به گزارش قدس خراسان، سید مهدی حسینی، متولد ۱۳۶۹، کارگردان و دارای مدرک کارشناسی هنر است. او پیش از اینکه فیلمنامه «رب زنبور عسل» را بنویسد و آن را کارگردانی کند، آثاری همچون «مستند زادگاه، فیلم کوتاه نوکر یا ارباب، نماهنگ قاصدک، نماهنگ خونه مادربزرگه، فیلم کوتاه تکخوان و نماهنگ خلوت خوب» را کارگردانی کرده است. «رب زنبور عسل» اگرچه با فاصله هشت سال فیلم جدیدش را ساخت؛ اما توانست در جشنواره اخیر فیلم کوتاه و عکس تهران مورد توجه منتقدان در این رویداد هنری سینمایی قرار بگیرد.
با این هنرمند درباره جزئیات آخرین اثرش و وضعیت ساخت فیلم کوتاه در نیشابور به گفتوگو نشستیم که در ادامه مشروح آن را میخوانید:
تصویربرداری فیلم کوتاه داستانی و کمدی «رب زنبور عسل» در روستای دزق نیشابور
روستای دزق نیشابور آخرین روستای این شهرستان در مسیر نیشابور به اسفراین محسوب میشود که به گفته حسینی در شمالغرب نیشابور واقع شده است.
او میگوید: براساس فیلمنامه «رب زنبور عسل» برای تصویربرداری نیاز به روستایی داشتیم که هم یک امامزاده داشته و هم شیبی تند میان امامزاده و قبرستان کنار آن باشد و ویژگیهای مدنظرم در آن روستا وجود داشته باشد.
نویسنده و کارگردان فیلم کوتاه داستانی و کمدی «رب زنبور عسل» ادامه میدهد: حدود ۱۰ روستا تقریباً تمام این شرایط را داشتند؛ اما در روستای دزق شیبی که لازم بود از امامزاده به سمت قبرستان باشد، دقیقاً همان طور که ما برای تولید فیلم میخواستیم، وجود داشت. از این رو با وجود اینکه از نیشابور دور بود؛ اما موفق شدیم این اثر را در این روستا تصویربرداری کنیم.
فیلم «رب زنبور عسل» داستان مردی است که میخواهد با گرفتن وام زنبورداری به اهداف دیگری که در نظر گرفته برسد. بنابراین موضوع و روایت آن کاملاً بومی و ویژه نیشابور است. حسینی سعی کرده با استفاده از استعداد حدود ۱۰هنرمند نیشابوری این فیلم کوتاه داستانی را بسازد.
ساخت فیلم کوتاه داستانی «رب زنبور عسل» با رویکردی کمدی
او البته فیلمنامه این اثر را سال ۹۸ نوشته و در خصوص سیر نگارش آن تا ساخت اثر این طور توضیح میدهد: سال ۱۴۰۲ دوباره فیلمنامه را بازنویسی کردم و برای انجمن سینمای جوان دفتر مشهد فرستادم که با استقبال مسئولان این انجمن روبهرو شد. از این رو در دی ۱۴۰۲ پس از گذراندن سه ماه پیشتولید، طی پنج روز تصویربرداری این فیلم در روستای دزق انجام شد.
حال و هوای فیلم کوتاه «رب زنبور عسل» داستانی و کمدی است. حسینی در این خصوص بیان میکند: همواره نگاهم به زندگی اینگونه بوده که اگرچه مشکلات زندگی برای ما دشوار است و عبور از آن گاهی امکانپذیر نیست؛ اما از نگاه دیگران ممکن است وجوه دیگری داشته باشد که یکی از آنها میتواند نگاه کمدی و طنز باشد. دقیقاً دیدگاهی که در سریال پایتخت وجود دارد؛ یعنی تمام شخصیتها خیلی جدی با مسائل اطرافشان روبهرو میشوند؛ اما از نگاه مخاطب این نوع مواجهه با مسائل میتواند با رویکرد کمدی باشد.
