تحولات لبنان و فلسطین

مدیر برنامه و بودجه آستان قدس رضوی گفت: نگاه ما این است در حوزه بودجه و برنامه‌ریزی بتوانیم با برنامه‌ریزی دقیق گام به گام به سیاست‌های کلان آستان قدس رضوی نزدیکتر شویم.

راهکارهای تحقق سیاست‌های کلان آستان قدس رضوی در حوزه بودجه و برنامه‌ریزی

حمیدرضا ایمانی مقدم در ویژه برنامه «رواق خدمت» که به مناسبت روز آمار و برنامه‌ریزی تدارک دیده شده بود، حضور یافت و به پیشینه و تاریخچه آمار و برنامه‌ریزی در آستان قدس رضوی اشاره کرد و گفت: یکی از شئون مدیریت برنامه‌ریزی است از همین رو از روزی که مجموعه آستان قدس رضوی ایجاد شده برنامه‌ریزی و آمار مورد توجه حوزه مدیریتی بوده است.
وی خاطرنشان کرد: برنامه‌ریزی از گذشته‌های دور و متناسب با دوره زمانی و در چارچوب‌های طراحی شده در آستان قدس رضوی در دستور کار مدیران بوده و هست. در مجموعه آستان قدس رضوی بخشی با عنوان بودجه موقوفاتی از گذشته ایجاد شده است که آمار و اقدامات انجام شده در حوزه موقوفات اعم روستاهای موقوفه‌دار، کمک به محرومان و.... را شامل می‌شده است.
 ایمانی تصریح کرد: هر چه زمان گذشته سبکهای برنامه‌ریزی مرتب، دقیق‌ و جامع‌تر شده است، از اوایل دهه ۷۰ واحد جمع‌آوری و اطلاعات در آستان قدس رضوی با هدف جمع‌آوری اطلاعات، رصد آمار و عملیات‌ها شکل گرفت، از نیمه دهه ۸۰  نیز کتابچه سالنامه آماری آستان قدس رضوی تدوین شد و آماری از تولیدات و فرآورده‌های اقتصادی، فرهنگی، میزان فرش، تعداد خدام و... ثبت و ضبط شده است.
وی خاطر نشان کرد: امروز نیز با توسعه فضای مجازی، آمار و برنامه‌ریزی با کمک نرم‌افزاهای مختلف و در قالب  داشبوردهای مختلفی رصد و پایش می‌شود. در واقع با روند آماری در بخش‌های مختلف، تصمیم‌گیری بهتر و دقیق‌تر صورت می‌گیرد.
ایمانی در ادامه به ضرورت لزوم برنامه‎ریزی اشاره کرد و گفت: همانطور که یک فرد در کارهای روزمره خود نیاز به برنامه ریزی دارد، سازمان عریض و طویلی به نام آستان قدس رضوی که سالانه میزبان بیش از 30 میلیون زائر است و در بخش های مختلف  اعم از فرهنگی، علمی، پژوهشی، اقتصادی و... خدمت‌رسانی می‌کند، بی‌شک نیاز به برنامه‌ریزی دقیق و مدونی دارد.
وی افزود: ما محدودیت زمان و محدودیت منابع مالی و منابع انسانی داریم از همین رو باید برنامه‌ریزی اثربخشی در حوزه خدمات و سرمایه‌گذاری تدارک ببینیم. از همین رو قبل از آغاز سال جدید ستاد مناسبتهای آستان قدس رضوی برنامه‌ریزی را آغاز می‌کند.

سابقه برنامه‌ریزی در آستان قدس رضوی
 ایمانی در ادامه به سابقه برنامه‌ریزی در آستان قدس رضوی اشاره کرد و گفت: به صورت منسجم از نیمه‌های دهه ۸۰ در آستان قدس رضوی تلاش منسجم در حوزه برنامه‌ریزی صورت گرفت و تیمی از خبرگان سند برنامه‌ریزی ۸ جلدی آستان قدس رضوی را که به چشم‌اندازها و راهبردهای کلان آستان قدس رضوی اشاره داشت، تدوین کردند. پس از آن نیز در دوره شهید خدمت حجت‌الاسلام و المسلمین رئیسی این سند بروزرسانی شد.
وی خاطر نشان کرد: در دوره تولیت آیت الله احمد مروی و در سال 1399 سند سیاست‌های کلان تدوین و ابلاغ و در چند برنامه میان مدت طراحی و برنامه‌ریزی شد که جهت‌گیریهای کلان مشتمل بر ارزشها، اهداف کلان، اصول موضوعه و سیاست‌ها، جهت اجرای ماموریت و تحقق چشم انداز ۱۰ سال آینده آستان قدس رضوی را شامل می‌شود و مبنای تدوین برنامه میان مدت و برنامه سالانه است.
ایمانی، تصریح کرد: در حال حاضر سه سال از برنامه اول سند سیاست‌های کلان آستان قدس رضوی گذشته و این برنامه در حال اتمام است. از همین رو برنامه دوم در دست طراحی و تدوین است. بخشنامه این برنامه به تمامی سازمان‌ها و نهادهای وابسته ابلاغ شده است و در قالب این بخشنامه قرار است ستادها برنامه‌های عملیاتی میان مدت برنامه دوم خود را برای سالهای 1404 تا 1406 اعلام کنند.
مدیر برنامه و بودجه آستان قدس رضوی، بیان کرد: نگاه این است برنامه‌های ابلاغ شده به موسسات و نهادهای وابسته اجرایی شود و ضمانت اجرایی ما مجریان برنامه‌ها هستند. در واقع یکی از اولویت‌های ما در تدوین برنامه، استاد بالادستی و نظرات مخاطبین است که در بخشی از تدوین برنامه لحاظ می‌شود.
وی یادآور شد: نگاه ما در برنامه دوم سه ساله این است که سوالات اصلی در عرصه عملیات پاسخ داده شود. همچنین از تجربیات برنامه اول استفاده کرده و سعی داریم نقص‌های برنامه نخست را جبران کرده و همچنین فرصتهای ملی و بین‌المللی در سه سال آینده را رصد کنیم.

منبع: آستان نیوز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.