تحولات لبنان و فلسطین

نمایندگان مردم پس از ساعت‌ها بحث، طرح آراء و چکش کاری در جلسه صبح دیروز خانه ملت، کلیات طرح جنجالی اصلاح موادی از قانون نظارت مجلس شورای اسلامی بر رفتار نمایندگان را از تصویب گذراندند.

حرمت امامزاده بالاخره به متولی آن هست یا نه! / پیرامون اقدام خانه ملت در تصویب کلیات طرح اصلاح قانون نظارت بر رفتار نمایندگان

نمایندگان مردم پس از ساعت‌ها بحث، طرح آراء و چکش کاری در جلسه صبح دیروز خانه ملت، کلیات طرح جنجالی اصلاح موادی از قانون نظارت مجلس شورای اسلامی بر رفتار نمایندگان را با ۱۵۴ رای موافق، ۶۱ رای مخالف و ۵ رای ممتنع از تصویب گذراندند. هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان ۱۲ سال پیش (سال ۱۳۹۱) و در روزهای پایانی دوره هشتم مجلس به تصویب نمایندگان رسید و اجرای آن در دوره دهم آغاز شد و حالا پس از این مدت طولانی تجربه عملکرد آن، نمایندگان مجلس تصمیم گرفتند این قانون و هیئت ذیل آن را برای آنچه خارج کردن آن از آنچه تشکیلات محوری خوانده شده اصلاح و تقویت کنند.

با این حال مثل همه طرح ها و لوایح این مورد هم موافقان و مخالفانی دارد. موافقان این طرح را از باب خودکنترلی و خودنظارتی نمایندگان بر اعلام و رفتار خود مهم می دانند اما مخالفان این اصلاحیه و افزایش اختیارات و نظارت هیئت مذکور را تحدید آزادی و اختیارات نمایندگان ملت و مجلس می‌دانند. این امر سبب شد تا بحث جدی میان موافقان و مخالفان طرح در مجلس شکل گیرد. نمایندگان در جلسه غیر علنی دو ساعته‌ای پیش از نشست عادی درباره این طرح نیز بحث و گفتگو کردند.

حرمت امامزاده بالاخره به متولی آن هست یا نه! / پیرامون اقدام خانه ملت در تصویب کلیات طرح اصلاح قانون نظارت بر رفتار نمایندگان

هدف؛ برخورد با نماینده ضعیف و ناسالم

روح الله ایزدخواه نماینده مردم تهران و از موافق طرح مذکور در گفت و گو با قدس، با اشاره به اهمیت اجرایی این طرح در مجلس، گفت: یکی از رکن های اساسی خانه ملت نظارت بر رفتار نمایندگان بر اساس قانون است و این یک اصل اساسی و مسئله جدی است که باید توسط نمایندگان انجام شود و مهمترین موضوعی که امروز در برابر چشمان مردم است نحوه  رفتار، کردار و گفتار نمایندگان بعد از حضور در مجلس می باشد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: برخی از نمایندگان متأسفانه رفتارشان نسبت به دوره قبل از کسب رأی اعتماد مردم تغییر می کند و این امر سبب خواهد شد دیدگاه مردم نسبت به آنتچه که از نماینده خود دارند تغییر نماید، طرح نظارت بر رفتار نمایندگان گام مهمی بر افزایش خود نظارتی در مجلس است.

وی در باره جزئیات طرح با اشاره به ترکیب هیئت نظارت بر نمایندگان مجلس که توسط خود نمایندگان انتخاب می شود، گفت: تعداد اعضا سیزده نفر می باشد که یازده نفر نماینده بعنوان نماینده انتخابی با آرای صحن انتخاب می شوند و دو نفر دیگر که از اعضای کمیسیون حقوقی و رئیس کمیسیون اصل ۹۰ در این زمینه فعالیت خواهند کرد. البته بر اساس قانون باید نایب رئیس مجلس بعنوان عضو هیئت نظارتی حضور داشته باشد که بنده روز گذشته پیشنهاد دادم از اعضای هئیت رئیسه فردی حضور نداشته باشد چراکه ممکن است استقلال هئیت نظارتی تحت الشعاع قرار بگیرد. نماینده مردم تهران اظهار داشت: البته روز گذشته در مجلس بنده خواستار حضور افراد جدید ورود (دوره دوازدهم مجلس) برای حضور در این هئیت نظارتی شدم چراکه رویکرد این افراد آرمان خواهانه و رویکرد انقلابی دارند و این مسئله باعث خواهد شد در این هئیت وظایف خود را اصولی و با رویه آرمان خواهان تر دنبال نمایند.