یکی از مهمترین نگرانیها و سختیهایی که این نویسنده و کارگردان نیشایوری در ساخت فیلم ««رب زنبور عسل» داشت، بازی گرفتن از بازیگرانی بود که برای نخستین بار مقابل دوربین قرار میگرفتند تا نقش خود را به خوبی ایفا کنند. با این حال به گفته حسینی، این اثر توانست در میان هزار و ۳۰۰ فیلم کوتاه جشنواره اخیر فیلم و عکس تهران جزو ۵۰ فیلم راه یافته به دور نهایی قرار بگیرد. چند روزی اکران و درنهایت با نظر مثبت منتقدان در این جشنواره روبهرو شود.
او میگوید: انتقادهایی هم به این اثر وارد شد که بیشتر به خاطر نبود امکانات لازم و بودجهای بود که بتواند این امکانات را مهیا کند.
نبود امکانات برای تولید فیلم کوتاه در شهرستانی مانند نیشابور از جمله مشکلاتی است که حسینی به آن اشاره میکند و میافزاید: اگر توزیع عدالتمحور علم و امکانات در تمام شهرهای کشور انجام شود، بیتردید استعدادهای بسیاری در نقاط مختلف ایران اسلامی هستند که میتوانند شناسایی و وارد سینمای کشور شوند.
سینمای امروز فقط ۲ موضوع دارد
این نویسنده و کارگردان جوان نیشابوری اضافه میکند: اما امروز ما با سینمایی روبهرو هستیم که هم فقط در پایتخت خلاصه شده و هم دو بخش موضوعی دارد؛ یا کاملاً موضوعی سیاه دارد یا دارای ژانر کمدی آن هم از نوع کمدی سخیف است.
با وجود اینکه فیلم کوتاه داستانی و کمدی رب زنبور عسل موفق شده به سه جشنواره خارجی راه یابد؛ اما حسینی میگوید: در حال حاضر من و تهیهکننده قصد نداریم این فیلم را به جشنوارههای خارجی بفرستیم. فعلاً تصمیم ما این است که در جشنوارههای داخلی این اثر را اکران کنیم و در سالهای آینده برای اکران عمومی در سینما یا رسانه ملی تصمیم بگیریم.
او نبود بستری مناسب برای اکران فیلمهای کوتاه در سینمای کشور را یکی از مهمترین مشکلات فعالان این عرصه عنوان میکند و ادامه میدهد: در حال حاضر گروه هنر و تجربه به مقدار محدود برای برخی از فیلمهای کوتاه امکان و فرصت اکران قرار میدهد؛ اما لازم است مدیران سینمایی کشور ساختار مشخصی برای اکران مناسب فیلمهای کوتاه و دیده شدن آنها در نظر بگیرند.
تصویربرداری فیلم کوتاه داستانی و کمدی «رب زنبور عسل» در روستای دزق نیشابور
روستای دزق نیشابور آخرین روستای این شهرستان در مسیر نیشابور به اسفراین محسوب میشود که به گفته حسینی در شمالغرب نیشابور واقع شده است.
او میگوید: براساس فیلمنامه «رب زنبور عسل» برای تصویربرداری نیاز به روستایی داشتیم که هم یک امامزاده داشته و هم شیبی تند میان امامزاده و قبرستان کنار آن باشد و ویژگیهای مدنظرم در آن روستا وجود داشته باشد.
نویسنده و کارگردان فیلم کوتاه داستانی و کمدی «رب زنبور عسل» ادامه میدهد: حدود ۱۰ روستا تقریباً تمام این شرایط را داشتند؛ اما در روستای دزق شیبی که لازم بود از امامزاده به سمت قبرستان باشد، دقیقاً همان طور که ما برای تولید فیلم میخواستیم، وجود داشت. از این رو با وجود اینکه از نیشابور دور بود؛ اما موفق شدیم این اثر را در این روستا تصویربرداری کنیم.
فیلم «رب زنبور عسل» داستان مردی است که میخواهد با گرفتن وام زنبورداری به اهداف دیگری که در نظر گرفته برسد. بنابراین موضوع و روایت آن کاملاً بومی و ویژه نیشابور است. حسینی سعی کرده با استفاده از استعداد حدود ۱۰هنرمند نیشابوری این فیلم کوتاه داستانی را بسازد.
