در این استان ۲هزار و ۳۸۸ کیلومتر راه روستایی وجود دارد که از این میزان ۴۵۰ کیلومتر آن در روستاهای بالای ۲۰خانوار همچنان خاکی است. این در حالی است که جاده و راه همیشه به عنوان یکی از محورهای اصلی توسعه محسوب میشوند و نقش اساسی در رونق اشتغال و حفظ ماندگاری افراد در یک جامعه محلی و کاهش مهاجرت ایفا میکنند.
۲۰ هزار میلیارد ریال اعتبار
برای هر کیلومتر ساخت راه روستایی ۵۰ تا ۶۰ میلیارد ریال هزینه میشود. این موضوع را معاون فنی و ساخت راههای روستایی چهارمحال و بختیاری مطرح کرده و معتقد است بر اساس شرایط توپوگرافی چهارمحال و بختیاری برای آسفالت راههای روستایی استان به قیمت امروز و بدون احتساب تورم به طور تقریبی ۲۰ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است.
سیدمهدی مرتضویزاده با بیان اینکه چهارمحال و بختیاری استانی محروم و نیازمند توجه جدی دولت است، تصریح میکند: این در حالی است که اعتبار سالانه تخصیص یافته برای ساخت و بهسازی راههای روستایی چهارمحال و بختیاری هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال است که با این رقم ساخت راههای روستایی در این استان سالهای زیادی زمان میبرد.
وی با تأکید بر اینکه اعتبارات موجود نه تنها جوابگوی ساخت راههای روستایی نبوده بلکه حتی جوابگوی نگهداری آنها نیز نیست، میافزاید: از طرفی حفظ و نگهداری راههای روستایی و فرعی نیز باید در اولویت کارهای سازمان قرار بگیرد به این معنی که اگر کل اعتبار موجود در بخش ساخت هزینه شود و به کار بهسازی و مرمت راههای روستایی توجهی نشود راههای ساخته شده از بین میروند.
نیاز به ساخت ۲۰۰ کیلومتر راه روستایی
به گفته مرتضویزاده، افزون بر راههای روستاهای بالای ۲۰ خانوار، ۲۰۰ کیلومتر راه روستایی در روستاهای زیر ۲۰خانوار نیز در چهارمحال و بختیاری وجود دارد که باید ساخته شود اما براساس دستورالعملها و قانون در زمان حاضر در اولویت سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای نیست.
معاون فنی و ساخت راههای روستایی چهارمحال و بختیاری ادامه میدهد: در استانی مانند چهارمحال و بختیاری که هیچ امکاناتی از جمله پایانه مرزی صادراتی و آزادراهی وجود ندارد که از محل عوارض دریافتی درآمدی داشته باشد و این درآمد را در بخش ساخت و مرمت راههای روستایی هزینه کند، حذف ردیف اعتبار ملی ایجاد راههای روستایی فشار سنگینی بر این استان وارد میکند.
وی میافزاید: درخواستهای مکرری از سوی استانداری و سازمان برنامه و بودجه درخصوص کافی نبودن اعتبارات استانی برای ساخت راههای روستایی و همچنین تعیین یک ردیف ملی برای این امر به مراجع بالادستی ارائه شده است.
مرتضویزاده تصریح میکند: با وجود حذف ردیف اعتباری ملی برای ساخت راههای روستایی اما گامهای مهمی در این خصوص از سال ۹۵ تا ۹۹ برداشته شده که اگر این ردیف اعتباری بازگردد روند کار در این بخش سرعت میگیرد و حالت فرسایشی نخواهد داشت.
او با بیان اینکه در زمان حاضر ۴۳ پروژه راهداری در چهارمحال و بختیاری فعال است، یادآور میشود: در زمان حاضر روند اجرای برخی از پروژههای راه روستایی به دلیل اینکه از محل اعتبارات استانی اجرا میشود طولانی است و همین امر موجب شده امروز میزان دیون و مطالبات پیمانکاران استان در این بخش به ۶ هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال برسد.
سختگذر بودن مسیرهای روستایی
نماینده مردم شهرستانهای اردل، فارسان، کوهرنگ و کیار نیز با تأیید مشکلات مردم روستاها و عشایری بودن دو تا سه شهرستان این منطقه، اظهار میکند: سختگذر بودن مسیرهای روستایی و پراکندگی روستاها از جمله مهمترین مشکلات روستاهای این حوزه به شمار میروند.
حمیدرضا عزیزی فارسانی برطرف کردن مشکل راههای روستایی و ایجاد رونق در روستاهای حوزه انتخابیه اردل، فارسان، کوهرنگ و کیار را از جمله مهمترین رویکردهای خود در مجلس دوازدهم عنوان کرده است.
جاده سبب رونق منطقه روستایی میشود
نماینده مردم شهرستانهای لردگان، خانمیرزا و فلارد نیز با بیان اینکه ۶۰ تا ۷۰ درصد مردم این حوزه انتخابیه ساکن روستاها هستند، اظهار میکند: جاده همانند عروسی است که هر جا برود جهاز خود را به همراه دارد و موجب رونق و آبادانی آن منطقه میشود.
سید روحالله موسوی بیدلی تصریح میکند: روستاهای پشتکوه امامزاده حسن، پشتکوه بارز و شوارز و پشتکوه میلاس از جمله مناطق سختگذر این حوزه انتخابیه است که مردم برای رتق و فتق امور خود و مراجعه به مرکز شهرستان و استان همواره با مشکلات زیادی روبهرو هستند.
به گفته موسوی بیدلی با وجود کارهای انجام شده در گذشته در بخش جادههای روستایی اما هنوز بسیاری از راههای روستایی شهرستانهای لردگان، خانمیرزا و فلارد نیاز به جادهسازی، تعریض، آسفالت و روکش آسفالت و ساخت پل دارد.
وی ادامه میدهد: تلاش میشود با رایزنیهای انجام شده در کمیسیون تلفیق و همچنین در لایحه بودجه دولت برای سال ۱۴۰۴ به بهبود وضعیت راههای روستایی به خصوص در حوزه انتخابیه لردگان، خانمیرزا و فلارد توجه شود.
نظر شما