تحولات لبنان و فلسطین

برخلاف صدای فراوان چکش‌هایشان که هنگام تولید محصولات مسی گوش بازار را کر می‌کند اما صدای مطالبات و دغدغه‌هایشان مبنی بر حمایت به جایی نمی‌رسد.

مطالباتی که نیاز به شنیدن دارند / مسگران زنجان در انتظار چتر حمایتی بیمه
مسگران زنجانی که مرکز مسگری سنتی کشور هستند به دلیل مسائلی نظیر نداشتن بیمه و همچنین مالیات‌هایی که برایشان صادر می‌شود خاطری آزرده و مکدر داشته و انتظار تسهیل‌گری بیشتری برای امورشان در استان دارند.
هم اکنون ۵هزار نفر به صورت مستقیم و ۳هزار نفر به صورت غیرمستقیم در مسگری زنجان فعالیت می‌کنند و به طور میانگین روزانه ۱۵ تن ظروف مسی در زنجان تولید و گردش مالی این صنعت ماهانه ۴هزار و ۳۹۰ میلیارد ریال برآورد می‌شود.

تعلل تأمین اجتماعی 
رئیس اتحادیه مسگران زنجان یکی از مسائل و مشکلات پیش روی فعالان این صنف را مالیات عنوان و اظهار می‌کند: فراورده‌های این رشته در موارد متعددی جزو صنایع دستی محسوب نشده و در موضوع عملکرد واحدها و محصولات آن‌ها سلیقه‌ای عمل می‌شد ولی با پیگیری‌های انجام شده و مذاکره با امور مالیاتی، مشکل سلیقه‌ای عمل کردن در تعریف سنتی یا صنعتی بودن صنایع دستی مسی رفع شد.
محسن سلیمی ادامه می‌دهد: همچنین با پیگیری‌های انجام شده، در رشته‌های مختلف دیگر مثل دواتگری سنتی، خم‌کاری فلزات، ‌مس چکشی، ‌قلم‌زنی، نقره‌کوبی و فیروزه‌کوبی مسئله ارزش افزوده حل شده است.
رئیس اتحادیه مسگران زنجان یکی از مشکلات کنونی هنرمندان این صنف را بیمه صنایع دستی عنوان و تصریح می‌کند: طبق مصوبه هیئت وزیران هر کارگاه زیر پنج نفر می‌تواند برای پوشش بیمه‌ای پنج نفر از کمک دولتی استفاده کند و این موضوع به نوعی یک قانون است. اما متأسفانه در این زمینه حمایت لازم از سوی تأمین اجتماعی انجام نمی‌شود هر چند در این خصوص نامه‌نگاری‌ها و پیگیرها در حال انجام است و هم اکنون از مجموع ۱۵ هزار فعال صنایع دستی در استان فقط ۹۵۸ نفر بیمه صنایع دستی دارند که یک هشتم بیمه‌شدگان را شامل می‌شود.
سلیمی خاطرنشان کرد: امسال سهمیه استان زنجان در بیمه فعالان صنایع دستی به ۴۵۷ نفر افزایش یافته که ۱۲۱ نفر یعنی یک چهارم آن به فعالان مسگری اختصاص دارد ولی برای توسعه صنایع دستی مسی در استان این روند صعودی باید شتاب بیشتری بگیرد.
وی با اشاره به موضوع قیمت بالای مواد اولیه ادامه می‌دهد: ۸۰درصد گردش مالی این رشته به مواد اولیه مس و دستمزدها اختصاص یافته و فقط ۲۰درصد سود دارد و در برخی مواقع سازمان امور مالیاتی، کل گردش مالی را به عنوان درآمد برای پرداخت مالیات محاسبه می‌کند.
سلیمی با بیان اینکه این رشته از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده صنایع دستی معاف است، می‌افزاید: کم‌کاری‌هایی که در سال‌های گذشته صورت گرفت، اسم صنعت مسگری را از فهرست وزارت میراث فرهنگی و سازمان امور مالیاتی حذف کرد اما با پیگیری‌ها و برگزاری جلسات این مشکل حل شد و هم اکنون منتظر ابلاغ آن هستیم.

معافیت صنایع دستی 
نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز بر ضرورت رفع موانع حوزه صادرات صنایع دستی تأکید و اظهار می‌کند: بدون صادرات امکان رشد و توسعه واحدهای تولیدی این حوزه وجود ندارد.
مصطفی طاهری می‌افزاید: پیگیری‌های مربوط به رونق تولید در حوزه صنایع دستی فلزی به صورت ویژه انجام می‌شود؛ چرا که این محصولات نشان و هویت زنجان است.
وی با بیان اینکه عمده مشکلات صنعت مس شامل مالیات، بیمه کارگران، مشکلات مربوط به صادرات و دریافت تسهیلات است، تصریح می‌کند: در خصوص مالیات جلسات متعددی با مسئولان برگزار و یکسری مشکلات استانی تا حدودی حل شده است.
طاهری به موضوع معافیت صنایع دستی از مالیات بر ارزش افزوده نیز اشاره و عنوان می‌کند: با وجود این در جداول این محصولات، صنایع دستی مس آورده نشده بود ولی با پیگیری‌های انجام شده از طریق وزارت اقتصاد و میراث فرهنگی، اردیبهشت ماه امسال محصولات صنایع دستی مسی هم به این جدول اضافه شد.

نیاز به ایجاد شرکت سهامی
معاون صنایع ‌دستی اداره‌ کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان زنجان بیان می‌کند: اکنون افزون بر ۱۶ هزار نفر در استان در حوزه صنایع‌ دستی فعالیت دارند و بیشترین هنرمندان این حوزه در زمینه مسگری و چاقوسازی است.
سیدمیکائیل موسوی با بیان اینکه صنایع ‌دستی ظرفیت بالایی در اشتغال‌زایی و جذب نیرو دارد، خاطرنشان می‌کند: با کمترین سرمایه‌گذاری در این حوزه می‌توان به اشتغال پایدار دست پیدا کرد.
موسوی خاطرنشان می‌کند: برای حمایت و رونق روزافزون این هنر باید شناسایی و ورود به بازارهای بین‌المللی، ایجاد تنوع در تولیدات منطبق با استانداردهای بین‌المللی و هماهنگ با سلایق و کاربردهای مورد نیاز بازارهای هدف، رفع مشکلات در نحوه تولید مانند از بین رفتن روکش ظروف مسی و نیاز به سفیدگری، ایجاد اتحادیه توزیع مواد اولیه و ایجاد هلدینگ برای عرضه محصولات را مد نظر قرار داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.