روح الله ایزدخواه در باره اهداف ارائه این طرح، افزود: زمانی که فرد بعنوان نماینده مردم در مجلس کاندیدا می شود توسط نهادهای نظارتی مورد رصد قرار می کیرد اما زمانیکه وی در مجلس حضور پیدا می کند نقش این نهادها کم رنگ و نماینده به جایگاه قانونی و مصونیت دست پیدا می کند و در این مواقع باید خود مجلس در حین نمایندگی نظارت های کافی و وافی بر افراد را داشته باشد. البته در حال حاضر هیئت رفتاری وجود دارد و حتی گاهی اوقات خود نمایندگان بصورت شفاهی و در نطق های مجلس تذکراتی به یکدیگر می دهند.

وی تصریح کرد: با این حال متأسفانه در هر قشر و گروهی افراد ناسالم و ناشایستی حضور دارند و حتی ممکن است نماینده ای با شخصیت ضعیف و یا گرفتار مسائل اقتصادی در مجلس حضور داشته باشد بنابراین مهمترین وظیفه هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان شناسایی و برخورد با این نمایندگان است و باید تمامی تصمیمات این هیئت در برابر نماینده ضعیف و ناسالم لازم الاجرا باشد.

حرمت امامزاده بالاخره به متولی آن هست یا نه! / پیرامون اقدام خانه ملت در تصویب کلیات طرح اصلاح قانون نظارت بر رفتار نمایندگان

زمینه پرونده سازی علیه نمایندگان

احمد بخشایش اردستانی، نماینده مردم اردستان و از مخالفان طرح اصلاح موادی از قانون نظارت بر رفتار نمایندگان اما هدف این طرح را محدود کردن نمایندگان دانسته و گفت: مجلس به دلیل وجود نهادهایی که حقوق مجلس را ضایع می‌کنند، ضعیف شده است و حتی د راین طرح ممکن است برای نمایندگان پرونده سازی صورت بگیرد در حالیکه نماینده باید دارای مصونیت باشد. امروز متأسفانه مجلس به اندازه کافی ضعیف شده و نمایندگان ضعف پیدا کرده اند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: وقتی روز گذشته در صحن اعلام شد ۶ نفر از اعضای مجلس که در دوره دوم حضور دارند می توانند عضو هئیت نظارت شوند بنده اعتراض کردم چراکه این موضوع تبعیض محسوب می شود مگر این افراد می توانند به درستی رفتار خود را تبین نمایند.

 نماینده مردم اردستان، معتقد است شورای انقلاب فرهنگی بعنوان یک نهاد سیاست گذار در امور مجلس دخالت می کند و این مسئله منجر شده این نهاد کارهای قانون گذاری را نیز انجام دهد و این همان مسئاله ای است که باعث شده حقوق مجلس ضایع شود. یا هنگامی که سران قوا جلسه برقرار می کنند مباحث قانوگذاری را مشخص می کنند و این باعث می شود جایگاه مجلس دچار ضعف شود .

بخشایش اردستانی با ابراز مخالفت در برابر طرح مذکور، بیان داشت: هر شخص و نماینده ای ممکن است دچار خطا و لغزش در دوره نمایندگی خود در مجلس قرار بگیرد ولی باید مصونیت یک نماینده هم مشخص باشد. این موضوع حدود کننده آزادی بیان است بطوریکه بسیاری از نمایندگان نمی توانند حرف های مردم را در مجلس بیان کنند. اجرای چنین قانونی باعث می شود یک بندی بر قید رفتار نمایندگان گذاشته شود و همین امر باعث می شود نماینده نتواند وظایف ملی خودش را بعنوان سخنگوی مردم انجام دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.