عبدالعظیم بهفر، گفت: ادعاهای مطرح شده در تبلیغات روغنهای خوراکی در خصوص کاهش فشارخون و چربی خون نیازمند بررسی و تأیید علمی است.
وی افزود: سازمان غذا و دارو از نزدیک بر اینگونه تبلیغات نظارت دارد و با هر گونه ادعای نادرست که ممکن است مصرفکنندگان را گمراه کند، برخورد میکند.
مدیرکل فرآوردههای غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو، با اشاره به تبلیغات روغنهای خوراکی که با ادعاهای خاصی همچون «کاهنده فشار خون» و «کاهنده چربی خون» در رسانهها معرفی میشوند، اظهار داشت: سازمان غذا و دارو همواره نظارت دقیقی بر تبلیغات محصولات غذایی دارد. تبلیغاتی که حاوی ادعاهای تغذیهای و درمانی باشند، باید مستندات علمی قوی ارائه دهند و مورد تأیید سازمان قرار گیرند.
وی افزود: روغنهای خوراکی میتوانند حاوی ترکیباتی مانند اسیدهای چرب غیراشباع و ویتامینهای مختلف باشند که به سلامت عمومی کمک میکنند، اما این بدان معنا نیست که بتوانند به طور مستقیم و مستقل فشارخون یا چربی خون را کاهش دهند. چنین ادعاهایی باید با شواهد علمی و مطالعات آزمایشگاهی پشتیبانی شوند.
بهفر در ادامه تأکید کرد: سازمان غذا و دارو به منظور حفظ حقوق مصرفکنندگان، بررسی دقیقی از صحت اینگونه ادعاها به عمل میآورد و در صورت تأیید نشدن، مجوز تبلیغات این ویژگیها صادر نمیشود. همچنین در صورتی که تبلیغات نادرست و گمراهکنندهای مشاهده شود، سازمان با شرکتهای متخلف برخورد قانونی خواهد کرد.
وی در پایان از مصرفکنندگان خواست به تبلیغات گمراه کننده توجه نکنند و در انتخاب محصولات غذایی به ویژه روغنهای خوراکی، دقت لازم را به خرج دهند.
نظر شما