تحولات لبنان و فلسطین

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد تعداد آوارگان جنگ سودان را ۱۱ میلیون نفر دانست و گفت: جنگ سودان، بزرگترین بحران آوارگی در جهان است که تشدید تنش‌های نظامی در سودان و دیگر کشورها به این بحران دامن می‌زند.

دبیرکل سازمان ملل: جنگ سودان بزرگترین بحران آوارگی جهان است

 آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل روز دوشنبه به وقت محلی در نشست ۱۵ عضوی شورای امنیت گفت: هجده ماه از درگیری بی رحمانه بین نیروهای مسلح سودان و نیروهای پشتیبانی سریع می گذرد. رنج روز به روز در حال افزایش است و تقریباً ۲۵ میلیون نفر در سودان اکنون به کمک نیاز دارند.

او تصریح کرد: مردم سودان در کابوسی از خشونت زندگی می‌کنند، هزاران غیرنظامی کشته شده‌اند، و تعداد بی‌شماری دیگر با جنایات غیرقابل توصیف، از جمله تجاوز جنسی گسترده روبرو هستند.

گوترش ادامه داد: بیش از ۷۵۰ هزار نفر با ناامنی غذایی فاجعه بار مواجه هستند و شرایط قحطی در شمال دارفور حاکم است و میلیون‌ها نفر هر روز برای تامین غذای خود تلاش می‌کنند.

دبیرکل سازمان ملل افزود: آنها با کابوس بیماری روبرو هستند. وبا، مالاریا، تب دنگی، سرخک و سرخجه که به سرعت در حال گسترش هستند. کابوسی از زیرساخت‌های فروریخته با سیستم‌های حیاتی سلامت، شبکه‌های حمل‌ونقل، سیستم‌های آب و فاضلاب، مسیرهای عرضه و تولید محصولات کشاورزی صدمه دیده

او اضافه کرد: کابوس آوارگی ، بزرگترین بحران آوارگی در جهان، با فرار بیش از ۱۱ میلیون نفر از آوریل سال گذشته، از جمله نزدیک به ۳ میلیون نفر است که به کشورهای همسایه رفته اند. کابوسی از آب و هوای شدید با نزدیک به ۶۰۰ هزار نفر تحت تأثیر باران های شدید و سیل در تابستان امسال.

دبیرکل سازمان ملل گفت: سودان بار دیگر به سرعت به کابوسی از خشونت های قومی توده ای تبدیل می شود، به ویژه با تشدید چشمگیر درگیری ها.

گوترش تاکید کرد: ما پیوسته از هر دو طرف درخواست کرده‌ایم که به جنگ پایان دهند و پای میز مذاکره بیایند. اما به جای کاهش تنش، اقدام نظامی را تشدید کرده اند. در همین حال، قدرت های بیرونی به آتش دامن می زنند.

دبیرکل سازمان ملل تصریح کرد: اول، هر دو طرف باید فوراً با توقف درگیری ها موافقت کنند. دوم، غیرنظامیان باید محافظت شوند. طرف های درگیر مسئولیت اصلی تضمین حفاظت از غیرنظامیان و حضور در میز مذاکره را بر عهده دارند.

این مقام ارشد سازمان ملل متحد گفت: من از حملات مداوم نیروهای پشتیبانی سریع علیه غیرنظامیان در الفاشر و مناطق اطراف آن، که شامل مکان‌هایی می‌شود که شرایط قحطی در آن‌ها تایید شده است، وحشت دارم.

گوترش ادامه داد: من همچنین از گزارش حملات علیه غیرنظامیان توسط نیروهای وابسته به نیروهای مسلح سودان در خارطوم و تلفات گسترده غیرنظامیان به دلیل حملات هوایی ظاهراً بی رویه در مناطق پرجمعیت وحشت زده شده ام. عاملان نقض جدی قوانین بین المللی بشردوستانه باید پاسخگو باشند.

دبیرکل سازمان ملل گفت: سوم ،کمک های بشردوستانه باید جریان یابد. دسترسی سریع، ایمن و بدون مانع بشردوستانه باید از طریق تمام مسیرهای ضروری بین مرزی و خطی تضمین شود.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.