تحولات لبنان و فلسطین

به گفته یک متخصص طب سنتی، حرکت، مزاج را به سمت گرمی و خشکی و سکون، مزاج را به سمت سردی و تری می‌برد.

چرا طب‌سنتی ورزش‌های قهرمانی را مردود می داند؟

سکون سبب افت حرارت و سوخت‌وساز بدن، تجمع مواد زاید، بدبو شدن تعریق و ‌ترشحات، سوء‌مزاج، انسدادها، التهابات، پیدایش توده‌ها، ضعف سیستم‌ایمنی و عفونت و حرکت سبب افزایش سوخت‌وساز بدن، تقویت عملکرد اعضا و هضم بهتر غذا می‌شود.

دکتر سیدمهدی میرغضنفری متخصص فیزیولوژی، پژوهشگر طب‌سنتی و عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی ارتش، می‌گوید: «ورزش برای هر مزاجی باید از نظر قدرت، مدت و سرعت تنظیم شود و اگر به این سه ملاک توجه نشود ورزش می‌تواند بی‌تاثیر یا آسیب‌رسان باشد. اگر ورزش کوتاه و تند باشد گرم‌کننده و برای مزاج‌های سرد تامین کننده حرارت بدن است و اگر ورزش طولانی و کند باشد، تحلیل‌برنده چربی‌ها بوده و برای افراد چاقی که قصد لاغرشدن و کاهش وزن دارند توصیه می‌شود. به‌ترتیب الویت، ورزش برای مزاج‌های سرد و تر، گرم ‌و تر، سرد و خشک و در آخر گرم ‌و خشک مورد نیاز است.»

در چه صورت تحرک، ورزش محسوب نمی‌شود؟

ورزش باید ۳-۲ روز در هفته و هر بار به مدت ۴۵ دقیقه تا یکساعت‌ونیم و با فاصله از وعده غذایی انجام شود. ۱۰-۵ دقیقه ابتدای ورزش باید به تدریج بدن گرم و۱۰-۵ دقیقه آخر ورزش بدن باید به‌تدریج سرد شود. در روند ورزش باید ضربان قلب بالا رود، حرارت و تعریق زیاد، رنگ چهره رو به سرخی و تعداد دفعات تنفس زیاد شود. تغییر رنگ پوست در مزاج‌های سردوتر و گرم‌وتر بیشتر و در مزاج‌های خشک‌وتر کمتر نمایان است و چون این نشانه‌ها در حین کارکردن در خانه و محل‌کار ایجاد نمی‌شود بنابراین ورزش محسوب نمی‌شوند. معتدل‌ترین زمان ورزش در تابستان صبح‌زود، زمستان وسط‌ روز، پاییز عصر و در بهار بعد از ظهر است.

علت عرق‌سرد چیست؟

عرقی که در زمان شروع ورزش متعادل در اثر تولید حرارت و خروج رطوبت از منافذ پوست ایجاد می‌شود را تعریق خوب یا نیکو می‌گویند، اما نوعی تعریق که در اواخر ورزش رخ می‌دهد در نتیجه ورزش بیش از حدی است که سبب احساس سردی در بدن، کبودی رنگ، بی‌حالی و ضعف می‌شود. ورزش زیاد و طولانی، خشکی و حرارت زیادی ایجاد می‌کند و تحلیل‌برنده قوا، دفع‌کننده مواد مفید و رطوبت بدن است و سبب خشکی پوست و مو، کم‌خوابی، یبوست، تندی و سوزش و غلظت دفعیات بدن، خشکی مخاطات و مفاصل، خشکی مغز و بروز علایم عصبی می‌شود و با کاهش حرارت غریزی بدن سبب افت سوخت و ساز شده و بدن را به سمت سردی و خشکی و رخوت و بروز عملکردهای نامناسب اعضا می‌برد. برخی مشاغل خود نوعی ورزش هستند و نیازی به ورزش کردن نیست. افرادی که روزانه کارهای سنگین انجام می‌دهند، دامداران، باربران، کارگران و... از این جمله‌اند ضمن اینکه از دیدگاه طب‌سنتی ورزش‌های قهرمانی به دلیل فشارهای زیاد مردود است.

منبع: خبر آنلاین

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.