شهرستان پاکدشت به دلیل همجوار بودن با استان تهران از مهاجرپذیری بالایی برخوردار است و این امر موجب کمبود فضاهای آموزشی در این شهرستان شده به گونهای که تراکم تعداد دانشآموزان در کلاسهای درس به بیش از ۴۰ نفر رسیده است. اگر بخواهیم چالشهای درونسازمانی امروز آموزش و پرورش پاکدشت را در چند جمله کوتاه بیان کنیم، متأسفانه باید گفت این شهرستان از نظر کمبود فضای آموزشی به مرز بحران رسیده است! به شدت با کمبود معلم مواجه است و به دلیل مهاجرپذیر بودن شهرستان و گسترش روزافزون شهرکها و محلههای نوساخت و افزایش تصاعدی جمعیت دانشآموزی آن، کمبود فضای آموزشی همواره در حال تشدید است. در شهرکها و محلههای نوساخت مدرسهای ساخته نمیشود و مردم در آستانه مهر هر سال، دربهدر دنبال مدرسه میگردند و در نهایت یا فرزندان خود را در نقاطی دوردست که مستلزم پرداخت هزینههای زیاد و پذیرش مخاطرات فراوان است، نامنویسی میکنند و یا به مدارس غیرانتفاعی با هزینههای گزاف پناه میبرند.
فشار اتباع بر کلاسهای درس
فشار اتباع بیگانه کمبود مدرسه و کلاس آموزشی سوژه انکارناپذیری نیست چنان که وزیر آموزش و پرورش در شروع سال تحصیلی نیز بر آن مهر تأیید زد و با اشاره به کمبود سرانه آموزشی در پاکدشت گفت: تعداد ۱۰ هزار دانشآموز اتباع در این شهرستان تحصیل میکنند و انتظار داریم کمیساریای عالی پناهندگان در ساخت مدرسه کمک کند. وی با تأکید بر تقویت سرانه دانشآموزی در پاکدشت افزود: در ابتدای سال جاری هشت مدرسه با ۶۹ کلاس به سرانه آموزشی پاکدشت اضافه شده اما با توجه به رشد دانشآموزی در این منطقه هنوز به ۷۰ مدرسه دیگر نیاز داریم. کمبود شدید فضای آموزشی نماینده مردم پاکدشت در مجلس شورای اسلامی نیز از کمبود شدید فضای آموزشی به عنوان مهمترین دغدغه حوزه آموزش این منطقه یاد کرد که رفع آن در گرو نگاه ویژه وزیر آموزش و پرورش برای تأمین اعتبارات لازم برای ساخت ۴۰ مدرسه است. فرهاد بشیری با اشاره به مشکلات حوزه آموزش و پرورش حوزه انتخابیه خود، گفت: متأسفانه کمبود مدرسه یکی از مهمترین مشکلات حوزه آموزش و پرورش این منطقه بوده که دانشآموزان و خانوادههایشان را با مشکلات عدیدهای مواجه کرده است. نماینده مردم پاکدشت در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: کمبود فضای آموزشی در این منطقه به گونهای است که در برخی کلاسهای درس با تراکم جمعیت دانشآموزی بیش از ۴۵ نفر مواجه هستیم. این نماینده مردم در مجلس دوازدهم تأکید کرد: هم اکنون در این منطقه به ساخت ۴۰ مدرسه نیاز داریم تا بتوانیم کمبود فضای آموزشی را به حداقل برسانیم. همچنین تأمین امکانات لازم برای این بخش از دیگر دغدغههای موجود در حوزه انتخابیه است. عضو مجمع نمایندگان استان تهران در مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: از وزیر آموزش و پرورش انتظار داریم برای رفع نیازهای حوزه آموزش و تأمین فضای آموزشی نگاه ویژهای به پاکدشت داشته باشد. کمبود معلم نداریمدر همین حال رئیس آموزش و پرورش شهرستان پاکدشت مدعی است اگر چه کمبود کلاس درس در این شهرستان داریم اما کمبود معلم نداریم.
