به گزارش قدس خراسان، آموزش احکام و اعتقادات دینی از جمله مسائلی است که باید با توجه به شرایط سنی و تحمل مخاطب صورت بگیرد؛ چرا که هر آموزشی بدون توجه به این مسائل موجب تأثیر معکوس بر مخاطبان در سنین کودکی و نوجوانی میشود.
از جمله مؤسسههای قرآنی قدیمی مشهد که چندین سال است با روشها و شیوههای تربیتی به این موضوع میپردازد، مؤسسه قرآنی خاتم الانبیا(ص) در بولوار پیروزی است که سالها با برگزاری کلاسهای مختلف و توسعه فعالیتهای خود اکنون یک مرکز باتجربه در بسیاری از حوزههای دینی است.
برای جویا شدن از فعالیتهای مختلف این مؤسسه قرآنی به سراغ سید محمدتقی جوادپور، مدیر مؤسسه قرآن و عترت شیفتگان خاتم الانبیا(ص) رفتیم. او درباره چگونگی شکلگیری این مؤسسه قرآنی میگوید: ما از سال ۱۳۷۰ با یک جلسه قرآنی ساده شروع کردیم. آن زمان منطقه بولوار پیروزی، شهرک بود. براساس بازدیدی که از آنجا انجام دادیم و نیازسنجی که کردیم، تصمیم گرفتیم این جلسه قرآنی را تقویت کنیم. پس از آن، بیشتر به این منطقه سر زدیم و جلسات قرآنی خانگی را تقویت کردیم. آن موقع در تابستان، مدارس و مساجدی را اجاره و کلاسهایی را برگزار میکردیم. سال ۸۴ با توجه به گسترش فعالیتها، مجوز مؤسسه قرآنی را از وزارت ارشاد گرفتیم و از آن زمان با این عنوان مشغول فعالیت هستیم.
برگزاری جلسات مشاوره و آموزش برای خانوادهها
جوادپور با بیان اینکه هدف اصلی ما در این مجموعه رشد مسائل تربیتی در کنار آموزش قرآن است، میافزاید: در این راستا گروههای خاصی را از میان بچهها انتخاب و با آنها مسائل تربیتی را کار میکردیم. اکنون بچههایی که از سال ۷۰ در جلسات قرآن ما را همراهی میکردند، هنوز هم به مؤسسه میآیند و ارتباط ادامهداری با آنها داریم. برای آنهایی هم که ازدواج کردهاند جلسات خانوادگی تشکیل دادهایم.
مدیر مؤسسه قرآن و عترت شیفتگان خاتم الانبیا(ص) خاطرنشان میکند: معمولاً کسانی که پیش ما میآیند، دانشآموز هستند و پس از اتمام آموزش، وارد هیئتمان شده و سپس به جلسات متأهلین ما ملحق میشوند. حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ خانواده از سال ۷۰ با مؤسسه همکاری میکنند و الحمدلله تاکنون با پشتیبانیهایی که برای متأهلان در حوزه مشاوره خانواده داشتهایم، طلاقی در این خانوادهها صورت نگرفته است.
او با بیان اینکه مؤسسه قرآنی خاتم الانبیا(ص) اکنون هفت بخش دارد، ادامه میدهد: یکی از بخشهای آن آموزش پیشدبستانی است. در حال حاضر، ۳۰۰ کودک در پیشدبستانی قرآنی داریم که زیر نظر آموزش و پرورش با آنها روخوانی قرآن را کار میکنیم.
جوادپور یادآور میشود: بخش بعدی، بخش دانشآموزی است که در این زمینه دو مرکز خواهران و برادران داریم و در هر مرکز حدود ۶۰۰ دانشآموز داریم. این دانشآموزان سه ساعت در هفته به مؤسسه مراجعه میکنند و به آنها آموزشهایی از قبیل قرآن، احکام، عقاید و اعتقادات داده میشود. این بخش یکی از مهمترین بخشهای مجموعه ماست و هر چیزی که برای رشد این دانشآموزان مورد نیاز بوده، انجام دادهایم.