ساخت فیلم کوتاه داستانی «رب زنبور عسل» با رویکردی کمدی
او البته فیلمنامه این اثر را سال ۹۸ نوشته و در خصوص سیر نگارش آن تا ساخت اثر این طور توضیح میدهد: سال ۱۴۰۲ دوباره فیلمنامه را بازنویسی کردم و برای انجمن سینمای جوان دفتر مشهد فرستادم که با استقبال مسئولان این انجمن روبهرو شد. از این رو در دی ۱۴۰۲ پس از گذراندن سه ماه پیشتولید، طی پنج روز تصویربرداری این فیلم در روستای دزق انجام شد.
حال و هوای فیلم کوتاه «رب زنبور عسل» داستانی و کمدی است. حسینی در این خصوص بیان میکند: همواره نگاهم به زندگی اینگونه بوده که اگرچه مشکلات زندگی برای ما دشوار است و عبور از آن گاهی امکانپذیر نیست؛ اما از نگاه دیگران ممکن است وجوه دیگری داشته باشد که یکی از آنها میتواند نگاه کمدی و طنز باشد. دقیقاً دیدگاهی که در سریال پایتخت وجود دارد؛ یعنی تمام شخصیتها خیلی جدی با مسائل اطرافشان روبهرو میشوند؛ اما از نگاه مخاطب این نوع مواجهه با مسائل میتواند با رویکرد کمدی باشد.
یکی از مهمترین نگرانیها و سختیهایی که این نویسنده و کارگردان نیشایوری در ساخت فیلم ««رب زنبور عسل» داشت، بازی گرفتن از بازیگرانی بود که برای نخستین بار مقابل دوربین قرار میگرفتند تا نقش خود را به خوبی ایفا کنند. با این حال به گفته حسینی، این اثر توانست در میان هزار و ۳۰۰ فیلم کوتاه جشنواره اخیر فیلم و عکس تهران جزو ۵۰ فیلم راه یافته به دور نهایی قرار بگیرد. چند روزی اکران و درنهایت با نظر مثبت منتقدان در این جشنواره روبهرو شود.
او میگوید: انتقادهایی هم به این اثر وارد شد که بیشتر به خاطر نبود امکانات لازم و بودجهای بود که بتواند این امکانات را مهیا کند.
نبود امکانات برای تولید فیلم کوتاه در شهرستانی مانند نیشابور از جمله مشکلاتی است که حسینی به آن اشاره میکند و میافزاید: اگر توزیع عدالتمحور علم و امکانات در تمام شهرهای کشور انجام شود، بیتردید استعدادهای بسیاری در نقاط مختلف ایران اسلامی هستند که میتوانند شناسایی و وارد سینمای کشور شوند.
سینمای امروز فقط ۲ موضوع دارد
این نویسنده و کارگردان جوان نیشابوری اضافه میکند: اما امروز ما با سینمایی روبهرو هستیم که هم فقط در پایتخت خلاصه شده و هم دو بخش موضوعی دارد؛ یا کاملاً موضوعی سیاه دارد یا دارای ژانر کمدی آن هم از نوع کمدی سخیف است.
با وجود اینکه فیلم کوتاه داستانی و کمدی رب زنبور عسل موفق شده به سه جشنواره خارجی راه یابد؛ اما حسینی میگوید: در حال حاضر من و تهیهکننده قصد نداریم این فیلم را به جشنوارههای خارجی بفرستیم. فعلاً تصمیم ما این است که در جشنوارههای داخلی این اثر را اکران کنیم و در سالهای آینده برای اکران عمومی در سینما یا رسانه ملی تصمیم بگیریم.
او نبود بستری مناسب برای اکران فیلمهای کوتاه در سینمای کشور را یکی از مهمترین مشکلات فعالان این عرصه عنوان میکند و ادامه میدهد: در حال حاضر گروه هنر و تجربه به مقدار محدود برای برخی از فیلمهای کوتاه امکان و فرصت اکران قرار میدهد؛ اما لازم است مدیران سینمایی کشور ساختار مشخصی برای اکران مناسب فیلمهای کوتاه و دیده شدن آنها در نظر بگیرند.
نظر شما