ساماندهی نیروی انسانی
محمد حسنی با بیان اینکه در سال گذشته ۴هزار و ۲۰۰ ساعت کلاس خالی در شهرستان داشتیم که با ساماندهی نیروی انسانی در سال جدید این مشکل رفع شده است، اظهار کرد: در سال تحصیلی جدید با استفاده از ظرفیت ۱۶۰ دانشجو معلم، ۲۲۰ معلم بازنشسته در قالب حقالتدریس، ۱۰ سرباز معلم و ۲۲۰ معلم ماده ۲۸ ظرفیت مدارس شهرستان را تکمیل کردیم. وی از حضور ۹۰ هزار دانشآموز در شهرستان پاکدشت خبر داد و گفت: از این تعداد دانشآموز افزون بر ۱۵ هزار دانشآموز اتباع در مدارس تحصیل میکنند که حدود ۱۸ درصد دانشآموزان پاکدشت را تشکیل میدهند. حسنی با تأیید کمبود مدارس در این شهرستان افزود: سرانه آموزش در پاکدشت کم است و میطلبد خیران، سازمان ملل و کمیساریا ورود کنند و مشکلات آموزشی را کاهش دهند. رئیس آموزش و پرورش پاکدشت اظهار کرد: شهرستان پاکدشت نیازمند ۴۰ مدرسه در فضای آموزشی بوده و تراکم در کلاسهای درس بالای ۴۰ نفر است. وضعیت فضای آموزشی در سایر شهرهای استان تهران مدیرکل نوسازی مدارس استان تهران با اشاره به کمبود ۱۳ هزار کلاس درس در این استان و نیاز به ۴۰ هزار میلیارد تومان اعتبار برای رفع این مشکل اذعان کرد: بانکها در سه سال اخیر هیچ گونه مشارکتی در پروژههای مدرسهسازی نداشتهاند. عباس زارع بیان کرد: سرانه فضای آموزشی به ازای هر دانشآموز ۱۶/۵ مترمربع است، در حالی که باید به ۲۸/۵ مترمربع برسد. برای تأمین این فضا به ۴۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم.
پایینترین سرانه فضای آموزشی
وی گفت: شهرهای قدس، شهریار، بهارستان، قرچک و ملارد پایینترین سرانه فضای آموزشی را دارند و در میان ۱۹ منطقه تهران مناطق ۹، ۱۵، ۱۷، ۱۸ و ۱۹ با کمبود شدید مدرسه مواجه هستند که این امر موجب افزایش جمعیت دانشآموزان در کلاسها شده است. زارع بیان کرد: تراکم دانشآموزان در کلاسها به کمبود معلم نیز مربوط است. حتی اگر کلاسها افزایش یابند، ممکن است آموزش و پرورش معلم کافی نداشته باشد، بنابراین کلاسها به بیش از ۳۵ دانشآموز میرسند.
اگر بخواهیم چالشهای درونسازمانی امروز آموزش و پرورش پاکدشت را در چند جمله کوتاه بیان کنیم، متأسفانه باید گفت این شهرستان از نظر کمبود فضای آموزشی به مرز بحران رسیده است! به شدت با کمبود معلم مواجه است و به دلیل مهاجرپذیر بودن شهرستان و گسترش روزافزون شهرکها و محلههای نوساخت و افزایش تصاعدی جمعیت دانشآموزی آن، کمبود فضای آموزشی همواره در حال تشدید است.
در شهرکها و محلههای نوساخت مدرسهای ساخته نمیشود و مردم در آستانه مهر هر سال، دربهدر دنبال مدرسه میگردند و در نهایت یا فرزندان خود را در نقاطی دوردست که مستلزم پرداخت هزینههای زیاد و پذیرش مخاطرات فراوان است، نامنویسی میکنند و یا به مدارس غیرانتفاعی با هزینههای گزاف پناه میبرند. کمبود مدرسه و کلاس آموزشی سوژه انکارناپذیری نیست چنان که وزیر آموزش و پرورش در شروع سال تحصیلی نیز بر آن مهر تأیید زد و با اشاره به کمبود سرانه آموزشی در پاکدشت گفت: تعداد ۱۰ هزار دانشآموز اتباع در این شهرستان تحصیل میکنند و انتظار داریم کمیساریای عالی پناهندگان در ساخت مدرسه کمک کند.
وی با تأکید بر تقویت سرانه دانشآموزی در پاکدشت افزود: در ابتدای سال جاری هشت مدرسه با ۶۹ کلاس به سرانه آموزشی پاکدشت اضافه شده اما با توجه به رشد دانشآموزی در این منطقه هنوز به ۷۰ مدرسه دیگر نیاز داریم.