برپایی هیئتی که آن را نوجوانان اداره میکنند
مدیر مؤسسه قرآن و عترت شیفتگان خاتم الانبیا(ص) با بیان اینکه هیئت بخش دیگری از فعالیتهای ماست که به خاطر همین دانشآموزان برپا شده و خانوادهها نیز استقبال زیادی از این هیئت داشتهاند، عنوان میکند: در این هیئت، مراسم مذهبی و ملی را به طور پرشور برگزار میکنیم و برای رعایت جنبه تربیتی فعالیت در هیئت، دانشآموزان با والدین خود در برنامههای هیئت شرکت میکنند که آثار تربیتی خوبی داشته است.
او درباره نمونهای از فعالیتهای این هیئت متذکر میشود: در دهه اول محرم، نوجوانان داربست موکب پذیرایی هیئت را برپا میکنند و از پخت غذا تا پذیرایی از ۳هزار نفر و دیگر کارهای هیئت را نوجوانان مؤسسه بر عهده دارند و تنها پنج نفر از اعضای هیئت، جوانان هستند. سعی کردهایم به این نوجوانان و جوانان بها بدهیم و بسیاری از مسئولیتها در طرحهای مختلفی که داریم از جمله کارهای خیریه و دیگر فعالیتهای مؤسسه را به این افراد سپردیم.
جوادپور با بیان اینکه دانشآموزان و خانوادههایشان گاهی مشکلاتی دارند که برای حل این مسائل، واحد مشاوره را ایجاد کردهایم، خاطرنشان میکند: ما یک مرکز مشاوره تقریباً غیررسمی هستیم که حدود چهار مشاور مذهبی در این زمینه با ما همکاری میکنند تا در زمینه اختلالات کودکان و مشکلات خانوادگی از این مشاوران مشورت بگیرند. همچنین جلساتی در زمینه مشاوره پیش از ازدواج، حین ازدواج و پس از ازدواج داریم و کلاسهای آموزشی را نیز در زمینه تربیت فرزند و ترویج فرزندآوری توسط همین مشاوران برگزار میکنیم.
خودکفایی مؤسسه قرآنی با نیروسازی و کادرسازی
مدیر مؤسسه قرآن و عترت شیفتگان خاتم الانبیا(ص) همچنین میافزاید: بخش دیگر فعالیتهای مؤسسه؛ تربیت مربی، نیروسازی و کادرسازی است. به گونهای که اکنون در بخش خواهران ۱۰۰درصد کادر اجرایی و ۹۰درصد مربیها از نیروهای خودمان هستند یعنی نوجوانانی که از ۱۵ سال پیش با ما همراهی کردهاند، اکنون آموزش دیده و مربی شدهاند. برخی از آنها را نیز به مدارس معرفی کردهایم و در مجموعه خودمان نیز به عنوان مربی و کادر اجرایی مشغول فعالیت هستند.
او ادامه میدهد: در بخش برادران نیز ۱۰۰درصد کادر اجرایی و ۵۰درصد مربیها از نیروهای خودمان هستند. مدارس منطقه از مربیهای تربیتی و قرآن ما استفاده میکنند و الحمدلله خیلی اثرگذار بوده است.
جوادپور درباره شیوه آموزشی این مؤسسه قرآنی میگوید: ما در زمینه آموزش قرآن ردهبندی سنی انجام دادهایم به عنوان مثال دانشآموزان کلاسهای اول و دوم در یک گروه هستند و سایر سنین را نیز به همین ترتیب گروهبندی کردهایم. متناسب با این سنین، کلاسهای آموزشی در زمینه معارف اسلامی از جمله احکام، اخلاقیات و عقاید را برگزار میکنیم.
آموزش احکام با داستان
مدیر مؤسسه قرآن و عترت شیفتگان خاتم الانبیا(ص) متذکر میشود: زبان نوجوان امروز این گونه نیست که معلمی برایشان روی منبر سخنرانی کند، ما به شیوه داستانی احکام را به نوجوانان آموزش میدهیم. در این زمینه نیز کتابی با عنوان «خانواده آقای فاطمی» توسط بنیاد پژوهش مؤسسه چاپ شده است. در ظاهر تنها داستانگویی میشود، اما در نتیجه این کلاس، کودکان دبستانی احکام را میآموزند و در دو سال احکام را به صورت کامل و در اندازه نیاز برای انجام واجبات یاد میگیرند. در مورد مسائل اخلاقی نیز به همین شیوه آیات و روایات را به صورت داستانی با دانشآموزان دوره ابتدایی کار میکنیم.
