تحولات لبنان و فلسطین

مدیرگروه مطالعات اعتاب مقدس بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی به مناسبت روز جهانی غذا به تبیین جایگاه تغذیه در آموزه‌های اسلامی و تعالیم رضوی پرداخت.

پژوهشگر بنیاد پژوهش‌های آستان قدس رضوی: آموزه‌های  اسلامی و رضوی بر تغذیه سالم تأکید دارند

دکتر مرتضی انفرادی با اشاره به این که موضوع غذا و تغذیه در اسلام  از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است،  گفت: خداوند متعال انسان را به توجه و بررسی غذا و طعام امر فرموده است و در آیه 24 سوره عبس قرآن کریم، آمده است: «آدمی باید به قوت و غذای خود به چشم خود بنگرد (بیندیشد)».


وی ادامه داد: متخصصان علم تغذیه بر این عقیده‌اند که از طریق اعمال روش‌های صحیح می‌توان زندگی سالم و مطلوبی را تجربه کرد، بر همین مبنا اهمیت غذا در آموزه‌های روایی و حدیثی نیز موردتوجه است.
وی تصریح کرد: امام رضا (ع) به‌عنوان عالم آل محمد (ع)، مضر بودن و منفعت داشتن غذا را ابتدا منوط به حرمت و حلال بودن آن دانسته و در مرحله بعدی، برنامه غذا به‌صورت دقیق بیان شده است، به‌عنوان‌مثال در پرهیز از پرخوری می‌فرمایند: «اگر افراد در تغذیه میانه‌رو باشند بدن‌های استوارتری خواهند داشت».
این پژوهشگر خاطرنشان کرد: این امام بزرگوار با تأکید بر استفاده از مواد پروتئینی می‌فرمایند: «بهترین غذا در دنیا و آخرت گوشت است» و همچنین بر استفاده از سبزیجات نیز توجه دارند و می‌فرمایند: «از سفره‌ای که در آن سبزی نباشد غذا نمی‌خورم». 


وی افزود: بنابراین باتوجه‌به آموزه‎های اسلامی و تعالیم اسلامی اهمیت غذا بسیار مورد تأکید بوده است، در واقع غذای خوب خوردن و تن و جسم را سالم نگه‌داشتن تا مقدمه کمال انسانی در راه بندگی خدا شود، از تعالیم اسلام است.

منبع: آستان نیوز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.