تحولات لبنان و فلسطین

فارین افرز نوشت: رژیم صهیونیستی علاوه بر اینکه درگیر جنگ با غزه، لبنان و گروه‌های مقاومت است مخالفت‌ها و درگیری‌های داخلی را نیز متحمل می‌شود.

ژنرال‌ها علیه ایدئولوگ‌ها؛ جنگ داخلی اشغالگران

قدس؛ در حال حاضر رژیم صهیونیستی علاوه بر اینکه درگیر جنگ با غزه، لبنان و گروه‌های مقاومت است مخالفت‌ها و درگیری‌های داخلی را نیز متحمل می‌شود. فارین افرز در مقاله‌ای با عنوان «جنگ پنهان اسرائیل» نوشت: در ماه اوت، رونن بار، رئیس سرویس امنیت عمومی اسرائیل، شین بت، نامه‌ای مهم به بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر و وزرای کابینه وی نوشت. اگرچه این نامه در سرزمین‌های اشغالی یا خارج از آن توجه چندانی را به خود جلب نکرد، اما به قلب بحرانی اشاره می‌کند که از زمان حمله حماس در ۷ اکتبر ۲۰۲۳ به این کشور وارد شده است.

جالب آنجاست شدت اختلافات به‌قدری بالاست که رونن بار هشدار داده تشدید حملات شهرک‌نشینان علیه فلسطینیان در کرانه باختری اشغالی از نظر وی «تروریسم یهودی» است و «امنیت ملی اسرائیل» را به چالش می‌کشد و «لکه بزرگی بر یهودیت» است.
فارین افرز می‌نویسد: نحوه رفتار رژیم اسرائیل در کرانه باختری دارای پیامدهایی است که فراتر از سرنوشت فلسطینیان است. رقابتی که تشکیلات امنیتی اسرائیل را در برابر راست‌افراطی و متحدان شهرک‌نشین آن قرار می‌دهد. روشی که راست‌افراطی در دست اقدام دارد موجب خونریزی بیشتر می‌شود و در نهایت به جایگاه و حمایت اسرائیل در غرب لطمه می‌زند و منجر به انزوای بیشتر بین‌المللی و حتی وضعیت نابسامان می‌شود. بسیاری از ساکنان اراضی اشغالی که هنوز رژیم خود را سکولار، لیبرال و دموکراتیک می‌دانند، مبارزه با راست‌افراطی را مهم می‌دانند.

به گفته یکی از مقامات ارشد سابق اطلاعاتی اسرائیل، درگیری فزاینده میان راست‌افراطی و نهاد امنیتی بی‌سابقه است و ریشه در تلاش نتانیاهو برای ماندن در قدرت از طریق گره زدن خود به راست‌افراطی و سرزنش ارتش و دستگاه اطلاعاتی برای ۷اکتبر و در عین حال انکار مسئولیت خود دارد. اما فراتر از بازی سرزنش، یک شکاف اساسی میان ایدئولوگ‌های یهودی و فرماندهان امنیتی کهنه‌کار وجود دارد.
نهاد امنیتی به رهبری وزیر دفاع یوآو گالانت، ماه‌ها از قرارداد گروگان‌گیری و آتش‌بس حمایت کرده و خود را با دولت بایدن همسو می‌کند. گالانت و دیگران آشکارا از نتانیاهو انتقاد می‌کنند که نتوانست پایانی برای جنگ غزه ارائه کند که جایگزینی واقع‌بینانه برای حکومت حماس داشته باشد.

نشریه سیاست خارجی آمریکا معتقد است: یکی دیگر از محرک‌های درگیری میان نهاد امنیتی و دولت یا حداقل عناصر راست‌افراطی آن، وضعیت رو به وخامت در بیت‌المقدس است؛ بن‌گویر در مقام وزیر امنیت ملی، در موارد متعددی با تشویق یهودیان به نماز خواندن در این مکان، وضعیت آن را متزلزل کرده است. نهادهای امنیتی اقدامات او را به عنوان اقدامات تحریک‌آمیز خطرناکی محکوم کرده‌اند که نه تنها فلسطینیان را ملتهب می‌کند، بلکه موجب تحریک اردن و جهان اسلام نیز می‌شود. 
این مجله سیاست خارجی در انتها اظهار می‌کند: از ۷اکتبر، اسرائیل مانع کار کردن ۱۵۰هزار فلسطینی کرانه باختری در سرزمین‌های اشغالی شده، همچنین از پرداخت وجوه مالیات فلسطینیان به تشکیلات خودگردان خودداری کرده است. (طبق توافق‌نامه اسلو، دولت اسرائیل مالیات‌ها را از سرزمین‌های فلسطین جمع‌آوری و درآمدها را به تشکیلات خودگردان منتقل می‌کند.

آسیب شدیدی که به اقتصاد کرانه باختری ناشی از این سیاست‌ها وارد می‌شود، آن‌ها را تضعیف می‌کند، زیرا بیکاری و بدبختی فلسطینی‌ها تنها احتمال خشونت را افزایش می‌دهد. 
رژیم اسرائیل با وزرای افراطی خود چیزی کمتر از الحاق کرانه باختری به اراضی خود نمی‌خواهد و منجر به درگیری و هرج‌ومرج بیشتر خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.