تحولات لبنان و فلسطین

۲۷ آبان ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۷
کد خبر: 1028191

مطالبات رانندگان سرویس مدارس و از طرفی گلایه‌های والدین درباره چالش‌های سرویس فرزندانشان همچنان پابرجاست

کلاف سردرگم سرویس مدارس

به گزارش قدس خراسان، «افزایش کرایه، حل شدن مشکل بیمه و تعیین سهمیه بنزین برای سرویس مدارس» از جمله مطالبات رانندگان سرویس مدارس است که دوشنبه هفته گذشته در دوشنبه‌های ملاقات مردمی با فرماندار مطرح شد و با اینکه جلسه و کمیته‌ای هم برای بررسی این موضوعات تشکیل شد، اما ظاهراً رانندگان سرویس مدارس همچنان ناراضی هستند و به همین خاطر نیز برای بیان مجدد مطالبات خودشان روز گذشته در جلو ساختمان استانداری حاضر شدند. حضوری که با صحبت‌های معاون فرماندار مشهد باز هم به ساختمان فرمانداری کشیده شد تا در آنجا خواسته‌های آن‌ها مجدداً مورد بررسی قرار گیرد.

یکی از این راننده‌های سرویس‌ در توضیح خواسته‌های این صنف به قدس خراسان گفت: کرایه‌ای که برای هر دانش‌آموز در نظر گرفته شده تنها براساس یک مسیر در نظر گرفته شده است در صورتی که رانندگان سرویس به صورت رفت و برگشت دانش‌آموز را می‌رسانند و باید کرایه مسیر دیگر هم در نظر گرفته شود.
وی ادامه داد: اگر بخواهیم درآمد مطلوبی داشته باشیم باید دست‌کم روزی چهار سرویس داشته باشیم که این موضوع با این کرایه‌ها و هزینه بنزین بصرفه نیست. در نظر گرفتن سهمیه بنزین برای سرویس مدارس خواسته دیگر ماست. چرا وقتی داریم در ایران زندگی می‌کنیم و قیمت بنزین در کل کشور یکسان است باید دستمزد کمتری از کلانشهرهای دیگری مثل تهران بگیریم؟
برای بررسی بیشتر موضوع و آنچه در جلسه روز پنجشنبه با حضور نمایندگان سرویس مدارس و برخی مسئولان استان مطرح شده بود به سراغ مدیرعامل سازمان تاکسیرانی مشهد رفتیم.

تلاش برای رسیدگی به برخی مطالبات راننده‌های سرویس‌
مرتضی چایچی در توضیح اقدام‌هایی که برای رسیدگی به برخی از خواسته‌های رانندگان سرویس مدارس انجام شده است، گفت: در جلسه‌ای که برگزار شد خواسته‌های راننده‌های سرویس بررسی شد و عمده موضوعی که آن‌ها درخواست رسیدگی به آن را داشتند مسئله نرخ‌نامه است که امکان تغییر آن وجود ندارد. در نظر داریم برای رسیدگی به این موضوع برخی مناطق خاص و پرتردد را احصا کنیم و ببینیم‌ چه راهکاری برای آن‌ها وجود دارد.
وی ادامه داد: مسئله اختصاص سهمیه سوخت به رانندگان سرویس مسئله‌ای کشوری است و به حوزه اختیارات دستگاه‌های استانی مربوط نمی‌شود و ما تنها می‌توانیم این موضوع را با مسئولان مرتبط مطرح و مطالبه کنیم تا در جریان مشکلات قرار بگیرند و برای آن چاره‌ای بیندیشند.
مدیرعامل سازمان تاکسیرانی مشهد با اشاره به موضوع بیمه که از دیگر مطالبات راننده‌های سرویس‌ است، گفت: نحوه پرداخت حق بیمه از سوی شرکت‌ها برای رانندگان سرویس قانونی است. با توجه به اینکه شغل راننده‌های سرویس‌ تمام‌وقت نیست و شرکت‌ها بر اساس کارکرد و ساعت قانونی اداره کار بیمه را پرداخت می‌کنند، افراد می‌توانند در صورتی که متقاضی بیمه کامل هستند، تفاوت مبلغ بیمه کامل را به شرکت‌ها پرداخت کنند.
البته همان طور که پیش‌تر در گفت‌وگویی با عنوان «افزایش کرایه سرویس مدارس با ثبت مسافت‌های مجازی» اشاره کردیم، دیر ابلاغ شدن مصوبه سرویس مدارس یکی از گلایه‌های بحق این صنف است که جای پرسش هم دارد. به همین منظور و برای اطلاع از علت این تأخیر و برخی چالش‌های دیگر حوزه سرویس مدارس، با رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد گفت‌وگو کردیم.

نبود زیرساخت علت تأخیر تصویب نرخ‌نامه
مجید نژادحسین در پاسخ به علت دیر ابلاغ شدن مصوبه سرویس مدارس گفت: واگذاری سرویس مدارس به شهرداری برای نخستین بار است که در مشهد اتفاق افتاده است و عدم آمادگی زیرساخت‌های لازم مثل سامانه سپند و سامانه نام‌نویسی دانش‌آموزان از جمله مشکلاتی بود که تعیین مصوبه را به تأخیر انداخت.
وی در پاسخ به چگونگی تعیین ملاک‌های نرخ مصوب سرویس مدارس توضیح داد: بر اساس معیارهایی مثل مسافت، هزینه استهلاک خودرو، هزینه سوخت و مصرف بنزین و... ارزیابی توسط کارشناسان شهرداری انجام و نرخ‌نامه‌ای به شورا شهر ارائه شد.

گلایه والدین علت تغییر مصوبه سرویس مدارس
رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد با ذکر این نکته که ابتدا افزایش ۴۵ درصدی برای نرخ سرویس مدارس در نظر گرفته شده بود، بیان کرد: این نرخ‌نامه پس از تصویب شورای شهر به فرمانداری ارائه شد و در آنجا به ۳۰ درصد کاهش پیدا کرد.
این عضو شورای شهر تصریح کرد: بسیاری از خانواده‌ها از زیاد بودن کرایه سرویس‌ها گلایه داشته و این موضوع را با فرماندار نیز مطرح کرده‌اند و به دلیل همین نارضایتی‌ها نرخ مصوب به ۳۰درصد برای مسافت‌های عادی و ۳۵درصد برای مسافت‌های پرتردد کاهش پیدا کرد.
نژادحسین با ذکر این نکته که تفاوت قیمت‌ها برای خودروهای متفاوت به دلیل هزینه‌های آن است، گفت: با توجه به اینکه هر راننده چه مقدار سرمایه را در کار دخیل کرده است و با در نظر گرفتن قیمت قطعات و مصرف سوخت هر مدل خودرو و یکسری موضوعات وابسته به آن، این نرخ ابلاغ شده است. 
به هر حال آنچه از مجموع این گفت‌وگوها بدست آمده است نشان می‌دهد نبود برنامه‌ریزی مناسب، آماده نبودن زیرساخت و نبود نظارت و دوراندیشی در حوزه تعیین نرخ کرایه سرویس مدارس عامل این سردرگمی‌هاست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.