کمبود شدید فضای آموزشی
نماینده مردم پاکدشت در مجلس شورای اسلامی نیز از کمبود شدید فضای آموزشی به عنوان مهمترین دغدغه حوزه آموزش این منطقه یاد کرد که رفع آن در گرو نگاه ویژه وزیر آموزش و پرورش برای تأمین اعتبارات لازم برای ساخت ۴۰ مدرسه است.
فرهاد بشیری با اشاره به مشکلات حوزه آموزش و پرورش حوزه انتخابیه خود، گفت: متأسفانه کمبود مدرسه یکی از مهمترین مشکلات حوزه آموزش و پرورش این منطقه بوده که دانشآموزان و خانوادههایشان را با مشکلات عدیدهای مواجه کرده است.
نماینده مردم پاکدشت در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: کمبود فضای آموزشی در این منطقه به گونهای است که در برخی کلاسهای درس با تراکم جمعیت دانشآموزی بیش از ۴۵ نفر مواجه هستیم.
این نماینده مردم در مجلس دوازدهم تأکید کرد: هم اکنون در این منطقه به ساخت ۴۰ مدرسه نیاز داریم تا بتوانیم کمبود فضای آموزشی را به حداقل برسانیم. همچنین تأمین امکانات لازم برای این بخش از دیگر دغدغههای موجود در حوزه انتخابیه است.
عضو مجمع نمایندگان استان تهران در مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: از وزیر آموزش و پرورش انتظار داریم برای رفع نیازهای حوزه آموزش و تأمین فضای آموزشی نگاه ویژهای به پاکدشت داشته باشد.
کمبود معلم نداریم
در همین حال رئیس آموزش و پرورش شهرستان پاکدشت مدعی است اگر چه کمبود کلاس درس در این شهرستان داریم اما کمبود معلم نداریم.
محمد حسنی با بیان اینکه در سال گذشته ۴هزار و ۲۰۰ ساعت کلاس خالی در شهرستان داشتیم که با ساماندهی نیروی انسانی در سال جدید این مشکل رفع شده است، اظهار کرد: در سال تحصیلی جدید با استفاده از ظرفیت ۱۶۰ دانشجو معلم، ۲۲۰ معلم بازنشسته در قالب حقالتدریس، ۱۰ سرباز معلم و ۲۲۰ معلم ماده ۲۸ ظرفیت مدارس شهرستان را تکمیل کردیم.
وی از حضور ۹۰ هزار دانشآموز در شهرستان پاکدشت خبر داد و گفت: از این تعداد دانشآموز افزون بر ۱۵ هزار دانشآموز اتباع در مدارس تحصیل میکنند که حدود ۱۸ درصد دانشآموزان پاکدشت را تشکیل میدهند.
حسنی با تأیید کمبود مدارس در این شهرستان افزود: سرانه آموزش در پاکدشت کم است و میطلبد خیران، سازمان ملل و کمیساریا ورود کنند و مشکلات آموزشی را کاهش دهند.
رئیس آموزش و پرورش پاکدشت اظهار کرد: شهرستان پاکدشت نیازمند ۴۰ مدرسه در فضای آموزشی بوده و تراکم در کلاسهای درس بالای ۴۰ نفر است.
وضعیت فضای آموزشی در سایر شهرهای استان تهران
مدیرکل نوسازی مدارس استان تهران با اشاره به کمبود ۱۳ هزار کلاس درس در این استان و نیاز به ۴۰ هزار میلیارد تومان اعتبار برای رفع این مشکل اذعان کرد: بانکها در سه سال اخیر هیچ گونه مشارکتی در پروژههای مدرسهسازی نداشتهاند.
عباس زارع بیان کرد: سرانه فضای آموزشی به ازای هر دانشآموز ۱۶/۵ مترمربع است، در حالی که باید به ۲۸/۵ مترمربع برسد. برای تأمین این فضا به ۴۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم.
وی گفت: شهرهای قدس، شهریار، بهارستان، قرچک و ملارد پایینترین سرانه فضای آموزشی را دارند و در میان ۱۹ منطقه تهران مناطق ۹، ۱۵، ۱۷، ۱۸ و ۱۹ با کمبود شدید مدرسه مواجه هستند که این امر موجب افزایش جمعیت دانشآموزان در کلاسها شده است.
زارع بیان کرد: تراکم دانشآموزان در کلاسها به کمبود معلم نیز مربوط است. حتی اگر کلاسها افزایش یابند، ممکن است آموزش و پرورش معلم کافی نداشته باشد، بنابراین کلاسها به بیش از ۳۵ دانشآموز میرسند.
نظر شما