وی درباره دیگر کلاسهای آموزشی این مؤسسه میافزاید: آموزش سواد رسانهای و نهجالبلاغه از دیگر موضوعاتی است که به نوجوانان آموزش میدهیم، همچنین طرحهایی را در مؤسسه در زمینه فرهنگسازی صدقه دادن و انجام امور خیریه برای دانشآموزان برگزار کردهایم تا هم خودشان و هم خانوادههایشان بتوانند برای کمک به مناطق محروم مشارکت کنند. در این زمینه، کمکها را از دانشآموزان جمعآوری میکنیم و از طریق نمایندگانی که در سه منطقه حاشیه شهر مشهد داریم میان نیازمندان و خانوادههای بیبضاعت توزیع میکنیم.
جوادپور اضافه میکند: برنامههای اردویی و طرحهای خاصی همچون «حی علی الصلاة» برای تشویق کودکان و نوجوانان به اقامه نماز موجب میشود بچهها با این فرهنگسازی و بدون اجبار نماز بخوانند. البته طبیعی است اثرگذاری این روشهای تربیتی برای همه نوجوانان یکسان نباشد و موفق نباشیم، اما چون خانوادهها آثار تربیتی زیاد و تنوع بالای آموزشی را در این مؤسسه دیدهاند، به همین خاطر مراجعه زیادی داریم.
مدیر مؤسسه قرآن و عترت شیفتگان خاتم الانبیا(ص) با بیان اینکه ما سالی یک بار از یکم تا بیستم خرداد ماه نامنویسی داریم و هیچ گونه تبلیغاتی نیز انجام نمیدهیم، خاطرنشان میکند: با وجود این تنها در تابستان، هزار و ۵۰۰ دانشآموز در کلاسهای ما شرکت میکنند و استقبال زیادی از برنامههای مؤسسه توسط مردم صورت میگیرد. یکی از دلایل این استقبال، استمرار فعالیتهای ما در این ۳۰ سال بوده که در همه مراحل زندگی از جمله متأهلی برایشان برنامه داریم و آنها را پشتیبانی میکنیم.
او میافزاید: یکی دیگر از علل استقبال خوب مردم، ارزانسازی بوده است؛ چراکه ما به لحاظ مالی از خانوادهها مبالغ کمی دریافت میکنیم به عنوان مثال امسال برای کلاسهای پیشدبستانی که سه روز در هفته است، ۸میلیون تومان شهریه گرفتهایم، در حالی که سایر مراکز در منطقه بولوار پیروزی بیش از ۲۰ میلیون تومان برای پنج روز در هفته شهریه دریافت میکنند. به همین خاطر خانوادههای ضعیف و متوسط بیشتر برای نامنویسی فرزندانشان به ما مراجعه میکنند.
جوادپور متذکر میشود: هیچ نهاد و سازمانی نمیتواند ادعا کند به ما از نظر مالی کمک کرده باشد و تنها یک وام ۱۰ میلیون تومانی از طریق تسهیلات کارآفرینی در زمان کرونا دریافت کردیم. دیگر کمکی به این شکل دریافت نکرده و تلاش میکنیم مؤسسه را با همین شیوه اداره کنیم.
برای ادامه ساخت حسینیه و مجتمع قرآنی به کمک مردم نیازمندیم
مدیر مؤسسه قرآن و عترت شیفتگان خاتم الانبیا(ص) با بیان اینکه مکانهای مؤسسه استیجاری است و مجبور به پرداخت اجاره بالایی هستیم؛ چرا که مراکز آموزشی اجاره زیادی دارند، عنوان میکند: خانوادههای مراجعهکننده چهار سال پیش دور یکدیگر جمع شدند تا برای این موضوع چارهای بیندیشند و مبالغی توسط این خانوادهها جمعآوری و زمینی را خریداری کردیم که برنامهریزی شده آن را در ۶ طبقه بسازیم. این مجتمع یک موقوفه مستقل است و هیئت امنا دارد. مؤسسه ما تنها تولیت این موقوفه را بر عهده گرفته و اگر مؤسسه از بین برود، این موقوفه کار خود را ادامه میدهد. کمکهای معدودی از سوی خانوادهها جمعآوری شده و تاکنون کمک قابل توجهی از جایی برای ساخت مجتمع نداشتهایم، به همین خاطر ساخت این حسینیه و مجتمع قرآنی طول کشیده و در چهار سال تنها توانستهایم اسکلت آهنی آن را برپا کنیم و سقف سه طبقه را بزنیم.
