این قضایا سازمان پیگیری کرد تا دست‌کم تسهیلاتی را برای واردات بگیرد و با صندوق کارآفرینی امید وارد مذاکره شد؛ اما با معرفی تعدادی متقاضی هنوز این تسهیلات به نتیجه نرسیده است.
وی اظهار می‌کند: ناوگان ما یک ناوگان پیر و فرسوده بوده و مشهد کانون زیارت است و ما به این واردات نیاز داریم که در این زمینه دستگاه‌های اجرایی از جمله صمت، گمرکات و سایر دستگاه‌ها باید تسهیل‌گری لازم را انجام دهند تا در ایامی مانند اربعین و دهه پایانی صفر بتوانیم به خوبی پاسخگوی نیاز مردم باشیم.
همیشه دولت اعلام می‌کند بودجه‌ای برای اجرای طرح‌های متفاوت ندارد و نیاز است بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری ورود کند. بنابراین حالا که بخش خصوصی آمادگی دارد، چرا دولت و مسئولان در سالی که مشارکت مردم بخشی از شعار سال است، همراهی نمی‌کنند تا ناوگان حمل و نقل مسافر نوسازی شود و شاهد کاهش مرگ و میرهای جاده‌ای به ویژه در جاده‌های منتهی به شهر امام مهربانی‌ها باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.