تحولات لبنان و فلسطین

سفیر جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه با اشاره به نخستین دیدار رؤسای جمهور دو کشور در عشق‌آباد گفت: آقایان پزشکیان و پوتین در این دیدار تفاهم کردند که موافقت‌نامه جامع همکاری‌های راهبردی در سفری دوجانبه امضا شود.

جلالی: موافقت‌نامه جامع ایران و روسیه در سفر دوجانبه امضا می‌شود، نه حاشیه اجلاس بریکس

کاظم جلالی در مسکو افزود:‌ حدود سه سال است که تهران و مسکو در حال رایزنی درباره موافقت‌نامه جامع راهبردی ایران و روسیه هستند و این موافقت‌نامه اوایل سال ۱۴۰۳،‌ توسط وزارت‌خانه‌های امور خارجه دو کشور،‌پاراف و آماده امضا بود که این فرایند به دلیل واقعه تلخ شهادت آیت الله رئیسی و آغاز به کار دولت دکتر پزشکیان با وقفه‌ای کوتاه همراه شد و پس از آن،‌ مجددا در مسیر قرار گرفت.
وی اظهار داشت: در مشورت با طرف‌های روسی به این جمع بندی رسیدیم که با توجه به اینکه شُکوه این آیین در حاشیه یک رویداد چندجانبه و بین‌المللی تحت الشعاع قرار می‌گیرد، این موافقت‌نامه در یک سفر دوجانبه به امضای رؤسای جمهور دو کشور برسد.
سفیر ایران در مسکو گفت: بنابراین، موافقت‌نامه راهبردی ایران و روسیه نهایی است و اراده طرفین بر امضای آن در یک سفر دوجانبه در آینده است.

دکتر مسعود پزشکیان رئیس جمهوری اسلامی ایران و ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه روز جمعه ۲۰ مهرماه ۱۴۰۳ برای نخستین بار با یکدیگر دیدار کردند.
این دیدار در حاشیه همایش بین‌المللی «ارتباط متقابل زمان‌ها و تمدن‌ها-مبنای صلح و توسعه» در عشق‌آباد پایتخت ترکمنستان انجام شد.
پوتین رئیس‌جمهور روسیه در این دیدار ضمن دعوت از همتای ایرانی خود برای سفری رسمی به مسکو گفت: در اجلاس (سران گروه) بریکس در کازان منتظر شما هستم، جایی که ما همچنین یک نشست دوجانبه را برنامه ریزی کرده ایم.
پزشکیان رئیس جمهوری اسلامی ایران نیز با ابراز امیدواری نسبت به تسریع در امضای سند راهبردی مشارکت ایران و روسیه، بر توسعه همکاری‌های فیمابین تاکید کرد.
کشور روسیه به عنوان رئیس دوره‌ای گروه بریکس در سال ۲۰۲۴، اول تا سوم آبان‌ماه در کازان مرکز تاتارستان، میزبان اجلاس سران این گروه است.
به گفته سرگئی ریابکوف معاون وزیر امور خارجه روسیه، سران بیش از ۳۰ کشور حضور خود را در نشست کازان تأیید کرده‌اند.
جمهوری اسلامی ایران، روسیه، برزیل، چین، هند، آفریقای جنوبی، مصر، اتیوپی و امارات متحده عربی اعضای گروه بریکس را تشکیل می‌دهند. عربستان سعودی که همزمان با ایران، مصر، اتیوپی و امارات از ابتدای سال ۲۰۲۴ (دی‌ماه ۱۴۰۲) به گروه بریکس دعوت شده است، به گفته کنستانتین کاساچوف سناتور ارشد در شورای فدراسیون روسیه، همچنان در حال تصمیم‌گیری درباره عضویت در این گروه است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.