تحولات لبنان و فلسطین

یکی از مشکلاتی که در استان خوزستان دودش به چشم مردم می‌رود «فلرسوزی» یا همان گازسوزی در مشعل‌های چاه‌های نفت و گاز است.

دود «چاه‌های نفت» به چشم مردم خوزستان می‌رود

با وجود اینکه هزینه بسیار زیادی برای حفاری و اکتشاف انجام می‌شود تا سیالات و مایعات را از لایه‌های زیر زمین بالا آورده و استخراج شود اما متأسفانه این گاز توسط مشعل‌ها آتش زده شده و دود آن به چشم مردم مناطق نفت‌خیز می‌رود به گونه‌ای که مسئولان از «فلرسوزی» به عنوان فرصت‌سوزی یاد می‌کنند.
بنا بر اعلام سازمان محیط زیست خوزستان تعداد ۳۷۸ فلر نفتی فعال در مناطق نفت‌خیز جنوب وجود دارد که از این تعداد، ۳۵۰ فلر نفتی در استان خوزستان فعال است و در مجموع از فلرهای واقع در استان روزانه حدود ۷۰۰ میلیون فوت مکعب گاز سوزانده می‌شود.
خوزستان در سال‌های اخیر درگیر معضلات محیط زیستی متعددی بوده، از خشکی تالاب هورالعظیم و هجوم ریزگردها گرفته تا فلرسوزی همگی دست به دست هم داده تا نفس مردم جنوب را بگیرند!
فرصتی که می‌سوزد
خاموش شدن فلرها نه تنها می‌تواند به محیط زیست کمک کند بلکه با تبدیل آن‌ها می‌توان برای پتروشیمی‌ها خوراک تهیه کرد اما متأسفانه این گازها و این ثروت عظیم می‌سوزد در حالی که بنا بر اعلام وزیر نفت مبلغی در حدود ۲میلیارد دلار برای کشور ارزآوری دارد!  
شایان ذکر است سهم استان خوزستان از «گازسوزی» در مناطق نفت‌خیز بیشتر از سایر استان‌هاست به طوری که ۲۴ درصد گازهای فلر شده به استان خوزستان اختصاص دارد.
کمیسیون انرژی مجلس در گزارشی به بررسی گازهای فلر شده در مشعل‌ها پرداخته و اعلام کرده روزانه حدود ۴۲ میلیون مترمکعب گاز روی فلرها دود می‌شود و بر اساس این گزارش سهم استان خوزستان از «گازسوزی» بیشتر از سایر استان‌هاست به طوری که ۲۴ درصد گازهای فلر شده به استان خوزستان اختصاص دارد.
بر این اساس استان بوشهر با سهم ۲۰ درصدی و هرمزگان با سهم ۱۵درصدی در رتبه‌های دوم و سوم رده‌بندی میزان فلرینگ قرار دارند.
وعده دولتمردان
سال ۹۹ بود که با آغاز به کار پالایشگاه بید بلند خلیج فارس، رئیس جمهور وعده پایان مشعل‌سوزی تا دو سال آینده را داد اما نه تنها این مشعل‌ها خاموش نشدند بلکه بنا بر مشاهده‌ها و گفته‌های مسئولان محیط زیست خوزستان حتی بر میزان آلودگی آن‌ها افزوده شده است.
در همین راستا رئیس سازمان حفاظت محیط زیست آذر سال ۱۴۰۲ در سفر به خوزستان با اشاره به فلرسوزی در این استان و با بیان اینکه فلرسوزی نوعی سرمایه‌سوزی است، اظهار کرد: ما حداکثر یک سال فرصت می‌دهیم تا فلرسوزی جمع شود.
علی سلاجقه یادآور شد: زمانی که پرواز از شهر اهواز عبور می‌کند، چاه‌های نفت رها شده و فلرها را می‌بینیم که منابع هوا، آب و خاک ما را آلوده کرده و از بین برده است!
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در حالی مصمم بود بساط فلرسوزی را تا سال ۱۴۰۲ جمع کند که وزیر نفت هم پیش از این قول داده بود این موضوع تا پایان سال ۱۴۰۲ جمع می‌شود و مردم خوزستان دیگر شاهد فلرسوزی نخواهند بود.
تاریخ ضرب الاجل‌های مسئولان در خصوص جلوگیری از گازسوزی خیلی وقت است که منقضی شده و متأسفانه آلودگی بیش از گذشته روی خوزستان خیمه زده است.
افزایش گازسوزی فلرها
معاون محیط زیست انسانی اداره ‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان با ابراز نگرانی از تداوم شرایط آلودگی هوا و ضرورت کاهش منابع آلاینده هوای استان اظهار می‌کند: در حال حاضر مهم‌ترین دغدغه ما در زمینه آلودگی هوا، سوزاندن گازهای همراه نفت در مشعل‌ها (فلرهای نفتی) در اطراف اهواز و برخی دیگر از شهرهاست که به شدت در آلودگی هوای اهواز مؤثر بوده و منجر به نامطلوب شدن کیفیت هوا شده است.  
فرهاد قلی‌نژاد می‌گوید: با توجه به خروج نفت، گازسوزی‌های فلرها در حال افزایش است و در این زمینه نگرانی شدیدی داریم.  
تهدید سلامتی
دکتر شکراله فرخی در خصوص تبعات جبران‌ناپذیری که فلرسوزی بر زندگی انسان‌ها دارد، اظهار می‌کند: امروزه پالایشگاه‌ها میلیون‌ها تن آلاینده در هوا منتشر می‌کنند که خطری جدی برای سلامت انسان و محیط ‌زیست به شمار می‌آید و کیفیت زندگی افراد مجاور جوامع صنعتی را با آسیب‌های جدی روبه‌رو می‌کند. این پژوهشگر حوزه آلودگی‌های زیست محیطی عنوان می‌کند: از جمله این آلاینده‌ها می‌توان به ترکیبات آلی فرار، SO۲، NOx، ذرات معلق، CO، H۲S و HAPs اشاره کرد که تأثیرات سوء مختلفی بر بخش‌های گوناگون اکوسیستم، محیط‌ زیست و انسان دارند. وی ابراز می‌کند: بررسی نتایج تحقیقات نشان داده است این آلودگی‌های شیمیایی احتمال ابتلا به آسم و آلرژی، سردردهای میگرنی، کاهش ضریب هوشی کودکان، سقط‌ جنین مادران باردار، بیماری‌های قلب و عروق، ابتلا به بیماری‌های پوستی، برونشیت مزمن و سرطان، مشکل غلظت خون، افزایش افسردگی، بی‌حالی، خشم و عصبانیت و ظهور نشانگان بیماری اتیسم در کودکان را افزایش داده و در ابتلا به بیماری ذکر شده مؤثر است.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.