تحولات لبنان و فلسطین

محمد میرکیانی و علی خدایی از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به عنوان نامزدهای دریافت جایزه آسترید لیندگرن در سال ۲۰۲۵ معرفی شدند.

میرکیانی و خدایی نامزدهای کانون برای دریافت جایزه آسترید لیندگرن

به گزارش قدس آنلاسن به نقل از اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، براساس این خبر امسال ۲۶۵ کاندیدا از ۷۲ کشور جهان برای دریافت این جایزه معرفی شدند که ۸۱ کاندیدای جدید میان آن‌ها وجود دارد.

برهمین اساس دو کاندیدای کانون پرورش فکری محمد میرکیانی در بخش نویسندگی و علی خدایی در بخش تصویرگری مورد تایید مسابقه قرار گرفتند. این فهرست شامل نویسندگان، تصویرگران، قصه‌گویان و مروجان کتاب‌خوانی است.

محمد میرکیانی نویسنده، نمایش‌نامه‌نویس و فیلم‌نامه‌نویس ادبیات کودک ونوجوان در ایران از جمله نویسندگانی است که بیش از چهل سال برای گروه‌های سنی خردسال، کودک و نوجوان می‌نویسد. آثار او از پرفروش‌ترین‌هاست و جوایز متعدد کتاب سال و جشنواره‌های دیگر، گواه این موضوع است. در این میان انتشار آثار او در چند کشور از جمله ترکیه، چین، پاکستان، لبنان، جمهوری آذربایجان، ترکمنستان و تاجیکستان خبر از علاقه‌مندی کودکان و نوجوانان کشورهای دیگر به آثار این نویسنده می‌دهد.

او نگاه ویژه‌ای به ادبیات کهن و عامیانه دارد و تلاش می‌کند به مفهوم زندگی بپردازد و درک کودکان و نوجوانان به ناگفته ها را ارتقا بخشد.

تدریس قصه‌گویی و ادبیات کودک درکنار کارهای گوناگون اجرایی مانند مدیریت مطبوعات کودک و برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی و ساخت بیش از ۲۶۰ قصه از آثار این نویسنده در قالب سریال‌های تلویزیونی (رئال) و انیمیشن از او چهره‌ یک نویسنده پرتلاش، پژوهشگری پرکار و مدیری خستگی‌ناپذیر برای کودکان و نوجوانان به نمایش گذاشته شده است.

همچنین علی خدایی تصویرگر و نویسنده در زمینه تصویرگری فعالیت دارد و برای آثارش جوایز متعددی دریافت کرده از جمله کتاب «تو لک لکی یادارکوب؟» برگزیده IBBY کتاب برای کودکان با نیازهای ویژه شده است.

وی از سرآمدان خلق کتاب‌های بدون کلام برای کودکان است. این آثار، جنبه تازه‌ای در سنت و فرهنگ تصویری کتاب در ایران بوجود آورد و با بکارگیری خلاقانه تصاویر توانست پیوند عمیقی با کودک و رشد خلاقیت‌هایش، ایجاد کند.

خدایی در تصویرسازی‌هایش، دنیایی شاد با شخصیت‌هایی آرام، صمیمی و دل‌نشین به‌وجود آورده است که توانسته‌اند با فرهنگ و دنیای کودک پیوندی عمیق برقرار کنند. آثار علی خدایی همواره از سوی دانشگاه‌ها و نهادهای ادبیات کودک که به مسائل نظری می‌پردازند، به شکل ویژه مورد توجه قرار گرفته است.

گفتنی است از ایران احمد اکبرپور (نویسنده)، علیرضا گلدوزیان (تصویرگر)، هدا حدادی (تصویرگر)، هوشنگ مرادی کرمانی (نویسنده)، نوید سیدعلی اکبر(نویسنده)، رضا دالوند (تصویرگر) و پروژه «با من بخوان» (ترویج کتابخوانی) نیز از سوی دیگر هیأت‌های انتخاب ایران یعنی شورای کتاب کودک، انجمن نویسندگان کودک و نوجوان و موسسه تاریخ و ادبیات کودکان برای دریافت این جایزه معرفی شدند.

جایزه جهانی آسترید لیندگرن، به ارزش پنج میلیون کرون سوئد (۴۰۰ هزار پوند) به‌عنوان بزرگ‌ترین و گران‌ترین جایزه ادبیات کودکان و نوجوانان و دومین جایزه بزرگ ادبیات کودک و نوجوان پس از جایزه هانس کریستین اندرسن در جهان مطرح است.

خانم آسترید لیندگرن، نویسنده بنام سوئدی و صاحب کتاب‌هایی چون «پی پی جوراب بلند» و «کارلوس روی پشت بام» است. وی در سال ۲۰۰۲ در سن ۹۴ سالگی دیده از جهان فرو بست. دولت سوئد برای گرامی‌داشت یاد وی مسابقه‌ای جهانی با نام او پایه‌گذاری کرد که هر ساله در این کشور برگزار می‌شود.

هدف از اهدای این جایزه تقویت و بالا بردن کیفیت در ادبیات کودک و نوجوان و ارتقاء حقوق کودکان در جهان است.

سال گذشته کاندیداهای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برای دریافت این جایزه جمال‌الدین اکرمی در حوزه نویسندگی و رضا دالوند در حوزه تصویرگری بودند و «بنیاد سوادآموزی استرالیا» در بخش ترویج کتابخوانی برگزیده مسابقه آسترید لیندگرن ۲۰۲۴ شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.