تحولات لبنان و فلسطین

موسس فیدیبو، فعالیت غیرقانونی کانالهای تلگرامی در انتشار نسخه های پی دی اف کتابها را تهدیدی برای فروشگاه های نشر دیجیتال می داند.

مؤسس فیدیبو پاسخ می‌دهد / آیا کانال‌های تلگرامی تهدیدی برای نشر دیجیتال هستند؟

به گزارش قدس آنلاین، مهدی فیروزان در گفت و گو با خبرنگار ما می گوید: نشر الکترونیک با فشارهای گوناگونی روبروست و یکی از آنها کانال های تلگرامی غیرقانونی است که با انتشار نسخه های پی دی اف و دیجیتال کتابها باعث ضرر ناشران، مولفان و سامانه های الکترونیکی می شوند.

او می افزاید: فروشگاه های نشر دیجیتال با نهادهای حاکمیتی نیز مسئله دارند که چرا فلان کتاب را یا چرا آثار فلان نویسنده را منتشر کردید در حالیکه ما در صنعت نوپای نشر دیجیتال، تازه داریم تمرین اقتصاد آنلاین می کنیم، در شرایطی که نه حاکمیت برای این حوزه، قانون دارد و نه بخش خصوصی قوانین و استاندارهای بین المللی را می داند یا به آن پایبند است، ما در مرحله تولید قانون و مقررات هستیم و معمولا قوانین در ایران براساس سوء ظن نوشته می شود تا حسن ظن که در حوزه صنعت نشر الکترونیک، این مسئله بیشتر است.

به گفته فیروزان، صنعت نشر دیجیتال تازه توسعه پیدا کرده و چون دولت از قوانین این حوزه عقب مانده است برای جبران این عقب ماندگی و احساس خطر نسبت به آن، مالکیت و فعالیت بخش خصوصی را محدود می کند.

آینده، «ای بوک» ها را تهدید می کند

موسس فیدیبو ضمن مثبت ارزیابی کردن اوضاع  نشر الکترونیک، خاطرنشان می کند: تا آنجا که من مطلعم هم ناشران الکترونیک از عملکردشان راضی هستند و هم مردم رضایت دارند.

او درباره مشکلات این صنعت می گوید: گاهی به فروشگاه های کتابهای الکترونیک اعلام می شود که چرا فلان کتاب که تجدید چاپ آن ممنوع شده را بارگذاری کردید در حالیکه ناشران، کتابها را بارگذاری می کنند ضمن اینکه چاپ اول آن کتاب، مجوز ارشاد را داشته و در چاپ مجدد جلوی انتشارش را گرفته اند. گاهی این موارد به فروشگاه های کتاب الکترونیکی اعلام نمی شود و آنها بدون اطلاع نسخه های الکترونیکی را می فروشند. خب چطور می توانند از میان بیش از  50 هزار عنوان کتاب، هر روز تارنمای وزارتخانه ارشاد را کنترل کنند که کدام کتاب لغو مجوز شده است.

به باور فیروزان، «ای بوک» ها غیرقانونی عمل نمی کنند چون آنقدر حجم سرمایه گذاری شان بالاست که برای بارگذاری چند کتاب بدون مجوز، خودشان را به دردسر نمی اندازند.

او می افزاید: در واقع ناشران باید این کنترل را داشته باشند که آنها هم ضرورتی نمی بینند چون به دنبال جبران بخشی از خسارات ممنوعیت چاپ مجدد آثارشان با فروش نسخه های الکترونیکی هستند بنابراین به فروشگاه های آنلاین اطلاع نمی دهند.

به گفته وی، اگرچه اوضاع نشر الکترونیک اکنون خوب است ولی آینده تهدیدشان می کند چون هزینه فعالیت در این صنعت بسیار بالا رفته است و اگر «ای بوک» ها تحولی در شیوه ادامه کارشان ندهند مجبورند از سهم ناشران کم کنند و این باعث اختلاف بین ناشر و فروشگاه های الکترونیکی می شود.

فیروزان یادآور می شود: تبدیل یک کتاب چاپی به یک کتاب الکترونیکی، هزینه بردار است و روز به روز هزینه نیروی انسانی در این حوزه بالا می رود یک نیروی توسعه دهنده سال گذشته با ۴۰ -۳۰ میلیون تومان کار می کرد و امسال با ۱۲۰ میلیون تومان و اگر دستمزد نیروها را ندهید ده ها استارپ آپ دیگر هستند که آنها را به کار بگیرند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.