تحولات لبنان و فلسطین

در حالی که هفته گذشته سفر عتبات گران شده بود، هزینه اعزام‌ها با بالا رفتن نرخ ارز حمایتی دولت از این سفرها، از امروز ۶ آبان برای بار سوم در سال جاری افزایش یافت.

هزینه اعزام به عتبات برای سومین بار گران شد/ افزایش قیمت هتل‌ها

ارز حمایتی دولت به سفرهای زیارتی از ۴۷ هزار و ۵۰۰ تومان به حدود ۵۳ هزار تومان رسیده است.

ارز در بازار آزاد در حال حاضر حدود ۶۵ هزار تومان است و رئیس سازمان حج سیدعباس حسینی با بیان اینکه «۸۰ درصد هزینه سفر عتبات ارزی است» می‌گوید که دولت از سفرهای زیارتی حمایت می‌کند.

اوایل امسال با افزایش قیمت ارز از سوی مرکز مبادله، هزینه سفر عتبات ۲۰ درصد گران شد. اما دوباره هفته گذشته قیمت‌ها بیش از ۱.۵ میلیون تومان رشد یافت و از امروز ششم آبان برای بار سوم در سال جاری قیمت‌ها باز هم گران شد.

با افزایش ۱۰ درصدی نرخ ارز حمایتی دولت به سفر عتبات، هزینه سفر هوایی تا ۲۷ میلیون تومان هم رسید. این در حالی است که هزینه این سفرها در ماه‌های گذشته کمتر از ۲۱ میلیون تومان بود. معاون سازمان حج حمیدرضا محمدی می‌گوید که «دخل و تصرفی در قیمت‌ها نداریم و هزینه‌ها تابع نرخ ارز مرکز مبادله است.»

هزینه سفر عتبات نه تنها برای ایران بلکه برای سایر کشورها مانند پاکستان هم بیشتر شده است؛ تا جایی که برخی از زائران پاکستانی به جای اسکان در هتل‌ها، در اطراف حرم‌ها استراحت می‌کنند.

مدیر دفتر زیارتی با بیان اینکه عراق هتل‌ها را گران کرده، می‌گوید که «اعزام‌های رسمی طوری برنامه‌ریزی شده که زائران در هتل‌های مناسب اسکان داشته باشند و شأن زائر حفظ شود.»

در مقابل مدیر کاروان عتبات محمد موسوی می‌گوید که «یک روز گرانی هتل و وعده‌های غذایی و روز دیگر افزایش نرخ ارز را بهانه می‌کنند. تا کی برخی باید در حسرت زیارت حرم امام حسین علیه‌السلام بمانند؟»

کارشناسان زیارتی می‌گویند که «در صورت افزایش قیمت هتل‌ها، باید با عراقی‌ها مذاکره کرد تا با توجه به اینکه ایرانیان بیشترین متقاضیان زیارت عتبات هستند، هتل با قیمت مناسب به آن ها بدهند.»

از طرفی هم «سازمان حج در کنار ایجاد بسته‌های زیارتی متنوع از نظر اسکان و حتی مدت حضور در عراق، سوئیت‌ها یا هتل آپارتمان‌هایی همچون مشهد را برای اسکان زائران فراهم سازد.»

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.