او با تأکید بر اینکه به کمک مردم برای ادامه ساخت این موقوفه نیازمندیم، خاطرنشان میکند: این مرکز میتواند مرکزی برای شیعهشناسی و جذب نوجوانان و جوانان باشد. در این منطقه مسجد زیاد است، اما مرکز قرآنی که کار تربیتی انجام دهد، بسیار نادر است.
برای جویا شدن از فعالیتهای مختلف این مؤسسه قرآنی به سراغ سید محمدتقی جوادپور، مدیر مؤسسه قرآن و عترت شیفتگان خاتم الانبیا(ص) رفتیم. او درباره چگونگی شکلگیری این مؤسسه قرآنی میگوید: ما از سال ۱۳۷۰ با یک جلسه قرآنی ساده شروع کردیم. آن زمان منطقه بولوار پیروزی، شهرک بود. براساس بازدیدی که از آنجا انجام دادیم و نیازسنجی که کردیم، تصمیم گرفتیم این جلسه قرآنی را تقویت کنیم. پس از آن، بیشتر به این منطقه سر زدیم و جلسات قرآنی خانگی را تقویت کردیم. آن موقع در تابستان، مدارس و مساجدی را اجاره و کلاسهایی را برگزار میکردیم. سال ۸۴ با توجه به گسترش فعالیتها، مجوز مؤسسه قرآنی را از وزارت ارشاد گرفتیم و از آن زمان با این عنوان مشغول فعالیت هستیم.
برگزاری جلسات مشاوره و آموزش برای خانوادهها
جوادپور با بیان اینکه هدف اصلی ما در این مجموعه رشد مسائل تربیتی در کنار آموزش قرآن است، میافزاید: در این راستا گروههای خاصی را از میان بچهها انتخاب و با آنها مسائل تربیتی را کار میکردیم. اکنون بچههایی که از سال ۷۰ در جلسات قرآن ما را همراهی میکردند، هنوز هم به مؤسسه میآیند و ارتباط ادامهداری با آنها داریم. برای آنهایی هم که ازدواج کردهاند جلسات خانوادگی تشکیل دادهایم.
مدیر مؤسسه قرآن و عترت شیفتگان خاتم الانبیا(ص) خاطرنشان میکند: معمولاً کسانی که پیش ما میآیند، دانشآموز هستند و پس از اتمام آموزش، وارد هیئتمان شده و سپس به جلسات متأهلین ما ملحق میشوند. حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ خانواده از سال ۷۰ با مؤسسه همکاری میکنند و الحمدلله تاکنون با پشتیبانیهایی که برای متأهلان در حوزه مشاوره خانواده داشتهایم، طلاقی در این خانوادهها صورت نگرفته است.
او با بیان اینکه مؤسسه قرآنی خاتم الانبیا(ص) اکنون هفت بخش دارد، ادامه میدهد: یکی از بخشهای آن آموزش پیشدبستانی است. در حال حاضر، ۳۰۰ کودک در پیشدبستانی قرآنی داریم که زیر نظر آموزش و پرورش با آنها روخوانی قرآن را کار میکنیم.
جوادپور یادآور میشود: بخش بعدی، بخش دانشآموزی است که در این زمینه دو مرکز خواهران و برادران داریم و در هر مرکز حدود ۶۰۰ دانشآموز داریم. این دانشآموزان سه ساعت در هفته به مؤسسه مراجعه میکنند و به آنها آموزشهایی از قبیل قرآن، احکام، عقاید و اعتقادات داده میشود. این بخش یکی از مهمترین بخشهای مجموعه ماست و هر چیزی که برای رشد این دانشآموزان مورد نیاز بوده، انجام دادهایم.
برپایی هیئتی که آن را نوجوانان اداره میکنند
مدیر مؤسسه قرآن و عترت شیفتگان خاتم الانبیا(ص) با بیان اینکه هیئت بخش دیگری از فعالیتهای ماست که به خاطر همین دانشآموزان برپا شده و خانوادهها نیز استقبال زیادی از این هیئت داشتهاند، عنوان میکند: در این هیئت، مراسم مذهبی و ملی را به طور پرشور برگزار میکنیم و برای رعایت جنبه تربیتی فعالیت در هیئت، دانشآموزان با والدین خود در برنامههای هیئت شرکت میکنند که آثار تربیتی خوبی داشته است.
