تحولات لبنان و فلسطین

کهگیلویه و بویراحمد با داشتن ۶ هزار کیلومتر راه ارتباطی و ۱۴۰ کیلومتر بزرگراه و شرایط خاص توپوگرافی و کوهستانی یکی از استان‌های رکورددار در زمینه سوانح رانندگی می باشد.

به دلیل سبقت از نرخ میانگین کشوری / سوانح رانندگی در کهگیلویه و بویراحمد به مرز هشدار رسید

به گفته کارشناسان راهنمایی و رانندگی نرخ وقوع سوانح رانندگی این استان حتی بالاتر از میانگین کشوری است و ضعف زیرساخت‌های جاده‌ای مهم‌ترین عامل این مسئله قلمداد می‌شود.همچنین بخش قابل توجهی از تصادف‌های منجر به فوت این استان در دل شب و با سرعت‌های ناباورانه خودروهای شوتی رخ می‌دهد که سرعتگیرها و حضور فیزیکی پلیس آنچنان که باید و شاید نتوانسته اند کارساز باشند.

ورود استاندار به ماجرا 
تب این مسئله آن قدر بالا رفته که استاندار جدید در نخستین روزهای کاری خود به آن اشاره جدی داشته و از دستگاه‌های مرتبط با این موضوع خواسته در این زمینه چاره‌اندیشی جدی کنند. یدالله رحمانی با اشاره به اینکه سوانح جاده‌ای استان در نیمه نخست امسال نسبت به مدت مشابه پارسال ۱۲درصد افزایش داشته و این روند افزایشی تصادفات نگران‌کننده است، اظهار می‌کند: ضرورت انسجام، برنامه‌ریزی و ورود جدی همه دستگاه‌های متولی در این زمینه لازم و ضروری است.
وی با اشاره به اینکه بخش زیادی از سوانح جاده‌ای استان در محور ارتباطی پاتاوه به دهدشت گزارش شده، تأکید می‌کند: نقاط پرخطر این محور باید هر چه زودتر بهسازی شود.استاندار کهگیلویه و بویراحمد با یادآوری این نکته که بخش قابل توجهی از نقاط پرخطر این جاده منتهی به روستاهای پرجمعیت نیز است، تصریح می‌کند: نقش پاسگاه انتظامی برای کنترل حوادث رانندگی در جاده مهم پاتاوه به دهدشت تأثیرگذار است بنابراین مسئولان برای اختصاص زمین محل اجرای این زیرساخت مهم چاره‌اندیشی کنند.
وی می‌افزاید: کمربندی یاسوج دومین جاده پرخطر استان است که ضرورت دارد برای تکمیل طرح در حال ساخت در این محور مهم تلاش مضاعفی صورت گیرد.

وجود ۸۷ نقطه حادثه‌خیز در استان 
آن طور که فرمانده انتظامی کهگیلویه و بویراحمد می‌گوید نرخ سوانح رانندگی در این استان به دلایلی چون ناایمنی برخی از محورهای ارتباطی و کمبود امکانات مدیریت و نظارت بر حوادث بالاتر از میانگین کشور است که این امر نیازمند توجه مسئولان در دولت چهاردهم است.

سردار کیقباد مصطفایی با بیان اینکه ۱۳۸ نفر از ابتدای سال جاری تاکنون در حوادث جاده‌ای استان جان باخته‌اند، تأکید می‌کند: در حالی که میانگین نرخ سوانح رانندگی کشور هزار و ۴۴۷ فقره به ازای هر ۱۰۰هزار نفر بوده اما در این استان ۲ هزار و ۲۸ نفر به ازای هر ۱۰۰هزار نفر است. 
وی نصب دوربین‌های کنترل هوشمند، بهسازی جاده ارتباطی پاتاوه به دهدشت، بهره‌برداری از طرح در حال ساخت بابامیدان، یاسوج به سمیرم و رفع نقاط حادثه‌خیز را از راهکارهای کاهش تلفات ناشی از سوانح رانندگی در استان می‌داند.

فرمانده انتظامی کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه ۸۷ نقطه حادثه‌خیز از سوی کارشناسان شناسایی شده که نشان‌دهنده ضعف زیرساخت‌های جاده‌ای در استان است، خاطرنشان می‌کند: شمار مصدومان سوانح رانندگی در کهگیلویه و بویراحمد نیمه نخست امسال نسبت به مدت مشابه پارسال ۳۳ درصد و شمار جان‌باختگان این حوادث ۷درصد افزایش نشان می‌دهد.

ریشه‌یابی سوانح
رئیس پلیس راه استان کهگیلویه و بویراحمد نیز اعتقاد دارد بخش عمده‌ای از سوانح جاده‌ای استان به علت عرض کم جاده رخ می‌دهد.

حسن دانایار با اشاره به اینکه ۹ درصد سوانح رانندگی استان در سال گذشته در ۱۵ کیلومتری کمربندی یاسوج رخ داده، می‌گوید: دلیل اصلی این تصادفات به توسعه‌نیافتگی محور کمربندی برمی‌گردد.وی می‌افزاید: به عنوان مثال با توجه به عرض کم جاده دهستان کاکان به شهر یاسوج، این مسیر ظرفیت این حجم از بار خودرو را ندارد و همین مسئله منجر به وقوع چندین سانحه رانندگی با شمار مصدومان زیاد در تابستان امسال شده است.

دانایار با بیان اینکه چهارخطه شدن جاده ارتباطی کاکان تا شهر یاسوج به کاهش سوانح جاده‌ای در این مسیر کمک می‌کند، خاطرنشان می‌کند: جاده پاتاوه به دهدشت هم دارای نقاط حادثه‌خیزی است که با سنگین شدن بار ترافیک در مرداد و شهریور امسال خود را نشان داد.

نواقص جاده پاتاوه به دهدشت
اما مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد ساخت جاده پاتاوه به دهدشت را اگرچه دارای ارزش روز سرمایه‌گذاری ۱۰ هزار میلیارد ریالی عنوان می‌کند اما معتقد است این جاده نواقصی دارد که باید برای تأمین اعتبار رفع موانع آن چاره‌اندیشی شود.
محمد راستا با اشاره به وجود ۱۰ کیلومتر تونل در این مسیر خاطرنشان می‌کند: نصب روشنایی تونل‌ها و رفع نقاط حادثه‌خیز از مواردی است که باید در کمترین زمان ممکن انجام گیرد.وی ابراز امیدواری می‌کند با تخصیص ۲ هزار میلیارد ریال از اعتبارات اوراق اسلامی که به تازگی برای تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام استان مصوب شده زمینه تأمین اعتبار بهسازی جاده پاتاوه به دهدشت فراهم شود و همچنین فاز کمربندی جاده بابامیدان یاسوج به سمیرم که یکی از پرحادثه‌ترین محورهای ارتباطی استان است امسال به بهره‌برداری برسد.

وی می‌افزاید: جاده‌های اصلی یاسوج به سمیرم، یاسوج به سی‌سخت، یاسوج به شیراز، دوگنبدان به بابکلان و اتصال لنده به محور پاتاوه به دهدشت از مهم‌ترین طرح‌های در دست اجرای حوزه راهسازی در کهگیلویه و بویراحمد است.


 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.