او درباره نمونهای از فعالیتهای این هیئت متذکر میشود: در دهه اول محرم، نوجوانان داربست موکب پذیرایی هیئت را برپا میکنند و از پخت غذا تا پذیرایی از ۳هزار نفر و دیگر کارهای هیئت را نوجوانان مؤسسه بر عهده دارند و تنها پنج نفر از اعضای هیئت، جوانان هستند. سعی کردهایم به این نوجوانان و جوانان بها بدهیم و بسیاری از مسئولیتها در طرحهای مختلفی که داریم از جمله کارهای خیریه و دیگر فعالیتهای مؤسسه را به این افراد سپردیم.
جوادپور با بیان اینکه دانشآموزان و خانوادههایشان گاهی مشکلاتی دارند که برای حل این مسائل، واحد مشاوره را ایجاد کردهایم، خاطرنشان میکند: ما یک مرکز مشاوره تقریباً غیررسمی هستیم که حدود چهار مشاور مذهبی در این زمینه با ما همکاری میکنند تا در زمینه اختلالات کودکان و مشکلات خانوادگی از این مشاوران مشورت بگیرند. همچنین جلساتی در زمینه مشاوره پیش از ازدواج، حین ازدواج و پس از ازدواج داریم و کلاسهای آموزشی را نیز در زمینه تربیت فرزند و ترویج فرزندآوری توسط همین مشاوران برگزار میکنیم.
خودکفایی مؤسسه قرآنی با نیروسازی و کادرسازی
مدیر مؤسسه قرآن و عترت شیفتگان خاتم الانبیا(ص) همچنین میافزاید: بخش دیگر فعالیتهای مؤسسه؛ تربیت مربی، نیروسازی و کادرسازی است. به گونهای که اکنون در بخش خواهران ۱۰۰درصد کادر اجرایی و ۹۰درصد مربیها از نیروهای خودمان هستند یعنی نوجوانانی که از ۱۵ سال پیش با ما همراهی کردهاند، اکنون آموزش دیده و مربی شدهاند. برخی از آنها را نیز به مدارس معرفی کردهایم و در مجموعه خودمان نیز به عنوان مربی و کادر اجرایی مشغول فعالیت هستند.
او ادامه میدهد: در بخش برادران نیز ۱۰۰درصد کادر اجرایی و ۵۰درصد مربیها از نیروهای خودمان هستند. مدارس منطقه از مربیهای تربیتی و قرآن ما استفاده میکنند و الحمدلله خیلی اثرگذار بوده است.
جوادپور درباره شیوه آموزشی این مؤسسه قرآنی میگوید: ما در زمینه آموزش قرآن ردهبندی سنی انجام دادهایم به عنوان مثال دانشآموزان کلاسهای اول و دوم در یک گروه هستند و سایر سنین را نیز به همین ترتیب گروهبندی کردهایم. متناسب با این سنین، کلاسهای آموزشی در زمینه معارف اسلامی از جمله احکام، اخلاقیات و عقاید را برگزار میکنیم.
آموزش احکام با داستان
مدیر مؤسسه قرآن و عترت شیفتگان خاتم الانبیا(ص) متذکر میشود: زبان نوجوان امروز این گونه نیست که معلمی برایشان روی منبر سخنرانی کند، ما به شیوه داستانی احکام را به نوجوانان آموزش میدهیم. در این زمینه نیز کتابی با عنوان «خانواده آقای فاطمی» توسط بنیاد پژوهش مؤسسه چاپ شده است. در ظاهر تنها داستانگویی میشود، اما در نتیجه این کلاس، کودکان دبستانی احکام را میآموزند و در دو سال احکام را به صورت کامل و در اندازه نیاز برای انجام واجبات یاد میگیرند. در مورد مسائل اخلاقی نیز به همین شیوه آیات و روایات را به صورت داستانی با دانشآموزان دوره ابتدایی کار میکنیم.
وی درباره دیگر کلاسهای آموزشی این مؤسسه میافزاید: آموزش سواد رسانهای و نهجالبلاغه از دیگر موضوعاتی است که به نوجوانان آموزش میدهیم، همچنین طرحهایی را در مؤسسه در زمینه فرهنگسازی صدقه دادن و انجام امور خیریه برای دانشآموزان برگزار کردهایم تا هم خودشان و هم خانوادههایشان بتوانند برای کمک به مناطق محروم مشارکت کنند. در این زمینه، کمکها را از دانشآموزان جمعآوری میکنیم و از طریق نمایندگانی که در سه منطقه حاشیه شهر مشهد داریم میان نیازمندان و خانوادههای بیبضاعت توزیع میکنیم.
جوادپور اضافه میکند: برنامههای اردویی و طرحهای خاصی همچون «حی علی الصلاة» برای تشویق کودکان و نوجوانان به اقامه نماز موجب میشود بچهها با این فرهنگسازی و بدون اجبار نماز بخوانند. البته طبیعی است اثرگذاری این روشهای تربیتی برای همه نوجوانان یکسان نباشد و موفق نباشیم، اما چون خانوادهها آثار تربیتی زیاد و تنوع بالای آموزشی را در این مؤسسه دیدهاند، به همین خاطر مراجعه زیادی داریم.
مدیر مؤسسه قرآن و عترت شیفتگان خاتم الانبیا(ص) با بیان اینکه ما سالی یک بار از یکم تا بیستم خرداد ماه نامنویسی داریم و هیچ گونه تبلیغاتی نیز انجام نمیدهیم، خاطرنشان میکند: با وجود این تنها در تابستان، هزار و ۵۰۰ دانشآموز در کلاسهای ما شرکت میکنند و استقبال زیادی از برنامههای مؤسسه توسط مردم صورت میگیرد. یکی از دلایل این استقبال، استمرار فعالیتهای ما در این ۳۰ سال بوده که در همه مراحل زندگی از جمله متأهلی برایشان برنامه داریم و آنها را پشتیبانی میکنیم.
او میافزاید: یکی دیگر از علل استقبال خوب مردم، ارزانسازی بوده است؛ چراکه ما به لحاظ مالی از خانوادهها مبالغ کمی دریافت میکنیم به عنوان مثال امسال برای کلاسهای پیشدبستانی که سه روز در هفته است، ۸میلیون تومان شهریه گرفتهایم، در حالی که سایر مراکز در منطقه بولوار پیروزی بیش از ۲۰ میلیون تومان برای پنج روز در هفته شهریه دریافت میکنند. به همین خاطر خانوادههای ضعیف و متوسط بیشتر برای نامنویسی فرزندانشان به ما مراجعه میکنند.
جوادپور متذکر میشود: هیچ نهاد و سازمانی نمیتواند ادعا کند به ما از نظر مالی کمک کرده باشد و تنها یک وام ۱۰ میلیون تومانی از طریق تسهیلات کارآفرینی در زمان کرونا دریافت کردیم. دیگر کمکی به این شکل دریافت نکرده و تلاش میکنیم مؤسسه را با همین شیوه اداره کنیم.
برای ادامه ساخت حسینیه و مجتمع قرآنی به کمک مردم نیازمندیم
مدیر مؤسسه قرآن و عترت شیفتگان خاتم الانبیا(ص) با بیان اینکه مکانهای مؤسسه استیجاری است و مجبور به پرداخت اجاره بالایی هستیم؛ چرا که مراکز آموزشی اجاره زیادی دارند، عنوان میکند: خانوادههای مراجعهکننده چهار سال پیش دور یکدیگر جمع شدند تا برای این موضوع چارهای بیندیشند و مبالغی توسط این خانوادهها جمعآوری و زمینی را خریداری کردیم که برنامهریزی شده آن را در ۶ طبقه بسازیم. این مجتمع یک موقوفه مستقل است و هیئت امنا دارد. مؤسسه ما تنها تولیت این موقوفه را بر عهده گرفته و اگر مؤسسه از بین برود، این موقوفه کار خود را ادامه میدهد. کمکهای معدودی از سوی خانوادهها جمعآوری شده و تاکنون کمک قابل توجهی از جایی برای ساخت مجتمع نداشتهایم، به همین خاطر ساخت این حسینیه و مجتمع قرآنی طول کشیده و در چهار سال تنها توانستهایم اسکلت آهنی آن را برپا کنیم و سقف سه طبقه را بزنیم.
او با تأکید بر اینکه به کمک مردم برای ادامه ساخت این موقوفه نیازمندیم، خاطرنشان میکند: این مرکز میتواند مرکزی برای شیعهشناسی و جذب نوجوانان و جوانان باشد. در این منطقه مسجد زیاد است، اما مرکز قرآنی که کار تربیتی انجام دهد، بسیار نادر است.
نظر شما